RockyRambo Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Ik word een beetje gek van die buxusrups die altijd al mijn buxussen opvreet . Heb er meerdere gewoon moeten weggooien, maar ik vind de buxus juist heel mooi. Hebben jullie tips hoe van die buxusrups af te komen op een milieuvriendelijke manier? Quote De kracht van een druppelaar
Bit Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Die manier is er niet. Helaas.De niet milieu-vriendelijke manier ( spuiten ), werkt wel, maar moet je vaak herhalen. Gebed zonder end. Zijn er zat mensen die de buxus terug laten komen nadat hij weggevreten is. Die mensen zijn even blij, totdat de nieuwe generatie eitjes/ rupsen er weer zijn. Ilex crenata is een goede vervanger, ziet er uit als buxus. Quote
rorror Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Wat bit zegt een Ilex crenata is een goede keuze. Mijn buxes wordt ook af en toe aangevallen door de buxus rups, gelukkig ben ik er altijd op tijd bij geweest, en elke keer de rupsen er handmatig afgehaald. Maar als je een grote haag hebt, is dat bijna niet te doen. Misschien een taxus plaatsen? En dan je snoeiafval laten ophalen door: https://taxustaxi.nl/Dan heeft je haag een dubbel doel. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RockyRambo Geplaatst: 2 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2019 "Ilex crenata" had er dus nog nooit eerder van gehoord, de Nederlandse naam is Japanse hulst aldus wikipedia . Die ziet er wel bijna hetzelfde uit als de buxus. Als ik deze plaats naast de buxus, zal die buxusrups dan op een gegeven moment niet overspringen naar deze nieuwe variant als ze naast elkaar staan? En Taxus is ook wel mooi, maar ziet er toch net wat anders uit, is deze ook winterproof, dus blijft die ook (deels) groen in de winter? Ben ff op die website gaan kijken wat het inhoudt "De jaarlijkse inzameling van taxussnoeisel door Stichting Taxus Taxi heeft geleid tot de productie van ruim 2.800 chemotherapieën." Mooi initiatief, misschien het overwegen waard, maar dan moet ik wel al mijn buxussen weghalen (of laten opvreten). Quote De kracht van een druppelaar
Bit Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Nee, de rups springt niet over ofzo. De rups van de buxusmot is geheel en alleen gebonden aan Buxus. Die Ilex is een totaal andere familie van plant. Er zijn wel enkele nog erg verse berichten, dat de buxusrups ook, bij gebrek aan buxus, de japanse vormen van de kadinaalsmuts ( Euonymus japonicus ) kunnen eten. Verder niet. Quote
rorror Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 De taxus is winterhard en wintergroen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mikki Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Wij hebben behoorlijk veel buxussen die er prachtig bij staan Vorig jaar water met spiritus en zeep. Schudden en dan kijken wat er uitvalt daarna handmatig verwijderen. Na het spuiten laat ik ze leven en zet ze neer waar geen buxus staan het worden tenslotte vlinders eten voor vogels ed. Dit jaar helpen de mussen mee zijn er druk mee. Quote
RockyRambo Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 Maar is spiritus en zeep niet schadelijk voor de plant zelf? Quote De kracht van een druppelaar
rorror Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Spiritus en zeep niet gebruiken als de zon schijnt, en na uurtje met schoonwater afspoelen. (Zo doe ik het bij de luizen) Buxusmot rupsen, zijn van zichzelf al giftig, door het eten van buxusbladeren nemen deze rupsen echter buxine op in hun lichaam, een giftige stof (alkaloïde) die in alle plantendelen van buxus voorkomt. De rupsen zijn bestand tegen buxine, en nemen het op in hun lichaam. Hierdoor worden de rupsen (licht) toxisch en krijgen ze een slechte smaak, waardoor de meeste vogels (zoals kippen) de rupsen van de buxusmot al snel links laten liggen of uitbraken na consumptie. Tevens zijn onderzoekers nu dus ook aan het kijken of de jonge mezen niet sterven aan de buxine van de rupsen, in plaats van insecticide, wat men eerst dacht. Aangezien als een jonge mees alleen maar buxusrupsen als voedsel krijgt, kan deze dus een overdosis krijgen en dood gaan. Maar als je nu dus als een buxusrups hebt vol buxine, en je spuit ze met spiritus en zeep, en daarna gooi je weg, dan zijn die rupsen, dus een soort van dubbel giftig... De motten zelf zijn niet toxisch en kunnen door allerlei vogelsoorten opgepeuzeld worden, hoewel ze dit niet vaak doen. Nou met de bovenstaande gegevens, en de risco's van jonge vogelstefte, en dat de motten niet veel gegeten worden door vogels, blijf ik vrolijk mijn voet boven op de rupsen zetten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.