Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo beste mensen,

Sinds vorige jaar heb ik een limoemboom staan (in pot), deze groeide goed en zag er gezond uit.

Echter, tot drie dagen terug.

De plant (zoals op de foto) staat er zwak bij, alle bladeren verkleuren en hangen slap (ze krullen ook).

Het meest logische leek me dat de plant dorst had, maar dit lijkt niet te helpen (de grond is vochtig en overtollig water kan uit de pot lopen).

IMG20190830120518942HDR68271567161109.jpg

Ik zie onder aan de bladeren geen parasieten of andere problemen, dus ik sta echt voor een raadsel.

De plant ontvangt enkele uren zonlicht per dag (de hoeveelheid uren is niet veranderd, mogelijk de intensiteit met de hittegolf).

Vanwege de hittegolf had ik de plant al naar de noordzijde van m'n tuin verplaatst (maar ook dit hielp niet).

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat het probleem is, of beter nog hoe ik dit verhelp.

Ik zou het erg jammer vinden als ik afscheid zou moeten nemen van de plant, hopelijk is dit (nog) niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Helleman

Geplaatst:

Heb je voeding gegeven oid?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de temperatuur een probleem is.. Ik heb twee eigengekweekte citrusplantjes, die gaan juist heel goed in de volle zon met de hitte en nauwelijks water.. (Kan natuurlijk zijn dat deze wat anders reageert doordat het een meer gecultiveerde variant is?)

Laat je de grond tussendoor wel opdrogen, of hou je hem constant vochtig?

Geplaatst:

Excuses, ik gebruik plantenvoeding (deze geef ik wekelijks).

Ik geef eens à twee keer per week water, de grond varieert tussen licht vochtig en droog.

Ik laat de grond nooit echt opdrogen, ik merk snel genoeg aan hem dat de plant dorst heeft.

Hij staat er ondertussen een jaar en echt deze week begint dit probleem op gang te komen, ik zou het graag verhelpen.

Ik hoop dat jullie nu genoeg informatie hebben?

Met vriendelijke groet,

Helleman

Geplaatst:

Bedankt voor de suggestie, ik ontdekt op de plant geen kevers of larven (onder de grond). Ik vind daar wel witte bolletjes waarvan ik geen idee heb wat het zijn (dus mogelijk ook onschadelijk).

Ik hoop dat de foto duidelijkheid kan geven over de toestand van de worteltjes. IMG2019083017470345191511567180237.jpg

Geplaatst:

Inderdaad lijkt mij larven van de taxuskever een goede kandidaat. Die zie je niet als je de wortels zo oppervlakkig bekijkt.

U schrijft ook dat zich dit probleem pas deze week laat zien. Aan uw struikje is echter wel duidelijk te zien, dat dit al een stuk langer speelt.

U schrijft ook dat u wekelijks plantenvoeding toedient. Weet ik natuurlijk niet wat die voeding inhoudt ? Maar als dat bv vloeibare kamerplantenvoeding is, wat u toevoegt aan het gietwater ( ? ) , dan is dat ook een goede mogelijkheid, dat daar de oorzaak zit. Zo'n struikje élke week voeding geven is echt te veel van het goede en werkt bij een citroen averechts. Te veel zouten dus.

ps: enkele uren zon per dag is voor een citroen echt wel vééls te weinig. Dat maakt niet dit schadebeeld overigens hoor

pps: Op vakantie gaan en dán die hele hete dagen, dat geeft weer wél dit beeld.

Geplaatst:

Het probleem liet zich pas enkele dagen daarvoor zien, ik was gewend van de plant dat er af en toe bladeren vielen.

Daar zocht ik geen probleem achter (misschien is dat een fout geweest).

De voeding is inderdaad vloeibaar, maar toegespitst op mediterraanse planten (met in bijzonder citrusplanten).

Wanneer ik thuis ben staat de plant op zuid zijde, met de hele dag zon (dat leek deze te waarderen).

Toen ik inderdaad een week op vakantie was stond de plant op noord, niet dat dit uitmaakte sinds het die hele week continue regende.

Met de eerste hittegolf heb ik wat zon afgeschermd door soms te verplaatsen en water gegeven (wat de plant niet kwijt kon liep weg aan de onderkant). De tweede hittegolf was al de laat voor de struik, deze verkeerde al in de huidige staat.

Ik geloof niet dat ik nog vertrouwen hoef te hebben in de plant, dus om het probleem van de kever kwijt te zijn gaat de hele inhoud van die plantenbak weg. Ik mag hopen dat ik daarmee niet dit probleem terug krijg ergens in de toekomst.

Geplaatst:

Als u inderdaad de plant weg gooit, kijkt u dan even goed in de kluit, of daar inderdaad de wittige larven van de taxuskever te zien zijn. Zijn die er inderdaad, dan is dat de oorzaak en weet u dat.

In de toekomst kan zich zoiets gerust herhalen; de taxuskever voelt zich nu juist in potplanten en in terrasbakken enzo, helemaal thuis.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb ook veel van dit soort boompjes gekweekt en ik kreeg de tip om elke week een beetje ijzerchelaat te geven. Citrusboompjes hebben snel last van gebrek hieraan de bladeren worden dan eerst geel met groene nerven en dan vallen ze af. Ze zijn trouwens ook heel gevoelig voor een teveel aan water. Beter iets aan de droge kant houden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet, Mariska

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...