Thtsm Geplaatst: 1 januari 2018 Geplaatst: 1 januari 2018 Hallo allemaal, Ik heb afgelopen jaar een stelling gebouwd op een zonnige plek van drie verdiepingen hoog voor mijn aardbeiplanten in bakken. Dit werkt uitstekend, maar dit is de eerste winter op deze manier. Ik heb ook een koude kas, heeft iemand enig idee of het juist verstandig is om de aardbeiplanten daarin te laten overwinteren of juist niet? Alle advies is welkom! Alvast bedankt =). Quote
roeier Geplaatst: 1 januari 2018 Geplaatst: 1 januari 2018 Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen. Waar je in elk geval voor moet oppassen is dat de aardbeien vroeger kunnen beginnen, eerder bloemen krijgen en dan mogelijk met een late vorst schade oplopen. Aarbeiplantjes kunnen een doorsnee Nederlandse winter prima aan, maar de bloesem kan niet tegen vorst. Quote
Ann123 Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 Aardbeien in pot voelen de kou natuurlijk harder dan die in volle grond. Deze winter is uiterst zacht dus geen gevaar voor je planten. Wanneer ze bloemen hebben en vorst dreigt kan je ze tijdelijk in een koele ruimte zetten. Quote
speets Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 Vorig jaar heb ik jonge planten in een bak op poten gezet.Het heeft toen redelijk gevroren, maar ze hebben de winter prima doorstaan.Ik maak me geen zorgen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
sergeroos Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 ik heb ze een maand geleden verplaatst, was echt te laat maar ze kunnen we tegen een stootje. Als ze nog goed kunnen wortelen zal het meeste het wel overleven Quote
Bit Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 Gewoon met de winter buiten laten. Is best belangrijk bij aardbeien, dat ze voldoende koude ervaren in hun rustperiode. Koude doet de reeds aanwezige bloemknoppen in aanleg ( de nu al zichtbare neuzen ) juist goed. Dat geldt bv voor aardbeien, maar bv ook voor knoflook en wel meer teelten. De koudeprikkel is bevorderlijk voor hun latere ontwikkeling.Nu heb jij ze in bakken staan, dus mocht er nou tóch een echte zware vorstperiode komen, met overdag ook vorst, dan is het handig de bakken wat luw weg te zetten, uit de wind, misschien zelfs wat afdekken, maar normaal doet het de planten alleen maar goed. Hangt overigens ook best af of je dóordragers of éenmaaldragers hebt hoor. Bij éenmaaldragers is een goede koudeprikkel nog van meer belang dan bij doordragers. Je kan wel besluiten natuurlijk straks in maart bv, de aardbeien-bakken , of een deel er van, in je kas te zetten, om daarmee wat eerder al oogst te hebben. Mijn ervaring is trouwens, dat dat wel wát scheelt met buiten, maar niet eens echt heel veel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.