Mellie Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 Ik heb 2 verschillende vragen in de categorie snoei. Om wildgroei in topics te voorkomen, een combinatie. Wie o wie? Vraag 1: de klimboom op school, een treurwilg, is weer aan het uitlopen. We hebben er 10 m van afgehaald. De boom staat niet in de grond, maar erop. Was enkel een stam, 10 jaar geleden geplaatst voor de kleuters om mee te spelen. Hoe voorkomen we dat hij steeds uitloopt? Vraag 2:Ik heb een paar onwillige fruitbomen die weigeren vrucht te dragen. Hoe lang moet je een boom de kans geven? De oudste die ik heb, zijn 2 pruimenbomen 7 of 8 jaar geleden gekocht. Nog nooit vrucht gedragen. De afgelopen 2 jaar heeft 1 van deze 2 overigens bomvol bloesem gezeten. Daar hangt er nu 1 pruim aan overigens en vorig jaar ook 1. Dan heb ik nog 3 perenbomen, 1 stoof en 2 niet. De jongste heb ik nu 3 jaar, de oudste 5 jaar. Zijn dus wel al ouder. Die hebben zelfs nog nooit bloesem gehad. Heel irritant vind ik dat... Wat te doen met deze fruitweigeraars? Ruimte is kostbaar en dan plant ik ze liever elders. Quote
rorror Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 Iemand anders gaf vorige week of de week ervoor een tip, om de bast kaal te maken. Dus b.v. Bij de wilg aan de onderkant 10a15cm bast + het cambium eronder weg te halen. Dan kan de sapstroom niet meer naar boven. En streft alles er boven af. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 Wat betreft die fruitbomen, Mellie, had ik verleden week al bij dezelfde vraag van jou elders om meer informate gevraagd om je een beter antwoord te kunnen geven..... 🤫 Hoe lang het duurt voordat een fruitboom draagt kan van vele factoren afhankelijk zijn. Hoe het komt dat een fruitboom wel bloeit, maar niet draagt kan ook een hele lijst redenen hebben. Datzelfde geldt ook nog voor een verklaring waarom er soms ook een fruitboom is die nauwelijks draagt. Ik kan hier dus uren al die mogelijkheden gaan opnoemen en beschrijven.... Kan ook maar wat roepen...iets wat het misschien zou kunnen zijn en daar heb je niks aan. Wil je graag verder proberen te helpen hoor. Maar als jij nu eens wat meer vertelde en eventueel foto´s laat zien, zou dat me toch een aantal van die uren kunnen besparen en dat lijkt me toch wel fijn! Voel me nou toch een beetje een Malle Pietje. 😬 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mellie Geplaatst: 12 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2020 Ow was zeker niet de bedoeling We Know! Dacht, geeft geen fruit. Das wel duidelijk. Maar foto’s. Zal ze later maken. @Rorror ow ja, dat heb ik ook gelezen bij wilgentenen gebruiken. Bast dus eraf. Dat moet dan gezaagd worden, want die vast krijg je er voor geen meter meer af. Is aardig wat cm dik. Enneuh... cadmium? Ik ken cadmiumgeel maar verder niet... Quote
rorror Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 (aangepast) @Mellie Cambium Buitenstelaag is bast, in het floëem gaat de sapstroom vanaf de bladeren met suikers terug naar de wortels. Het cambium zorgt voor bast groei naar buiten, en spinthout naar binnen. Spinthout is het geen waar de sapstroom naar boven naar de bladeren gaat. Als je dus het cambium weghaalt. Groeit er geen bast meer, en ook geen sapstroom naar beneden, waardoor alles afsterft. Het spinthout zal nog steeds water naar de top toe sturen, maar op een gegeven moment sterven de wortels af omdat ze geen suikers meer krijgen. 12 augustus 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 12 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2020 Wow dat is nog eens helder! Hartelijk dank! Quote
Mellie Geplaatst: 16 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2020 Bijgaand 2 foto’s die vandaag heb gemaakt. Ik weet niet zo goed wat er van belang is om te zien, dus heb geen details. Heb geen foto gemaakt van de peer en abrikoos zie ik net.Helaas... Quote
