Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Met werk zat ik vaak in de kost de afgelopen 2 maanden en was alleen het weekend thuis. Langzaam zag ik zo verdorring omhoog kruipen langs de stam. Andere boonsoorten en mijn zoete mais hebben geen last hiervan. Nu heb ik weinig aandacht gegeven aan de tuin tijdens het heen en weer forenzen, maar geregend heeft het ook wel. Dus droogte is niet het eerste waar ik aan zou denken. Weet iemand waar de verdorring waarschijnlijk door komt?

M'n buurman heeft me in het voorjaar op weg geholpen met wat zaden en pootgoed. Maar ik herinner me niet meer welke boonsoort dit is. En ik kan ook geen afbeelding vinden op internet van rechtop uit de stam groeiende bonen. Weet iemand welke boonsoort dit is?

Mvg maurits

bonen356081503138602.jpg

bonen467681503138647.jpg

Geplaatst:

Het lijken mij tuinbonen. Wat er aan mankeert weet ik niet, misschien zwarte luis?

Geplaatst:

Het lijken mij ook tuinbonen. Of ze recht omhoog groeien hangt wat van het ras af, als het grotere en zwaardere peulen zijn zullen ze eerder gaan hangen.

Als het blad vergeelt maar de peulen nog wel groen zijn is de normale tijd om tuinbonen te oogsten.

Op de overzichtsfoto lijkt die tijd al geweest, maar die peulen op de andere foto lijken prima. Ze lijken wel wat klein, maar dat kan het ras zijn. Zijn niet sommige peulen al zwart aan het kleuren? Dat is normaal bij tuinbonen, maar voor consumptie wil je dat voor zijn.

Maak maar eens een peul open. Als ze al lang hangen worden de bonen binnenin bruiner en verschrompelen ze een beetje. Dan zou je ze een nachtje moeten weken voordat je ze kookt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic