Ga naar inhoud

druivenblad weghalen voor zoetere druiven?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik lees verschillende berichten over het blad weghalen bij de rijping van onze druiven

ik heb per scheut 1 tros laten hangen en daarna nog twee bladeren laten zitten

er hangen nu veel trossen in de schaduw: vraag is of ze meer zon moeten krijgen om zoeter af te rijpen?

(ik dacht: het blad maakt de suikers die naar de druif gaan dus ....)

Geplaatst:

Zelf haal ik geen blad weg nee. Weet ik niet hoe jij jouw teelt gesnoeid en opgebonden hebt ? Wat de groeiwijze van jouw struik is ?

Ik heb minimaal 7 goede bladeren ná de tros, maar ik teelt klassiek via Guyot of Cordon snoei.

Bladeren haal ik weg, de oudsten, onderaan rondom de tros, es een enkele rond deze tijd, de oudste lelijkste bladeren. met een week of 2 nog es wat. en tegen rijping, zeg vanaf half sept nog wat. Maar niet speciaal voor de zon die op de trossen zou moeten schijnen, maar eerder dat de trossen goed drogen aan de wind. Hoe rijper, hoe gevoeliger in de regen ( rot )

Bladeren maken de suikers voor de druiven ja.

de week voor oogst hangen alle te oogsten trossen wel geheel vrij ja.

ps. Is het nu al weer eind aug. en de zon is al wat minder krachtig denk, maar pas op met het geheel opeens in de zon hangen van een tros : verbranding. Beter geleidelijk.

Geplaatst:

Cordon snoei gedaan, dus die twee bladeren na een tros waren te weinig snap ik, volgend jaar beter

de Solaris druif doet het goed, geen narigheid, 35 trossen kleine druiven met pitjes, een aantal al vrij zoet en gesapt

hij is vrij vroeg rijp, vorig jaar rond 7 sept. ik zal de trossen nog wat vrij hangen ivm de droging idd

en goed opletten op schimmel,

dank maar weer!

Geplaatst:

Vanmiddag even kort op de tuin. Voorbeeldje van 1 van de trossen die onderin de struik hangen. Je ziet het oudste blad er omheen ( onderin hangt het oudste blad ) Nog prima groen, vol werkzaam nog voor de suikers, geen echte veroudering te zien nog. Laat ik lekker zitten nog. Volgende week es wat blad weg halen. Dit is de bijna pitloze Evita dacht ik en moet rond eind september zo ver zijn.

2017-08-28-1069471503930696.03

Geplaatst:

Misschien is de kas niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn ervaring daar is dat met name krenten heel veel invloed heeft op de smaak en de schimmelgevoeligheid.

Het aantal bladeren in de buurt van een tros lijkt weinig invloed te hebben, behalve lamsteligheid als de trossen vol in de zon hangen. Het lijkt me overigens dat het totaal aantal bladeren aan een plant in relatie tot het aantal trossen belangrijker is dan het aantal bladeren na de tros.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...