Geplaatst: 5 juli 20205 j Mijn fruitpulp hergebruik ik altijd om fizzy limonade van te maken. Er zit nog veel smaak in de pulp, en ik vind het altijd zonde om weg te gooien. Zeker na al die moeite van plukken en zo. Dus ik deel deze methode graag, misschien dat anderen dit ook kunnen gebruiken. Het is net als het maken van gemberbier, je hebt suiker en gewone gist nodig. Ik heb het de laatste tijd weer gedaan bij mijn zwarte bessen. Die hebben zo veel pectine, dat de pulp nog vol sap zit. Nadat ik het sap uit de bessen heb gehaald, heb ik een zeef vol pulp. Die keer ik om boven de pan waar ik de bessen in had gekookt. Ik laat nog wat water langs de zeef laten lopen om de laatste pulp eruit te krijgen. Niet te veel water. Ik zet de pan op het vuur en roer de pulpkoek los. Na het losroeren moet het de kleur van lekkere limonade zijn. Ik doe dit op zicht en smaak, dus ik kan niet zeggen hoeveel water. Voor mij moet het de kleur zijn van de eerste foto. Vervolgens voeg ik suiker toe en dat doe ik ook op smaak. Ook alsof het limonade is. Het moet lekker zijn om zo te drinken. Ik denk dat het zo'n 100-150 gram per liter is. Door het verwarmen lost de suiker makkelijk op. Maar het geheel gaat ook nog even tegen de kook aan, om de laatste vruchtcellen kapot te maken. Ik heb er de laatste keer op het kookpunt wat geraspte gemberwortel in gedaan, en de smaakcombinatie bevalt goed. Dan laat ik het afkoelen. Pas bij kamertemperatuur gooi ik er wat gist in. Niet veel, gist vermeerdert zichzelf. Ik heb vaak verse gist in huis en gooi er wat kleine brokjes in. Droge gist strooi je er op. Niet roeren. Na een uur of twee is de gist actief en zie je dat aan de oppervlakte, zie tweede foto. Nu doorroeren. De volgende dag drijft er een pulpkoek op de oppervlakte, zie derde foto. Je kan de limonade nu al drinken, gewoon een beetje zeven en de pulp teruggooien in de pan. De pulpkoek moet je 2x per dag door de limonade roeren. Na maximaal 48 uur gisten moet je definitief zeven, want dan gaat het bitter worden door de pitten. De pulp is makkelijk uit te knijpen tot een droge koek. De gisting heeft alle smaakstoffen onttrokken. De gist zet suiker om in koolzuur, wat de limonade een fris smaakje geeft, en wat sprankelends. Uiteindelijk wordt ook een beetje alcohol gevormd, en is de suiker grotendeels opgebruikt. Dan vind ik het niet meer zo lekker. De bodem bevat alle gistcellen en dat deel is sowieso niet zo smakelijk. Maar de rest vind ik heerlijk. Ik doe het nooit in flessen, zoals bij gemberbier, omdat er bij mij al eens een vergeten fles is geëxplodeerd. Het blijft bij mij in de pan. 6 juli 20205 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 7 juli 20205 j Wat voor soort gist doe je in het pulpmengsel? Hetzelfde gist waar je ook brood mee bakt of iets anders?
Geplaatst: 12 juli 20205 j Auteur Ik gebruik inderdaad broodgist. Als ik wijngist in huis heb, neem ik dat, omdat de smaak wat beter is. Maar momenteel gebruik ik broodgist. 12 juli 20205 j aangepast door fre3ke
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.