Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kan aan ezelmest komen, niet vers maar ook niet oud, ongeveer 3-6 maanden. 

Kan ik dit eventueel nu al in de grond stoppen, om daar over een week of 2-3 de courgettes op te zetten? Of is dat te kort? En dan neem ik aan wel een laag aarde erop zodat ze er niet rechtstreeks in staan?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Waarom niet?

Courgettes groeien net als ezels graag in mediterrane omstandigheden.  😉 

Ik heb in het verleden ook lama mest gebruikt omdat dat makkelijk beschikbaar was.

Zeker als de mest wat oudere mest is prima.

Ik gebruik dan flink wat mest gemengd met grond,, courgettes wortelen vrij oppervlakkig.

Daarom mengen in een niet te diep groot plant gat.

Ook maak ik geen heuveltjes zoals anderen wel eens doen omdat ik dat lastig vind met watergeven.

En juist water, mest en zon geven een stroom aan courgettes.

219513833_2018-07-1320_08_49.jpg.b0a1cc8e964759b6754be458c6f07d60.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Je kunt dit vergelijken met paardenmest. Bemestingswaarde zal niet exact hetzelfde zijn... ander dier, iets ander dieet... Een enorm voordeel t.o.v. paardenmest KAN zijn dat aan ezels veel minder medicijnen en antibiotica worden toegediend die via bemesting gif op je tuin kunnen brengen.

Over het algemeen kun je zeggen dat mest beter wordt (beter voor je bodem-vruchtbaarheid en bodem-gezondheid  en beter geschikt om geleidelijk door je planten te worden opgenomen zonder negatieve overbemestings-effecten) als ze oud is (rot, al lekker verteerd) en naast stikstofrijke poep ook veel koolstofrijk materiaal bevat. Wat ik zou doen is: De mest halen en ze even bewaren. Dat kan door ze mee te composteren, met als dat er niet inzit als stro oid, zgn. bruin = koolstofrijk, organisch materiaal of in ieder geval licht vochtig afgedekt met een zeiltje oid. 

Nu de mest al aanbrengen is NIET zinvol.....geef geleidelijk wat rondom de courgettes als ze al lekker aan de groei zijn. Dan is deze mest al wat ouder = beter en kun je bemesten naar eventuele behoefte. Dat heeft nog een groot voordeel, namelijk dat de voeding in deze mest niet wegspoelt of wegdampt (milieu!!!) In de grond brengen heeft geen enkel voordeel...wat rondom de courgettes leggen en evt. licht inschoffelen van zo rijp, oud mogelijke mest is het beste. Onder de grond heb je veel kans dat de mest geen zuurstof krijgt en er allerlei minder gewenste processen en bijstofjes ontstaan....het niet zo werkt als je graag zou willen.

Het is over het algemeen niet de beste manier om nog niet uitgerijpte compost aan je tuin te geven. Het werkt de groei tegen en de meeste voeding verdwijnt voordat het tot humus wordt. Maar de groep vruchtgroente, waaronder courgette, is bij uitzondering wel in staat om ook goed te groeien op onrijpe compost. Dus ook als je deze mest mee verwerkt in je compostbak/vat/hoop kun je hem evt. gebruiken bij je courgettes over een maand of 2. Maar oude rijpe mest (reken op een jaar minstens en dan onder de goede omstandigheden) of goed gerijpte compost vindt ook je bodem en dus ook je courgettes het allerlekkerste om gezond en goed in te groeien!!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij mij heeft onder de omstandigheden boven op de grond aanbrengen van mest geen meerwaarde.

Door droogte gebeurd er dan weinig, juist het nu inwerken in de grond zal er voor zorgen dat de mest nog sneller afbreekt en beschikbaar komt voor de plant, zeker als je die straks ook gaat watergeven. Ook zal het vocht vast gaan houden in de grond.

Rijpe mest is natuurlijk het beste maar een veelvraat als courgette kan ook wel half verteerde mest aan.

Ook zou ik me niet te druk maken over resten medicijn, in de oogst zal die niet meer te traceren zijn.

Geplaatst:

@Bit

https://edepot.wur.nl/464226

Medicijn residuen en parasieten • De Paardenkamp gebruikt verschillende anthelmintica om de paarden te ontwormen • Werkzame middelen zijn ivermectine, moxidectine, fenbendazole en praziquantel 3

Verse paardenmest •  Zonder enige vorm van mestverwerking, hebben medicijn residuen een negatief effect op de biodiversiteit van de bodem.

Compostering •  Reduceert de concentratie van ivermectine in mest •  Ivermectine heeft geen negatief effect op het composteringsproces •  Het eindproduct kan zonder negatieve effecten voor paarden of nuttige insecten aangewend worden.

Dit is een onderzoek naar gebruik van paardenmest. Ik ga ervoor het gemak van uit dat bij ons twee stappen verder, na de teelt en oogst er voor ons bij consumptie nog minder residu aanwezig zal zijn.

Het is wel een gepubliceerd onderzoek zonder bronvermelding, ik neem aan dat die bronvermelding bij het oorspronkelijke onderzoek wel aanwezig is.

Verder zie ik uit eigen waarneming dat mijn compost vol leven zit, (zie foto's  op mijn Blog) .

Ieder heeft zijn eigen methodes en situaties/bodems verschillen aan zienlijk.

