Patrijs Geplaatst: 24 april 2019 Geplaatst: 24 april 2019 Hier is vandaag papier gemaakt naast riet brandnetel ook van aspergeschillen uit de moestuin.Alles nog in het expirimenteer traject...... Erg leerzaam. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 24 april 2019 Geplaatst: 24 april 2019 Misschien kan je laten zien hoe je dat doet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 24 april 2019 Auteur Geplaatst: 24 april 2019 Dan moet er wel een leuk resultaat zijn. Voorlopig is het nog een leerproces wat betreft dikte van de pulp, gebruik van materiaal en geschiktheid van de vezels. Komende tijd hoop ik elke dag een half tot heel pond asperges te oogsten dus er komen vezels genoeg aan. Papier geschept van oud papier ging vandaag wel goed dus het eerste resultaat is er. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Maar hoe doe je het überhaupt?Ook al is er wel of geen leuk resultaat, ben nu wel nieuwsgierig wat je proces is om tot papier te komen. Quote
Patrijs Geplaatst: 25 april 2019 Auteur Geplaatst: 25 april 2019 Aspergepapier eerste poging: Asperges schillen en koken.Door de blender en uitpersen.De pulp gemend met schoon water en geschept. Gedroogd in de vorm omdat het papier te dun was om te storten op een doek. Volgende keer wordt er gekookt met soda en worden de mengverhoudingen anders. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 25 april 2019 Geplaatst: 25 april 2019 Mooi papier. Gebruikte je dan de hele asperges of de schillen dat is me niet duidelijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 25 april 2019 Auteur Geplaatst: 25 april 2019 De asperge wordt drie keer gebruikt. De schillen voor soep -> papier en de asperge zelf wordt gegeten. Het zijn de vezels van de schillen die het papier structuur geven, alleen geven nu de te lange vezels te veel relief in het papier.Soda moet de schillen meer afbreken. Dat wordt volgende keer geprobeerd. Weer even wachten op mooi weer, het werkt buiten het lekkerst met dit geklieder. Ik zal eens kijken of er foto's tijdens het proces gemaakt kunnen worden. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 28 april 2019 Auteur Geplaatst: 28 april 2019 Een nieuwe lading asperges, dus weer een nieuwe poging.Dit keer is er vals gespeeld, de aspergeschillen zijn gekookt met soda voor een fijnere structuur maar er zijn ook restanten papier van het boekbinden toegevoegd. Het resultaat is een stevig papier met aspergevezelstructuur. Ik denk dat de asperges nu even langzaam aan doen vanwege de koude, maar wordt vervolgd. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.