Ga naar inhoud

Courgette, pompoen of wat...???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het onderstaande ding, komt met zo'n zeven anderen van een plant die eigenlijk patisson had moeten voortbrengen. Alles er maar afgesneden, omdat ik dacht dat het courgettes waren, en inmiddels wel voos zouden zijn...

dscn7420.jpg

Bij het insnijden dacht ik: courgette, maar gelukkig nog met stevig vruchtvlees, kan ik het nog verwerken.

Later, zojuist, wou ik daarmee beginnen, proefde... het vruchtvlees is zo hard als een onrijpe honingmeloen... smakeloos, maar enorm stevig. Nou baal ik: zou het toch pompoen zijn? Dan heb ik een hele serie onrijpe, veel te vroeg geoogste vruchten...

Met googelen kwam ik er niet achter wat het zou kunnen zijn. Niet bij courgette, niet bij gele pompoen. De tekening op de schil lijkt meer op pompoen trouwens, maar ja... het zit allemaal dicht bij elkaar natuurlijk...

Iemand die hier een licht over kan laten schijnen?? En tevens: wat kan een mens met onrijpe pompoenen, mocht dit het geval zijn...

Geplaatst:

Hoe kom je aan 't zaad Jasmin, aangezien je zei dat 't een pattison moest worden, zaad van een particulier? Kan het zo maar een kruising zijn. Het is in ieder geval niet een courgette en ook zeker niet rijp, de steel is nog groen. Zelfs voor een chutney is die nog wel erg onrijp lijkt me. De meeste sierkalebassen hebben geen/weinig vruchtvlees, een enkeling maar wel: als je een klein stukje even kookt en het smaakt erg bitter dan is het ook sier.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Hoe kom je aan 't zaad Jasmin, aangezien je zei dat 't een pattison moest worden, zaad van een particulier? Kan het zo maar een kruising zijn. Het is in ieder geval niet een courgette en ook zeker niet rijp, de steel is nog groen. Zelfs voor een chutney is die nog wel erg onrijp lijkt me. De meeste sierkalebassen hebben geen/weinig vruchtvlees, een enkeling maar wel: als je een klein stukje even kookt en het smaakt erg bitter dan is het ook sier.

Enne... voor mijn andere pompoenen... steel eerst bruin laten worden, dus??

Geplaatst:

Misschien een kruising tussen een pompoen en courgette? die dingen kruizen met elkaar.

En volgens mij kruizen ze ook meloenen, maar weet niet zeker.

Dus misschien heb je een courpomloen of een pomloencour, loenpomcour

Geplaatst:

Ik ga voor een loenpomcour ...

Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, behalve dan voor de bewaarbaarheid. Pompoen zou ik dan laten rijpen en binnen op een plank wegzetten, en courgette snel verwerken of snel weggeven...

Maar bedankt allen voor het meedenken... al ben ik er natuurlijk nog niet uit...

o ja... de komende vruchten ga ik gewoon lang laten hangen, kijken wat er gebeurt... of ze toch als pompoen gaan afrijpen... echt jammer dat ik er alles al afgehaald had, en zaten best joekels tussen...

Geplaatst:

ja zeg stel ik krijg dan de vruchten die jij eigenlijk wilde... , dan kom ik ze wel even langsbrengen...

ik heb ook bij wijze van expiriment pompoenen uit papegaaienvoer gezaaid... geen idee wat daar uit gaat komen... (tot nu toe alleen veel blad )

Geplaatst:

Ik weet het nou zeker, de loenpomcour smaakt echt anders dan een courgette... net een ronde en een langwerpige aangesneden en geproefd: meer smaak dan de loenpomcoer, en een ander vruchtvlees... courgette is toch echt sponziger, ook de piepjonge...

Heb een beetje rondgegoogeled... onrijpe pompoenen kan je wel eten, missen gewoon smaak. Bewaren gaat ook moeilijk, kunnen een hele tijd mee, en ineens van het ene moment op het andere bederven. Beetje wassen in azijn kan een beetje helpen met conserveren, maar niet alles.

Geplaatst:
Van de Tuinkabouter. ...

Misschien even een e-mailtje naar tuinkabouter? Wie weet herkent die de loenpomcour? Of had je dat al gedaan?

