RobN Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Hallo, ik moestuinier dit jaar voor het eerst, en nu er niet zoveel meer groeit wil ik aankomende tijd delen van de tuin mulchen. Ik heb een zak of 8 compost (GFT compost gemeente) en veel onkruid wat nog rechtop staat en bloemen die ik eruit ga trekken. Stro heb ik ook nog. Er zit veel wortelonkruid in de tuin, van dat taaie gras, melk distels, en hier en daar dat haagwinde wat ik zoveel mogelijk uittrek.Moet ik wat ik wil mulchen eerst zoveel mogelijk wortels eruit halen of is dat heel veel werk voor weinig eer? Quote Onkruidmanager 1.0
weknow Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Moet ik wat ik wil mulchen eerst zoveel mogelijk wortels eruit halen of is dat heel veel werk voor weinig eer? Als je dat gras (ik vermoed kweekgras), de distels en de winde kwijt wilt (het zijn allemaal erg lastige voor een moestuin, vooral omdat het bewerken van de grond ze juist bevordert) dan moet je inderdaad systematisch verwijderen. Probleem is dat ze met een keer alles schoonmaken niet weg zijn...de wortelstukjes die blijven zitten...van juist alledrie deze...worden nieuwe planten. De aanhouder wint...maar het zal regelmatige aanpak vragen, die per soort wat verschilt. Voor de kweek en de winde zal het zeker helpen op den duur om met veel organisch materiaal te mulchen...niet zozeer omdat deze onkruidsoorten worden onderdrukt (dan moet een laag wel heel dik zijn en zeker 2 seizoenen alle licht wegnemen...en dan nog komen ze er door) maar doordat je grond veel ruller wordt, waardoor op den duur het makkelijker wordt om deze onkruiden met wortel en al uit te trekken. Distel vind ik een moeilijke.....probeer die penwortels steeds zo diep mogelijk uit te steken....30 a 40 cm. liefst....dan raak je ze op den duur wel kwijt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 30 september 2017 Geplaatst: 30 september 2017 Misschien onder je compost een laag karton of kranten? Niet dat je daar al je onkruid in 1 klap mee kwijt bent, want ik ga op de volkstuin het hele gedoe, karton-compost-mulch nu voor het tweede jaar doen wegens nog steeds veel onkruid, maar ik vertrouw erop dat het op de lange duur wel voldoende effect heeft. Quote
RobN Geplaatst: 10 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2017 En sproeien met azijn, er groeit nu toch niets bijzonders meer op de meeste plekken Quote Onkruidmanager 1.0
TomP Geplaatst: 11 oktober 2017 Geplaatst: 11 oktober 2017 Ieder zijn ding maar... Azijn is NIET milieuvriendelijk. Schoonmaakazijn is het ergst, bestanddelen zijn methanol en koolstofmonoxide dus is chemisch en synthetisch vervaardigd. Ook natuurazijn is behoorlijk schadelijk. ‘Natuur’ wil hier zeggen dat de vervaardiging op natuurlijke wijze plaatsvond, bvb door gegiste producten te verzuren met bacteriën.Hoe dan ook, alle soorten verontreinigen en doden niet alleen onkruid maar schaden ook de leefomgeving van nuttige insecten. Als je het gebruikt om te bestrijden dan ontkom je niet aan periodieke herhaling, het heeft geen enkele preventieve werking . U kan er dus geen onkruid mee voorkomen enkel bestaand onkruid doden en veelvuldig gebruik ervan is zeker af te raden er kan blijvende vervuiling optreden. Verder denk ik ook niet dat je wortelonkruid zoals bvb paardenbloem ondergronds kan doden met azijn, de penwortels groeien soms tot 1 meter diep en die diepte bereik je nooit met azijn. Zoals gezegd ieder zijn eigen ding, ik veroordeel niet maar zelf zal ik er NOOIT gebruik van maken, weet niet of er dan een verschil is met bvb het gebruik van Roundup en consoorten. Zoals Weknow en Pippi zeggen, onkruid en vooral ook de wortels ervan zoveel mogelijk manueel (proberen) te verwijderen en afdekken met krantenpapier (inkt!) en/of karton. Karton werkt goed, let er op dat het niet of zo weinig mogelijk bedrukt is, verwijder nietjes en eventuele tape(resten) en zorg ervoor dat er mooie overlappingen zijn van minstens 10 cm. Leg verder op het karton bvb gras of bladeren of compost of combinaties van deze. (On)kruiden en grassen ed worden verzwakt door gebrek aan licht en verstikken, proces duurt wel meerdere maanden maar nu afdekken geeft je toch al 6 maand tot maart. Stelselmatig manueel blijven wegnemen en je zal merken dat je elk jaar minder onkruid hebt. Ook blijven afdekken, blote grond slaat dicht en de natuur zorgt voor een deken in de vorm van (on)kruid. Grote stukken karton kan je gratis krijgen, men is blij ervan af te zijn want zo besparen ze kosten, bij bvb fietsenwinkels, meubelzaken enz.Ikzelf breng bvb ook karton meer uit de Aldi, men zet het opzij voor mij. Succes! Quote
