angela Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 Maakt er wel eens iemand deze recepten van "vroeger" ? Ik heb zelf ooit balkenbrij gemaakt maar hij bleef te plakkerig waardoor je hem niet kon snijden de smaak was wel goed maar was gewoon een plakkerige massa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 Ik vond deze nog:http://www.nederlands-dis.nl/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 De thuiskok heeft zich er eens aan gewaagd...Bij de landgoedfair serveerden ze het op brood. Het zag eruit als een plak grijze massa van oude natte kranten en voor mijn gevoel rook het ook zo. De thuiskok vond het lekker. Hij gaf aan dat het uitelkaar viel en dat hij er geen mooie plakken van kon snijden. Het was ietsje plakkerig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Ja, ik heb wel eens zult (geen zure) gemaakt. Ik ben er niet kapot van... met wat mosterd vond ik het wel te doen op brood. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Ik was dus eigenlijk op zoek naar goed geteste recepten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Jim heeft het toentertijd van internet geplukt...ff kijken: 350 gram boekweitmeel100 gram bloem250 gr buikspek400 gr varkenslever1 liter waterSnufje nootmuskaatSnufje pimentZout en Versgemalen peper naar smaak Bloem en boekweitmeel zeven en mengen, buikspek en varkenslever in water koken. Wanneer gaar snijd in kleine stukjes, doe gesneden vlees terug in pan met gekookt water en roer er het meel en de kruiden erdoor. Breng het geheel onder goed roeren weer aan de kook, totdat er een deegbal ontstaat. Pak een schaal en beboter die en stort de balkenbrij in die schaal en zet deze na afkoelen van vleesmassa voor 24 uur in de koelkast. Snijd erna 24 uur in plakken die je kunt opbakken. Aangezien het ene meel meer water opneemt dan het andere zou ik een gedeelte van het water achterhouden en deze langzaam aan de deegbal toevoegen. Die van ons wat te droog en die van jou te plakkerig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Ik weet eigenlijk niet meer welk recept ik heb gebruikt? Ik zal eens zoeken of ik het nog kan vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts