Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik beschik over enorm veel groenafval voor de composthoop, maar relatief weinig bruin materiaal.

Nu vraag ik met af of er bij het composteren een onderscheid gemaakt wordt tussen gedroogde en verse paardenmest. Kan je dat rekenen als bruin (gedroogd, 1 week oud) en groen (dagvers)?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

Neen. Mest is stikstofrijk = "groen"....als je het hebt over composteren. Hoge mate "groen" zelfs. Mengen met behoorlijk wat stro, houtsnippers o.i.d. is zeer gewenst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@Weknow: Ja, dat dacht ik, maar als je de gedroogde versie van de mest bekijkt, dan heb je enorm veel structuur... bestaat eigenlijk enkel uit stukjes hooi.

Dus vandaar mijn vraag of een mengeling van vers en droog niet zou kunnen...

In onze tuin hebben we eigenlijk amper bruin materiaal. Het enige wat ik zou kunnen gebruiken is snoeisel van haagbeuk, droge haagbeukenbladeren en gedroogde bamboe. En eventueel nog voordrooghooi. Maar nu las ik ergens dat al deze materialen zeer moeilijk composteren...

Geplaatst:

Het gaat niet zo om of je in de poep vezels waarneemt en ook niet om nattig of droog/grof.

Hooi is overigens ook niet "bruin", maar wordt als neutraal beschouwd. (verhouding koolstof:stikstof ligt rond de 1:25...de grens voor bruin ligt vanaf 1:30) Natuurlijk zal voer een invloed hebben, sommige soorten voer wat meer ballast-stoffen wellicht dan alleen vers gras. Dat "bruin"vaak wat minder snel verteert omdat het vooral verbindingen bevat die voor bacteriën niet goed te verteren zijn en waarvoor vooral schimmels aan het werk moeten, heeft tot gevolg dat het compost wat losser en luchtiger maakt. Maar jij draait het om als je grover spul ziet en dat waarneemt als "structuur" maak je ervan dat dat dus "bruin" zou zijn. Verwisselt oorzaak met een vaak voorkomend gevolg. Het gaat er dus om hoeveel stikstof het materiaal vrijgeeft bij ontbinding (alle organisch materiaal is per definitie overwegend koolstof, dat is er sowieso. ) Tarwestro heeft bijvoorbeeld een koolstof/stikstofverhouding ergens tussen 1:150 a250. Hout rond de 1:400 a 500.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Neen. Mest is stikstofrijk = "groen"....als je het hebt over composteren. Hoge mate "groen" zelfs. Mengen met behoorlijk wat stro, houtsnippers o.i.d. is zeer gewenst.

Als ik aan paardenmest denk, denk ik automatisch aan een hoop stro met wat keutels in

Met een beetje fantasie kan ik me wel voorstellen dat de keutels zelf eigenlijk groen zijn

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...