Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik ben namelijk aan zoeken welke soorten het best smaken en groeien omdat ik namelijk nieuwe moet gaan halen (alles begint op te raken)

Ik doe zelf testen met verschillende soorten maar als ik zo moet blijven testen dan ben ik 100 voor alleer ik weet welk het beste is 

ik zoek namelijk wortelen en sperziebonen , welke soorten raden jullie aan

Voor sperziebonen het ik al: 

1. Delinel (somers)
  2. Calibra (somers) -> vind van dat deze al beste die ik heb gehad 
  3. Piramide  (vilmorin)  -> vind dit gemakkelijk plukken ras maar is vrij duur en vind dat soms niet goed uit komt
    andere soorten heb ik ook nog gehad maar ken ze niet meer

en voor wortelen:

1. Bolero F1 (vilmorin)  -> vind dit een van de beste al gehad, lang en dik maar lange duur tot het kiemt
  2. Nantes 3 (vilmorin) -> ook goed maar iets kleiner en snellere kiem
  3. Nandor F1 (somers) -> vrij matig goed maar kan er door 
  4. Prima (Somers) -> snel kiemen , naar kleine kant maar vind deze zeer zoet voor zo te eten
  5. Samoerai (somers) -> slechte kiemer en niet wauw 
  6. Autumn King 2 (123zaden) -> dit jaar eerste keer testen
  7. parijse markt (horti tops) -> zeer lekker , goed voor in serre als eerste en snel goed te hebben (kleine ronde)
  8. Colmar 2 (vilmorin) -> slecht uitkomst en veel falen 
  9. mix gekleurde  -> niet goed uitkomst , vrij duur

Hebben jullie tips wat ik kan proberen en welk merk kan ik hiervoor gebruiken (

(is er soms ergens een lijst of iets waar iedereen mening kan geven met favoriet en hun +- punten) 

• 2 years later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Gewoon blijven testen, smaak is persoonlijk!

Voor bonen heb ik maar 1 tip, een bonensoort zonder draad. Dat vind ik zelf echt helemaal niks. En ja, ik kweek wel soorten met draad, maar dat zijn oude soorten voor zaadgoedvermeerdering en verspreiding, verder niks.

Geplaatst: (aangepast)

Bonen

Als je bonen zaait rechtstreeks in de grond, zorg dan dat de grond goed los is van structuur en de temperatuur rond de 20°C is zo verklein je de kans op aantasting door de bonenvlieg. Bonen zijn hier in het algemeen heel gevoelig voor.

Wortelen

Als de wortelen te zoet zijn (meestal de zomer wortelen) dan trekken deze meer wortelvliegen aan en zit je in september met doorgevreten wortelen. Uien erbij planten doet al heel veel. Maar je kunt de wortelen ook in juli afdekken met fijnmazig doek. Eind juli / begin augustus is de 2e vlucht van de wortelvlieg en deze veroorzaakt de meeste schade.

aangepast door Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...