Geplaatst: 15 augustus 20178 j Ik las ergens dat vlinders (of in elk geval koolwitjes) voor ze eitjes leggen even 'trappelen' op een blad. Eitjes van eerdere vlinders geven dan een geurstof af en dan vertrekt Ma Vlinder naar een ander blad, want haar eitjes moeten op een 'schoon' blad. Dan zou je toch in theorie die geurstof kunnen verzamelen en je planten (niet allemaal, een of twee overlaten voor de vlinders, denk ik dan) ermee kunnen inspuiten en dan worden er geen eitjes op gelegd? Ik heb ook geen idee of geplette eitjes nog steeds die geurstof afgeven, ik heb er nooit op gelet of er opnieuw eitjes worden gelegd op blad waar ik eerder eitjes van af heb gewreven. Maar iemand moet dat toch kunnen uitvogelen en er een helemaal bio bestrijdingsmiddel van kunnen maken?
Geplaatst: 16 augustus 20178 j leuk idee! is al eens onderzocht: conclusie was dat de vrouwtjes een dag of 8 wel minder maar niet nul eitjes afzetten in een veld kolen linkje;onderzoeker zegt dat dat ook aan de onderzoeksmethode kan liggen grappig: las net ook dat je feromonen kunt kopen om mannen/vrouwen te lokken
Geplaatst: 16 augustus 20178 j Pherobank synthetiseert en levert wereldwijd verschillende feromonen om ca. 150 specifieke insecten (vooral Lepidoptera) te kunnen lokken/vangen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.