JT50 Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Moestuinvrienden, Ik heb ongeveer 60 dagen geleden tomaten gezaaid. Pyros F1. Tot ongeveer anderhalve week geleden deden ze het vrij goed. Daarna begonnen ze er slap uit te zien en de onderkant van de bladeren werden paars en begonnen op te krullen. De bemesting bestond na het verspenen uit een mengeling van kokos, compost en moestuingrond. Er is wat aardig over geschreven over krullende blaadjes en dat de onderkant paars begint te verkleuren maar echt een duidelijk antwoord heb ik niet gevonden. Ik heb eens gelezen dat het door tocht kan komen. Ook heb ik geprobeerd om ze extra water te geven. Twee keer per dag ipv 1 keer. En dan matig natuurlijk. Ik zit eraan te denken om ze nog een keer te verspenen. Het is nog te vroeg om ze buiten te zetten. Dat komt waarschijnlijk pas begin juni. Hebben jullie tips? Groet Quote
Erny Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Ik heb tip over het watergeven: giet een flinke laag water in die onderbak. Laat de plantjes/aarde zich lekker volzuigen. Zo moeten ze er weer een dag of drie tegen kunnen. Tot ze de blaadjes weer laten hangen. Van boven begieten stimuleert de wortelgroei niet. En je bemestings tactiek is mij niet geheel duidelijk. Kokos zit niets in... Wat voor compost? En wat voor moestuinaarde? Lijkt me lastig om de voedingsstoffen te doseren. Misschien beter om eerst wat vloeibare voeding aan het water toe te voegen? Quote
JT50 Geplaatst: 5 mei 2020 Auteur Geplaatst: 5 mei 2020 (aangepast) Hallo, Dank voor je reactie. Ik heb begrepen dat het te lang water geven aan tomatenplantjes wortelrot kunnen veroorzaken? Kan het proberen natuurlijk. 5 mei 2020 aangepast door JT50 Quote
Erny Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Je laat ze ook niet dagenlang in een bak met water staan. Je laat de aarde zich volzuigen en giet het restant af. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.