Patrijs Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 (aangepast) Voor de klimwilg kan je ook DIT ARTIKEL over het ringen van bomen lezen ter inspiratie. Let wel, een wilg loopt prima uit op takken die op de grond liggen zoals in jouw geval. Dood treurwilgenhout en levende stompen rotten snel en makkelijk, dit kan in dit geval in enkele jaren tot gevaarlijke situaties lijden. Hier staat een volwassen treurwilg van 50 jaar die elke paar jaar weer kleiner wordt gesnoeid. Er is geen kapvergunning afgegeven en de nieuwe takken op de stompen scheuren los bij storm of harde wind als ze te zwaar worden. Laat je de wilg leven en snoei je deze elke paar jaar tot op de grote takken dan zal de boom stevig blijven zolang er geen rottigheid in komt. Ook bij ringen zal de boom regelmatig gesnoeid moeten worden omdat anders vanaf de bovenkant van de wortels de boom opnieuw zal uitlopen. Je zou de boom ook over twee of drie jaar weer kunnen snoeien als nu gebeurd is en de top van de stam verwijderen om rot weg te zagen. 16 augustus 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 17 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2020 Hoi Patrijs,Dank je wel voor de link en het meedenken. Ik zat er idd ook al mee dat het hout dan gaat rotten als we permanent de uitloop weten tegen te houden. Hadden al een rotte tak afgezaagd van toch wel 50 cm doorsnee wat uiteraard de lievelingsklimtak was van de kleuters.... zul je zien. Daar konden ze nl mooi gaten in prikken en vermolmd hout uit trekken.Ik denk dat we de wilg gewoon zijn gang moeten laten gaan, maar jaarlijks een stukje eraf. Dan is het ook niet zo veel werk om bij te houden. Hoop ik! Quote
Patrijs Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Helaas is er veel regelgeving in Nederland en moet je dat in je beslissingen meenemen. Valt het plein onder de openbare ruimte dan moeten speeltoestellen gekeurd/veilig zijn. Of deze klimboom daar ook onder valt? Het zou zomaar kunnen. (Zelf ben ik nog van voor de rubbertegel generatie en daar ben ik blij mee.) Maar je wil geen claimende ouder aan je broek voor iets wat jullie met de beste intentie hebben gedaan. Een stukje tekst: Een speelplaats bij een school heeft meestal 2 functies: als openbare ruimte en als schoolplein. Onder schooltijd is het plein in gebruik onder verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Daarna en daarvoor valt het plein feitelijk onder de openbare ruimte en draagt de gemeente (mede) verantwoordelijkheid. In verband hiermee is het wenselijk met de gemeente een convenant te sluiten waarin is opgenomen dat beide functies voorkomen en welke partij in welke situatie verantwoordelijk is indien zich op dit terrein een ongeluk voordoet. Als alles goed is onderhouden en een spelend kind het been breekt zijn in beginsel het schoolbestuur en de gemeente hiervoor niet aansprakelijk. Maar als het kind door nalatigheid van een van de partijen struikelt over een opgebroken toegangspad of omhoog gelegen tegels, dan wel ongelukkig valt of schade aan de kleding ontstaat doordat de kwaliteit van de schommel niet in orde is, een paar treden van de glijbaan zijn doorgeroest, het klimrek niet veilig is, et cetera, dient terdege rekening te worden gehouden met een aansprakelijkheidsstelling. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 22 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2020 Geen raad voor de fruitloze bomen begrijp ik? Dan gaan ze er uit, want vind het wel heel lang duren voor fruit. Zal ze hier in het gebiedje dan van de herfst planten. Toch zonde van een boom altijd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.