RobN Geplaatst: 11 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2017 Ga ik proberen met karton. Maar eerst compost en dan karton of andersom? Waait de compost niet weg dan? En het onkruid kan dat gewoon blijven staan en dan karton erop? Het meeste komt van het buur perceel die braak ligt.... Quote Onkruidmanager 1.0
TomP Geplaatst: 11 oktober 2017 Geplaatst: 11 oktober 2017 Als je tijd hebt dan mag het onkruid gerust blijven staan, beter is om zoveel mogelijk uit te trekken.Heb je een bos- of kantenmaaier wiek het dan alles eerst goed kort. Wil je de arbeid van het wieden overslaan dan duurt alles gewoon veel langer.Je kan een nieuw perceel bvb een jaar lang toedekken.Komend voorjaar maak je dan gaten in de karton en plant daar plantjes doorheen zonder de rest aan te roeren, zaaien kan dan niet of is toch héél moeilijk. Laag dikke karton, goed overlappen en dan compost, gras, bladeren, hooi, stro etc erop.Compost waait niet weg, karton, stro, gras ed trouwens ook niet, eventueel bevochtigen als het ligt en binnen de kortste keren klit het aan elkaar. Weet eigenlijk niet of de volgorde iets uitmaakt, compost of een ander natuurlijk materiaal als zichtbare bovenlaag is natuurlijk, gewoon mijn persoonlijke mening, iets 'esthetische' dan karton.Eerst compost en dan karton is mss wel beter omdat het bodemleven vlugger de compost verwerkt... Quote
RobN Geplaatst: 11 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2017 Tnx. Ik ga e.e.a. proberen. Wieden geen probleem maar wortels uitgraven is tijdrovend en ik heb niet teveel tijd met die donkere dagen....karton op me werk geen probleem. Is het karton volgend jaar helemaal weg verteerd dan? Quote Onkruidmanager 1.0
simonvb Geplaatst: 11 oktober 2017 Geplaatst: 11 oktober 2017 Met compost op het karton, zou ik gokken dat het ongeveer een half jaar duurt. Quote
Roelie Geplaatst: 11 oktober 2017 Geplaatst: 11 oktober 2017 Karton werkt prima en je kunt je compost er onder doen, dan hebben de allerkleinste beestjes er ook nog iets aan. Wat tegen zowel kweekgras als heggenrank ook goed werkt is de tuin bedekken met een dikke laag paardenmest. Na een klein jaar zul je zien dat alle ranken en kweekwortels in de mest zitten en niet meer in de aarde. Quote
RobN Geplaatst: 12 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2017 En, gezien het feit dat ik zonder bemesting ben begonnen dit jaar, is het handig om voor het mulchen eerst nog te strooien met koemestkorrels of dcm koe-kip-paard korrels , daarna compost, dan karton met daarop weer compost en blad/onkruidafval wat ik nog moet wieden? En voor volgend jaar het strooien met de korrels herhalen? Patentkali er ook nog aan toevoegen onder het karton? Quote Onkruidmanager 1.0
simonvb Geplaatst: 12 oktober 2017 Geplaatst: 12 oktober 2017 Zelf beschouw ik compost ook als bemesting. Bemesting hangt af van hoe goed alles gegroeid is voorbije seizoen en wat je er gaat zetten komende seizoen. Zo hebben kolen veel nodig en bijvoorbeeld wortelen zeer weinig. Wat hoeveel nodig heeft, kun je vinden door de groenten hier op het forum te zoeken via de zoekfunctie. Quote
RobN Geplaatst: 12 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2017 Het was geen bijzonder seizoen, veel onkruid en bloemen, de groenten groeiden wel maar veel werd ook opgehouden door aardvlooien etc.. zoals gezegd geen bemesting en gewoon ingerold dit seizoen . Niet super veel geteeld. Dus ik denk dat e.e.a. wel opgebruikt is uit de bodem, veel grijze klei. Quote Onkruidmanager 1.0
pippi Geplaatst: 31 oktober 2017 Geplaatst: 31 oktober 2017 Beter een dikkere laag compost leggen dan dingen toe gaan voegen waarvan je niet eens weet of er een tekort aan is. Met 10 cm goeie compost heb je al je eventuele tekorten al aardig aangevuld, Laagje herfstblad erop en ik gok dat je in maart gewoon kan zaaien en geen gaten hoeft te maken in het karton. Misschien nog wat koemestkorrels hier en daar, en wat lavameel, en ik denk dat je grond er dan al heel wat beter aan toe is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.