Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze avond was het vrij laat toen ik thuis zou geweest zijn om nog uitgebreid te beginnen koken . Daarom in het naar huis rijden maar even gestopt aan winkel en ja ideaal moment om iets nieuws te proberen "Veggiefries"https://groentefriet-nl.webnode.nl/ Beviel me wel en lijkt me ook ideaal om kinderen meer groenten te laten eten . Ik vermoed ook gemakkelijker voor bepaalde groenten omdat smaak minder uitgesproken is door toevoegen van kikkererwten of zo .

Dan maar even gaan googelen hoe we een alternatief konden maken met eigen groenten .

- Frieten geven volledige groenten in frieten gesneden dus niet voor alle groenten geschikt .

- Kroketten meestal met een roux dus redelijk wat vetstof en er rond nog ei paneermeel korst .

Wie maakt er iets dergelijks en hoe ?

Geplaatst:

Kroketten maak ik nooit. Maar de frieten zeker een paar keer per week. Of in de oven, of in de Airfryer.

Geschikt voor de Airfryer:

- aardappel

- zoete aardappel

- winterpeen

- pastinaak

- tofu (ff laten marineren in iets eerst. Kruidenolie of ketjap ofzo. Anders zo saai)

Aardappelen altijd eerst ff wassen na het in (vrij dikke) frieten snijden om het overtollige zetmeel kwijt te raken. En daarna halve eetl (knoflook)olie en zout en omschudden. Die gaan eerst in de voor verwarmde fryer. Afhankelijk van je portie 5 of 8 min eerder (op 200 graden). Ondertussen snijd je de rest van je groenten in frieten. Doe je in de schaal van de piepers, zodat je in het restje olie kunt omschudden. Heeft maar heeeeel weinig nodig. Dus zou voldoende moeten zijn. Tofu er bij. En dan bij de piepers gooien. 5 min. Ff omschudden. En nog 5 min (of langer of minder lang nav je smaak. Ik hoef niet té crunchy) Daarna op je bord nog een beetje zout en / of chili flakes en klaar! Als je liever geen piepers eet, kan het ook prima zonder.

In de oven zijn meer groenten geschikt. Vinden wij dan. Maar tofu blijft te zacht. Niet lekker.

- aardappel

- zoete aardappel

- pompoen

- winterpeen

- pastinaak

- bietjes

- dikke repen paprika

- paar tenen knof ertussen leggen op de bakplaat om mee te bakken. Wij eten ze daarna niet op.

Oven op 230 voor verwarmen. Alles snijden in ongeveer gelijke frieten. In bak doen, wat olie, zout en kruiden of specerijen toevoegen. Omhusselen. Bakpapier op bakplaat. Daarop keilen. Knofjes ertussen duwen. Evt nog een paar kippenpoten ertussen leggen.

Half uur tot 40 min in de oven.

Ook erg lekker. Wel zachter / slapper dan uit de Airfryer.

In frituurvet hebben wij nooit geprobeerd.

Succes!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie , Hier ook geregeld frieten gesneden uit knollen en wortels en ja moet zeker niet altijd in frietketel ook in oven.

Maar deze zijn gemaakt uit een soort puree (kikkererwten +groenten) waardoor er meer groenten voor geschikt zijn , dus meer kroket maar dan zonder uitgesproken paneermeel er rond .

Als ik zoek op groenten krokketen is het meestal groenten in een roux dus ook steeds redelijk wat vetstof .

Tijdens mijn rustdagen deze week maar eens wat proberen .

Geplaatst:

Ahh. Dan heb ik je vraag niet goed begrepen. Desalniettemin wel erg benieuwd naar jouw ‘probeersels’. Succes en lees graag of je er iets lekkers van hebt kunnen maken.

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...