Mister w Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Hallo, De titel zegt het al, ik zie nóg niks opkomen is dit normaal? Bvd Quote
TomP Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Wanneer gezaaid? Hebben een kiemduur van +/- 10 à 15 dagen bij +/- 20°C Vroeger ook problemen mee gehad, geen of onregelmatige kieming of pas na meerdere weken.Nu stop ik de zaden eerst 2 weken in de ijskast alvorens te zaaien.De temperatuursverschillen zorgen voor een snellere kieming.Sinds ik op deze manier zaai geen problemen meer gehad. Waarschijnlijk weet je dit maar ...Eens je mooie planten hebt dan kan je ze scheuren om te vermeerderenEens je grote planten hebt dan kan je in de winter wortelstekken nemen Quote
oscardevos Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Klopt, zaden van Echinacea soorten hebben een stratificatieperiode nodig van enkele weken tot maanden bij koelkast of zelfs vriezertemperaturen om de kiemrust te doorbreken.Vorig jaar hadden mijn Echnacea zaden voldoende aan 2 weken in de koelkast gezaaid in licht vochtige aarde. Voor ik het wist waren de zaden gekiemd en kwam het plantje al boven. Daarvoor had ik het zonder stratificatie geprobeerd, maar dat lukte dus ook niet. Quote
Mister w Geplaatst: 17 april 2019 Auteur Geplaatst: 17 april 2019 Nee, gaat om een vaste Plant die ik vorige jaar geplant heb, maar dit jaar komt er niks op??! Quote
balkontuinder Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Zaden van Echinacea soorten hebben een stratificatieperiode nodig van enkele weken tot maanden bij koelkast of zelfs vriezertemperaturen om de kiemrust te doorbreken. Dankjewel Oscar, dat wist ik niet. Ik ben nu al voor het derde jaar aan het proberen, maar het lukt steeds niet. Ik ga de koelkast proberen! Quote
TomP Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Ah ok, ja sorry Geen nood, ook hier in de tuin lijkt alles achterna te lopen.Lupines nog niet te zien, idem gladiolen, lelies steken net hun kopje boven.Vorig jaar (of was het het jaar daarvoor?) stond tegen half april al alles ruim boven. Is fris geweest met weinig regen.Alles komt goed, gewoon geduld hebben denk ik. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 18 april 2019 Geplaatst: 18 april 2019 Echinacea houdt niet van te veel vocht in de winter. Een natte winter leidt tot veel uitval bij deze plant. Echinacea is een prairieplant die de voorkeur geeft aan een continentaal klimaat (droge winters, niet te droge zomers). De ver doorgekruiste soorten die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, zijn doorgaans dure eenjarige gebleken. Het langstlevend is de oersoort (Echinacea purpurea). Verder heeft Echinacea een hekel aan concurrentie van andere planten dus het beste zo 'vrij' mogelijk planten. Ook is het verstandig de plant in het najaar niet af te knippen. Doe je dit wel dan kan er in de winter vocht in de holle stengel komen met rot van de plant tot gevolg. Quote
Mister w Geplaatst: 18 april 2019 Auteur Geplaatst: 18 april 2019 Klinkt niet erg hoopgevend Ik woon niet in Nederland, heb hier dus niet veel regen in de Winter, maar wel veel sneeuw. Andere vaste planten laten hun nu goed zien behalve 3 van deze soort... Als ik nu nóg niet zie, af wachten en hoop houden. Of iets anders planten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.