Charly Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 (aangepast) (Mbt de foto. Deze zijn een dikke week oud. En ik had ze hoger willen maken. Dus btje plat. Maar wel errug lekker) Al zoekende naar recepten, kwam ik deze tegen.Tot nu toe een van de makkelijkste kazen én de lekkerste (wat mij betreft) Dit recept werkt met wei van je vorige kaasproductie om je melk te zuren. Ongetwijfeld kan het met zuursel ook. Dan zou ik wel minder dan 1% zuursel aanhouden, zoals in veel andere recepten gebruikelijk is. Geitenmelk, en in het bijzonder rauwe geitenmelk, zuurt veel harder. - 2 liter melk naar 20 graden brengen- 2 eetl wei toevoegen en voorzichtig doorroeren- 4 druppels stremsel toevoegen en voorzichtig doorroeren- 24 h laten staan- Wrongel in bakjes scheppen (liefst hoge bakjes met gaatjes. Een stuk regenpijp bijv. Maar met een bodem erin is net makkelijker. Dus ik zou investeren in dees bijv: https://www.levenvanhetland.nl/zelf-kaas-maken/kaasvormen-zachte-kaas/franse-beker.html)- Na een uurtje draaien (dat lukte mij pas na 2 uur)- 5 x herhalen (ieder uur draaien)- Nacht in vorm laten staan. - Op kaasmatje op een rooster plaatsen op een ovenbakplaat, om de vloeistof op te vangen. - Rijpen in kamers van 12 a 14 graden (gewoon op een kamer die niet verwarmd wordt, hebben wij gedaan)- Iedere ochtend en avond omdraaien.- Wij vinden ze het lekkerst na ongeveer een dag of 5 rijpen. Dan kan je nl ook gewoon de buitenkant nog mee opeten- Na een dikke week rijpen beginnen er schimmels te ontstaan. Die snijden wij gewoon weg, of deppen met een beetje zout. Schijnt zo te horen Heerlijk voor bij een vers gebakken brood, verkruimelen over je pasta, over je pannenkoek, over je salade. NOM! Recept is gebaseerd op dit filmpje (negeer de betweterige gozer...) 15 maart 2019 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Ok, dat ziet er wel lollig uit. En lekker vast wel. En zonder schimmel is ook fijn. En die bakjes heb ik ook zat, van steen dan. Zijn ze te bewaren denk je? Moest je geen wrongel snijden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 15 maart 2019 Auteur Geplaatst: 15 maart 2019 Nee, de wongel met een lepel in de bekers scheppen, is voldoende 'gesneden'. Verder zakt ie door zijn eigen gewicht in elkaar. Dus hij perst zichzelf zegmaar. Bewaarbaarheid is nog niet bijzonder getest hiero. Ze gaan te snel op Maar als je het rijpingsproces wilt stoppen, dan leg je ze in de koelkast in een tupperware bakje. Dan gaan ze veel minder hard en drogen ze iig niet meer verder uit.Je kúnt ze overigens tot 2 jaar buiten de koelkast laten rijpen, zag ik op het filmpje. Volgens mij krijg je dan een soort sjoelschijven, kwa hardheid. Maar je kunt ze dus best lang bewaren Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Ok, ik begrijp het, dat is zo’n beetje zoals ze hier faiselle maken dat gaat ook in van die bakjes met gaatjes. Het is dan een soort verse kaas maar dan van koe. Het recept spreekt me wel aan maar wei heb ik dan natuurlijk niet, wei van geit zeg maar dus zal ik denkelijk wel zuursel gebruiken. Ik zal het filmpje nog even goed bekijken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Haha die arrogante man is Piet Heysentruijt, ook wel bekend als SOS Piet. Het eerste filmpje wat ik van hem zag was zoooo gênant, die vrouw die hij daar stond te verbeteren was trouwens wel een directe remake van Wim de Bie als Thea Ternauw..het ging geloof ik over stoofvlees.Anyway, die wei, daar zou ik toch geen geitenwei voor moeten hebben ? Kan ik trouwens misschien wel vragen aan die man die me de melk gaat verkopen..hij maakt ook van die kleine kaasjes met kruiden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
buitenvogel Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Ik maakte dit soort kaasje al heel lang zonder verse wei dan wel met zuursel. En ook zonder verder na te rijpen. Dan heb je zo van die verse kaasjes zoals je zoveel vind in Frankrijk. De geitenboer hier maakt ze ook met zuursel en als kaasjes gevormd zijn kruiden bij Quote
Charly Geplaatst: 1 april 2019 Auteur Geplaatst: 1 april 2019 Ha! Dus dat heerschap is nog soortement van bekend ook. Ik kreeg echt kromme tenen van zijn koeionerende gedrag zeg hee! Maar goed, ik ben inmiddels bereid hem alles te vergeven. Want dit is wel echt het prettigste kaasje.Enorm veelzijdig, in alle stadia te gebruiken: van kakelvers, tot elke vorm van rijpheid daarna. Als kakelvers heel lekker om over dingen te brokkelen, als een pannenkoek ofzo. Of een salade. Maar als ie harder opdroogt eet ik em in plakjes op vers gebakken brood. Of op n toastje bij de borrel. Ofzo.En erg makkelijk te maken. (Ook niet onbelangrijk) Nu een batch met peperkruiden gemaakt ook. Es kijken of dat een beetje wil combineren. Ik heb em nu ook met zuursel gemaakt.Ik gebruik op 8 liter melk een halve ml zuurselpoeder, die dickmilch zegmaar. (Over opp strooien, 5 min laten intrekken, doorlepelen, en dan meteen stremsel erbij) Ik had eerst 1 ml zuurselpoeder, maar dat was té. Nog steeds lekker. Maar omdat ie toch wat zurig was, heb je heel snel genoeg van de lucht / smaak. Let wel, dat is dus op rauwe geitenmelk. Als je em pasteuriseert eerst, schijn je weer ietsje meer nodig te hebben. Ook de 2 druppels stremsel per liter heb ik naar beneden gebracht. Ik pak nu 12 druppels op 8 liter. (Waarom steeds 8 liter, omdat dit 2 gallons zijn. Veel van de recepten die ik volg zijn uit de VS. En ook: 8 liter past precies in mijn pan ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.