Geplaatst:
volgen mij een sier kalabas.

Ja dat dacht ik ook: heb een hele rozenprieeltje vol met van die dingen(omdat ik het geduld niet heb op de roos te wachten met dichtgroeien.

977_6333deb40c99f4398bd469ebaafb52a5.jpg

je kunt er wel geinige dingen mee:

977_f6d3a2f6a15f6979bc9585eaf6bae2bf.jpg

Geplaatst:

RvO, Ik zat er over te denken, maar wil ook niet zo klagerig overkomen. Nou ja, eigenlijk loop ik hier te klagen, maar ik snap wel dat dat soort dingen gewoon kunnen gebeuren. Vermoed dat er iets gekruist is.

Verder ben ik al bezig om er een chutney van te maken. Heb de loenpomcour geschild en geraspt op een schaaf, staat nu in een zeef uit te lekken. Heb helaas geen hete peper in huis (mijn Mme Jeanette staat eindelijk in bloei... maar dat is alles...) . Als het iets lekkers oplevert liggen er nog 10 kilo of meer op me te wachten voor verwerking... Leuke uitdaging...

Geplaatst:

Ziet er wijs uit GeeDee!! Dat zijn sierkalabassen volgens mij. Mijn buurman op de volkstuin had precies zo'n plant, het grootste gedeelte groeide in mijn tuin, alles wat aan mijn kant groeide mocht ik zelf oogsten. Ik heb er nog lang plezier van gehad.

Geplaatst:

Die van geedee zijn echte sierkalabassen, die van Jasmin zeker niet, door de smakeloosheid ben ik zeker dat het geen sierkalebas is. De tip van rvo om even een mailtje naar die kabouter te sturen is denk ik de beste oplossing om er achter te komen welk ras/kruising pompoen het nu precies is.

Maar vraagje als die zo smakeloos is, waarom dan verwerken?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hoi Tuinkabouter,

Ik heb een raar vraagje. Ik had twee patissons gezet in mijn tuin die er zo uit moesten gaan zien....

viewThumb.jsp?siteId=22806193&fileID=104958710&size=thumb

en nou zit ik met een forse hoeveelheid vruchten die er zo uitzien...

scaled.php?server=692&filename=dscn7420.jpg&res=medium

De smaak is niet vies, beter gezegd: geen smaak. Ik dacht dat het courgettes gingen worden, dus heb na het regenreces (eventjes niks aan mijn tuin gedaan met dat rottige weer) alles van de plant gehaald, omdat ik dacht dat ze voos zouden zijn.

Tot mijn verrassing is het vruchtvlees zo hard als een onrijpe suikermeloen, dus enorm spijt, omdat ze mogelijk ontwikkelen tot een soort pompoen, en dan heb ik ze onrijp geoogst... Ik heb een paar mensen om raad gevraagd, en we kwamen tot de conclusie dat het een kruising moet zijn, maar niet met een sierkalebas, omdat de smaak niet vies of bitter is.

Heb jij enig idee waarvan dit een kruising zou kunnen zijn? Tenminste, als het zaad direct uit je eigen tuin kwam, misschien weet je ook niet meer hoe je aan het zaad kwam.

De tweede plant is sinds een paar dagen eindelijk ook aan de vrucht, heel veel langzamer... en die vruchtjes lijken wel op de bekende golvende vliegende schotels... ze zijn wel wit, maar misschien worden ze nog geel. De tweede plant rankt ook niet zo erg, terwijl de eerste plant de intentie heeft om de macht over te nemen in de tuin, groeit ongegeneerd over andere perken heen enzo...

Ze komen uit hetzelfde zakje....

Misschien heb je ook nog een tip voor recepten met onrijpe pompoen?? De plant produceert gigantisch, ik zit nou met 10, 15 kilo van die vruchten...

Grappig probleem, he?? Ik kan er nog wel van slapen, hoor!! Ben wel benieuwd of je kan herleiden waar het een kruising mee kan zijn, als dat inderdaad pompoen kan zijn, laat ik de volgende serie vruchten hangen tot het steeltje bruin gaat worden...

Vriendelijke groeten,

(naam)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...