Ludo Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 (aangepast) Heb zojuist de rest van mijn rode/witte/zwarte aalbessen ontsapt in de microgolfoven, ik vroeg me af wat het resultaat zou zijn. Ziehier :fruit : 2070 kgafval : 585 grsap getrokken in microgolf : 780 gr (helder)sap uitgeperst door zeef : 470 gr (troebel)sap totaal : 1250 grSap totaal + afval = 1835 gr wat dus een VERLIES aan vocht geeft van 235 gr.(waarschijnlijk hetgeen overal blijft aanhangen). Het sap is dus veel geconcentreerder dan sap verkregen in een ontsapper wat ik vorige maal uitprobeerde (3 kg bes, 2,4 L sap, 1,2 kg afval, wat een TEVEEL van 600 cc geeft door het stoompricipe. Er wordt dus bij een ontsapper ong. 1/4 stoom/water door het bessensap vermengd). Door de vermenging van rode, witte en zwarte aalbessen is het sap donkerder, en de verkregen gelei niet glashelder (maakt niet uit). Ik heb wel de indruk, mede door het meer geconcentreerd zijn misschien, dat de gelei veel vlugger opstijft. Foto's volgen nog wel. 13 juli 2011 aangepast door Gast Quote
jootje Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Ben heel nieuwsgierig hou jij " ontsapt" met behulp van de magnetron. Ik heb het plan om een ontsappan of zo te kopen, maar als het in de magnetron ook gaat? Hoef ik ook niet zo`n pan te kopen! Quote
hansm Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 ontsapper hoeft van mijn niet zo, koken en door neteldoek en je hebt het sap al vrij eenvoudig.maar ben ook benieuw hoe je dat met magnetron doet Quote Players only love you when they're playing.
Ludo Geplaatst: 11 juli 2011 Auteur Geplaatst: 11 juli 2011 (aangepast) Werkt perfect voor kleine hoeveelheden. In dit geval had ik 2,22 kg fruit en heb ik het sap gemaakt in twee maal, telkenmale dus ong. een kilo.Om minder volume te hebben, de besjes van de steeltjes geritst met een vork.Fruit zit in een kunststoffen temst (zeef). - Zeef met fruit op kom zodanig dat alle gaatjes van de zeef in de kom vallen.Op het fruit een omgekeerd bord leggen. - Alles in de microgolfoven. Zie wel dat het geheel kan draaien en niet tegen de wand komt. Instellen op 10 min volle kracht.Pulp overkappen in zeef en door zeef duwen tot het meeste sap eruit is. - Links pulp, rechts troubel sap.Links pulp, midden troebel sap uit zeef, rechts helder sap in kom. Hoeveelheid is van die 2,22 kg fruit. - Het troebel en helder sap samengevoegd, pectine bijvoegen en roeren.Bij begin koken suiker bijvoegen en constant roeren gedurende één minuut. Gedurende één minuut goed laten doorkoken.Direkt in potjes gieten. - Potjes afdekken met celofaan en deksel.En klaar is Kees.... Weeral zes potjes gelei om bij de rest te zetten ! 14 juli 2011 aangepast door Gast Quote
jasmin Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Joppie, wat een ongelofelijk heldere uitleg!!! Dank je wel!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 ja heel duidelijk, en een manier die ik nog niet kon. Quote Players only love you when they're playing.
jootje Geplaatst: 12 juli 2011 Geplaatst: 12 juli 2011 Mooie uitleg! Ik ga het dit weekend uitproberen. helaas moet ik nog wel aalbessen kopen, mijn struikje is nog klein en geeft nog geen bessen! Je hoort het wel als het gelukt is. Bedankt. Quote
Ludo Geplaatst: 12 juli 2011 Auteur Geplaatst: 12 juli 2011 Hehe Jootje, was Soest wat dichter... ik heb er veel te veel gehad en zit nu met pottennnnnn confituur en liters siroop.. Quote
Ludo Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 Zojuist 5 potten wijnbessengelei gemaakt op zelfde manier, maar met 2/3 suiker en 2/3 Pec. Jongens, is dat lekker zeg !!! Quote
hansm Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 Japansewijnbes ? wat ben je vroeg met oogst daarmee mijne zijn nog (lang) niet zover. Quote Players only love you when they're playing.
Ludo Geplaatst: 13 juli 2011 Auteur Geplaatst: 13 juli 2011 Jep, ze beginnen serieus door te rijpen nu. Heb de helft geplukt, met de andere helft weet ik geen blijf. En dan moet ik binnen een week nog een tweede ronde doen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.