Rabarbersap Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 (aangepast) Ik heb onze 4 meter hoge vijgenboom vandaag voor het eerst gesnoeid en ik heb hier wat mooie takken liggen. Kunnen deze gewoon de grond / pot in voor nieuwe groei? Is hier een verschil in voor de oude of nieuwe takken? De oude zijn stukken dikker dan de nieuwe. Tevens is de ene tak een "hoofdtak" en de andere een zijtak. Ik zoek wijsheid 25 mei 2020 aangepast door Rabarbersap Quote
Flup Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 (aangepast) Dunne (jongere) takken wortelen sneller. Je kan ze in de grond stoppen. Zo diep mogelijk zonder (of met minimaal) blad eraan. De kans dat er dan een nieuwe boom uitkomt is zeker groot, al kan het even duren voordat de stek gaat wortelen en groeien. Niet teveel water geven. Je kan er ook stekjes van maken (minimaal 3 ogen aan een stek, ongeveer 15 tot 20 cm lang). Welk soort vijg is het? 25 mei 2020 aangepast door Flup Quote
Rabarbersap Geplaatst: 25 mei 2020 Auteur Geplaatst: 25 mei 2020 @Flup Dank! Ik stond al bijna klaar om juist de dikke te planten. Geen flauw idee welke vijg het is trouwens.. Jaren geleden door een vriend geplant in onze tuin toen het nog een 20 cm stekje was. De boom is eigenlijk heel slecht geplaatst (20 cm van een muur), pal voor een woonkamer raam en tevens ook intimiderend groot. Mocht iemand in de buurt van Maastricht een mooie tak willen, stuur maar een berichtje. Quote
Flup Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 De dikke takken kun je ook planten, maar die slaan minder snel aan. Proberen kan altijd. Heb je ook foto's van de vruchten en een dwarsdoorsnede van een vrucht? Draagt de boom 1 of 2x per jaar? Rijpen de vruchten vroeg of laat af? De bladeren doen mij wel aan een soort denken, maar zonder informatie over de vruchten, is het onmogelijk om er een soortnaam op te plakken. Quote
Rabarbersap Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 @Flup Zo dat duurde even, maar hier issie. Dit is de rijpste die ik vandaag heb kunnen vinden. 1 Quote
rorror Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 @Flup, ik heb dit jaar twee stekken gehad in het voorjaar, maar beide doodgegaan. Daarom wil ik een poging doen met een winterstek. Heb je daar ervaring mee, tips en tricks? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Roland Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 @rorror Welk ras zoek je? Ik heb komende winter stekhout van Ronde de Bordeaux en Brown Turkey. Vijgen zijn vrij gemakkelijk te stekken zolang je maar niet teveel water geeft want dan rot de stek meteen. Quote
Flup Geplaatst: 20 juli 2020 Geplaatst: 20 juli 2020 @Rabarbersap Ik heb het onduidelijk opgeschreven, excuus, maar het moet om een rijpe vrucht gaan + een blad van de boom. Er zijn ongeveer 700 vijgensoorten en zelfs met doorsnede van de vrucht en een blad is het niet altijd mogelijk om te zeggen om welk soort het gaat. @rorror Winterstekken gaan lastiger dan zomerstekken, maar het is wel het ideale stekseizoen voor vijgen. Je moet alleen nooit groene twijgen stekken, maar echt verhoutte takken. 3 tot 4 "ogen" eraan en die dan of eerst in water laten wortelen of meteen in een mengsel van potgrond en perliet. Wel voor 3/4e in de grond planten. Het stekhout moet wel groen ogen (het hout als je de schors wegkrabt), anders is het ook niet goed stekhout. Heb wel wat stekhout komende winter, heb zelf Ronde de Bordeaux, Gota de Miel, Brown Turkey en Goutte d'Or stekhout. Heb wel meerdere vijgensoorten, maar die zijn nog te klein om er stekhout van te nemen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.