Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IMG2018060406552156591528121315.jpgIk heb een aantal appelbomen en een perenboom. In het verleden veel last gehad van de fruitmot maar ik denk dat ik met de feromonenvallen er al een aantal heb gevangen en nu redelijk onder controle heb. Maar nu zijn de jonge appels en peren voorzien van bruine vlekken die ook in het klokhuis doorgaan. Ik zie geen larfjes maar de appel is helemaal doorgevreten. Ook heb ik peren met sterke donkerbruine vlekken.

Ik weet niet wat het is, zover ik heb kunnen nagaan wordt het veroorzaakt door de appelzagerwesp maar dit weet ik niet zeker. Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is en eventueel ook wat er aan te doen is.IMG2018060407025364601528121319.jpgIMG2018060406501543421528121284.jpg

Geplaatst:

jammer! je kunt de vruchten afvoeren naar de kliko en daarmee ook de larfjes

en evt witte lijmplankjes ophangen tegen de wespen

en in de herfst de grond goed schoonhouden

Geplaatst:

RobO Wat sympathiek dat je op mijn probleem hebt willen reageren. Ik ben je daarvoor erg dankbaar. Er is echt een grote ravage aangericht. Ik heb er nog nooit last van gehad en die bomen staan er al meer dan 15 jaar.

Je eerste aanbeveling heb ik al gelijk uitgevoerd. Alle afgevallen en aangetaste kleine vruchtjes zitten al in de kliko.

Alleen die witte lijmplankjes kon ik op internet niet vinden. Ik zag alleen witte lijmplankjes om muizen te vangen maar die zullen wel niet hetzelfde zijn.

Geplaatst:

dank je voor je aardige reactie!

er zijn witte kruisvallen te koop van rebell: linkje bladzijde 12 die je nu misschien niet meer zullen helpen maar later wel; ennuh, schoffelen onder de bomen laat de poppen uitdrogen

evt kun je nu nog spuiten tegen de larven met spruzit R maar dt wordt wel kostbaar denk ik

Geplaatst:

RobO Die witte kruisvallen ga ik het volgend jaar zeker proberen. Ik weet nu waar ik op het internet moet gaan zoeken.

Bij de sites die een overzicht geven (in beeld) van allerlei fruit aantastingen kwam ik uit op de appelzager wesp maar is dit wel juist?

Waar ik ook aan zit te denken, om te voorkomen dat insecten greep krijgen op de vruchten, om de appelboom na het bevruchten meteen in zijn geheel af te dekken met fleece of met glasgordijnen/klamboe. Je zou dan zeggen dat er geen insect meer bij de pas ontstane vruchten kan.

Het is toch triest dat je voor de biologische teelt naar zulke maatregelen moet gaan zoeken.

Geplaatst:

nou, afdekken lijkt me een aardige uitdaging, schorsspleetjes en zo

die wesp is heel klein

ik moet zelf altijd wel een beetje grinniken om die slimme natuur...onze dahlia's : randjes tegen veenmollen, spruzit tegen een luizenplaag, cacaodoppen en ecokorrels tegen slakken, gaas tegen vogels die korrels eten (maar niet de slakken), kraaien die het gaas kapot hakken en dan toch de korrels eten, storm die het gaas wegblaast zodat etc.

Geplaatst:

RobO

Nou dat afdekken kan ik wel vergeten. Die wesp is al aan de gang als de vruchten nog maar net uit de knop komen en bovendien is dan nog niet alle bloesem bevrucht. Of zoals jij het nog sterker zegt "ze zitten ook nog in de schorsspleetjes". Onbegonnen werk dus, maar ja je zoekt alles uit de hoeken om een oplossing te vinden. Zoals het er nu bijstaat ga ik het volgend jaar toch met witte kruisvallen proberen er zit niets anders op.

Met netten heb ik ook zo mijn ervaring. Vorig jaar een groot net om de kersenboom gedaan. De merels konden er niet bij alleen aan de zijkanten wel. Maar toen was ik nog de Roeken of Kauwen vergeten en die gingen met z'n vieren net zolang op het net dansen totdat ze toegang hadden tot kersen en ….kersen kwijt.

Dit jaar heb ik het anders gedaan. Ik heb nl een aantal glasgordijnen (oude binnenvitrage) aan elkaar genaaid met staaldraad en die om de kersenboom gedaan. Voordeel je krijgt die gordijnen makkelijk om de boom terwijl een net nogal eens blijft haken Het is geen gezicht maar het werkt wel en zo blijven we maar wat aanmodderen.

Ik heb thuis ook nog een kleine kas waarin ik tomaten kweek. Enkele jaren terug zaten die planten vol met de witte vlieg en de komkommerplant werd helemaal zwart van de witte vlieg. Toen de tuinslag gepakt en elke plant met water bespoten totdat je geen witte vlieg meer kon zien maar......

onder de bladen zaten de eitjes van de witte vlieg en die gingen er met de waterspuit niet af. Het was net of ze gelijmd zaten.

Daarna de oplossing. Tussen de tomatenplanten heb ik nu Nicandra geplaatst en weg is de witte vlieg, al enkele jaren geen last meer gehad van de witte vlieg. Maar was de rest ook zo maar gemakkelijk. Neem bijvoorbeeld maar eens uien in mijn volkstuin. Al drie lang geen ui kunnen oogsten terwijl ik toch dit jaar horrengaas om de uien heb gedaan en ook nu kan ik ze allemaal wegmikken.

Een lang verhaal maar er mislukt bij mij ook zoveel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...