SomTingWong Posted May 31, 2020 Posted May 31, 2020 Dag tuinmannen, Ik wil graag een paar plantenbakken maken die ook als terras afscherming zullen dienen en zoek advies omdat ik geen groene vingers heb. In één bak wil ik eventueel wat tuinkruiden kweken. In de andere bak zal wellicht gewoon blauw schapengras of iets dergelijks komen. De bakken wil ik verrijdbaar maken. Ze zijn 1,35m lang, 0.9m hoog en .7m a .8m breed. Ik had gedacht aan een basisconstructie in berken betonplex (met de nodige verstevigingen dmv kepers en afgewerkt met volkern panelen (trespa o.d.) De bakken zijn redelijk hoog 90 - 10 = 80cm (aftrok hoogte zwenkwielen). Aangezien er ook een terras afscherming op komt bevestigd wil ik de bak onderaan wel verzwaren met tegels o.d. om zo het zwaartepunt lager te houden en omwaaien te vermijden. Vraag is hoe diep moet de bak zijn en met wat ik hem best vul (korrel + potgrond?), welke folie gebruik ik best en hoe voorzie ik afwatering in de bak? Ik zal wellicht een dubbele bodem moeten maken en dan PVC buisje voor afvoer? Hoe voorkom ik dat deze verstoppen? Alvast bedankt! Quote
Tani Posted June 5, 2020 Posted June 5, 2020 90 cm hoog is flink hoog, je kan er dan best een struik of boompje inzetten. Betonplex is goed materiaal, en technisch lijkt me alles goed uitvoerbaar. Ik zou de hele bak bekleden met onkruidfolie. Bij bakken altijd letten op de afwatering. Er moeten dus altijd gaatjes onderin zitten. Ze verstoppen niet zo gauw. Onderin de bak een laag van een paar centimeter met grind of hydrokorrels. Ze dienen zowel voor een goede afwatering als voor ventilatie. Daaroverheen een laag die voorkomt dat de aarde de korrellaag verstopt met aarde, en daarvoor gebruik ik al jarenlang afzuigkapfiltermateriaal. Het is goedkoop en 1 laag is genoeg. Daarbovenoop kan je je aarde storten. je bak zal, wanneer hij gevuld is , niet gauw omwaaien , daar is hij te zwaar voor, mits de terrasafscherming die je erop wil monteren maar wind kan doorlaten. Iets met takken of een smal schapenhek is wel geschikt. Quote
Recommended Posts