Ik pas  methodes toe die in mijn omstandigheden  een aangetoond resultaat geven en nu aangepast is op de hier de laatste jaren voorkomende droge voorjaren.

Zo ben ik veel gewassen  waar je de mest niet kan inwerken  zoals asperges en rabarber veel eerder gaan bemesten om nog profijt te hebben van de winterregen.

Mest breng ik niet meer bovengronds aan behalve om te mulchen.

Maar ik ga nu wel erg off topic, het ging om ezelmest.

Geplaatst:
23 uren geleden, Patrijs zei:

Bij mij heeft onder de omstandigheden boven op de grond aanbrengen van mest geen meerwaarde.

Goed lezen, he, Patrijs. Dat zeg ik niet. Het gaat om aanbrengen op de grond van verteerde mest of compost. Dat werkt dan tevens als een soort mulch met alle voordelen van dien. Bovendien schrijf ik dat je het zou kunnen inharken. Bij droogte ga je water geven.....met die mulch zal dat minder snel nodig zijn overigens... maar los daarvan, hoe zou jij water geven zonder dat die verteerde mest rondom en in de toplaag rond de courgettes ook mee nat wordt....?

Alles kan op vele manieren bij tuinieren. Hier ook. Toch probeer ik een aantal overwegingen mee te geven (en ook te zeggen waarom) die iemand verder kunnen helpen...niet omdat hij dat blind moet volgen, maar omdat het iemand beter in staat stelt om eigen overwegingen te leren maken voor de eigen situatie. Ja...en bij mij spelen daarbij ecologische motieven een grote rol...ik ben niet voor niets betrokken bij VELT als lesgever. Zo een advies doe je je vorodeel mee of niet. Beetje flauw als je je de rol gaat toemeten, zoals je lijkt te doen, om dat weer te gaan corrigeren met jouw eigen maniertjes en overweginkjes...lijkt dan op vliegen wegvangen en niet meer zozeer een vraagsteller op weg helpen. 

Oh ja...je hebt alle recht om in in je eigen tuin de poep met wormmiddel en antibiotica en andere medicijnen van paarden te gebruiken. In je hoofd mag je de risico's daarvan best bagatelliseren. Maar om op je gevoel te beweren dat het eigenlijk allemaal onzin is.....en dat als een advies voor iedereen....lijkt me niet zo verstandig. In ieder geval is medicijnen in mest een probleem dat geregeld wordt aangekaart. Goed dat een vraagsteller en andere lezers van dit forum daarvan op de hoogte wordt gebracht. Iemand kan zo beter beslissen wat hij in zijn/haar tuin wel en niet wil doen en wat de gevolgen kunnen zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@weknow:

Ik ging er met mest voor het gemak uit van verteerde mest, ik neem aan dat het wel bekend is dat verse mest eerst moet verteren.

Ook had jij dat proces al uitgebreid beschreven.

Mijn ervaring met op de grond aangebrachte (verteerde) mest is dat deze bij watergeven nat wordt en daarna zeer snel opdroogt en blijft liggen, soms maanden lang.

Een bijkomend nadeel is ook dat de grond minder snel opwarmt bij afdekken met (verteerde) mest.

Ik beweer niet op gevoel dat het onzin is maar haal een onderzoek aan over het gebruik van (verteerde en onverteerde ) paardenmest.

Ik combineer dat met ervaring die ik heb opgedaan.

Een  aanvullingen daar op en vooral een onderbouwing van jouw visie zie ik dan ook graag, twee weten tenslotte meer dan een.

Als laatste ga ik er van uit dat iedereen zelf een afweging kan maken en dat ook doet.

Dat is het leuke van tuinieren, ieder trekt zijn eigen plan en vaak met verassende resultaten.

Ook ik heb door de loop der jaren en op verschillende grondsoorten mijn teeltmethodes aangepast.

Als laatste wil ik nog even melden dat ik het werk van Velt zeer waardeer en nog regelmatig hun dikke boek waar ik nog de (resten) van de eerste uitgave van heb regelmatig raadpleeg.

Geplaatst:

de ezels zijn van een hobby boer, die heeft er 5 of 6 dacht ik. Ik ga er vanuit dat ze geen tot weinig medicijnen krijgen. Overigens denk ik dat 99% van alle landbouw wordt bemest met mest met medicijnresten erin. Denkende aan alle koeien, varkens, kippenstallen etc...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ja "schone"mest vinden kan nog een lastige opgave worden, maar ik moet eerlijk bekennen dat ook ik wel eens stiekem op de mesthoop plas en ik zit de laatste jaren ook zwaar aan de medicatie.

Wel is het zo dat melkveehouders verplicht zijn voor antibiotica een logboek bij te houden, iets wat in andere landen ook niet altijd gedaan wordt.

Het is natuurlijk wel mooi dat wij als amateur kunnen werken zonder bestrijdingsmiddelen, of zoals ze tegenwoordig heten gewasbeschermingsmiddelen.

Ook zag ik laatst een programma waarin ze lieten zien dat uit Amsterdams rioolwater weer kunstmest wordt gewonnen.

Dat is wel jammer voor de Marokkanen, waar de grootste fosfaatmijnen zijn, maar de koning daar heeft al een geschat vermogen van 5,7 Miljard dollar, dus die kan nog wel even leven van zijn vermogen.

hier staan ook een vijftal ezels, maar die staan praktisch jaar rond in de wei.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...