Jxp Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 (aangepast) Bijna al mijn appels (breaburn) zijn aangetast. Ik heb ze nu reeds allemaal geplukt en weggegooit. Normale oogsttijd october. Boom is ca 6 jaar oud en heeft nooit een goede oogst gehad. Maar dit jaar zeer veel vruchten aan de boom, helaas een clico vol rotte appels. Appels zijn vanaf de steel of onderkant door een insect aangetast naar het hart toe. Rotten van binnen uit. Ik vergeet haast te vertellen dat mijn andere appelboom(Elstar) dit probleem helemaal niet heeft. Onaangetaste appels. De bomen staan 3 meter van elkaar. 18 augustus 2020 aangepast door Jxp Iets toegevoegd Quote
weknow Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Zeer waarschijnlijk fruitmot, En/of wintervlinder aangezien die een gelijkend schadebeeld hebben. Foto´s van een paar doorgesneden vruchten die aangetast zijn geeft zekerheid. Dat deze fruitmot er is is heel normaal. Is een klein grijs motje dat een of enkele eitjes legt in een appeltje lang voor het rijp is. Het mini-rupsje kruipt richting de pitten/het klokhuis (daar zit meeste eiwit) en de uitwerpseltjes maken de smaak vies. In warmere zomers van laatste jaren is aantasting sowieso groter, omdat er intussen 3 a 5 generaties per seizoen zijn: rupsje verpopt (op de grond) en wordt weer motje en zal opnieuw wat appeltjes of peertjes zoeken om eitjes te leggen. Dat er wat vruchten aangetast worden door dit motje is ook normaal en ik accepteer dat. Alleen in een steriele omgeving, waar alle insecten worden doodgespoten met gif, zul je er helemaal geen hebben. De aangetaste vruchten lijken sneller te rijpen dan de gave vruchten en vallen meestal voortijdig af. (`Noodrijp`heet dat). Dat aangetaste fruit is niet helemaal verloren...meestal kun je het grootste deel van zo een appel gewoon eten zonder de vieze smaak van de bruine uitwerpselen door het vieze weg te snijden. (Het wormpje, de made van dit motje, is al lang weg!) Ik maak er appel compote mee. Te veel aangetaste appels gaan in het (gesloten) compostvat. Dit jaar zie je sterk nog iets anders: Fruitmot is op vele plaatsen zeer actief en meer generaties dan we gewend waren, door weer veel vruchten die schimmelen (zachte bruine plekken: monilia) al aan de boom en laatste weken ook veel bruin geblakerd fruit door zonnebrand aan de boom. Al die effecten versterken elkaar. Braeburn is een appel die eigenlijk veel beter gaat in een meer Middellands Zeeklimaat....wat extra gevoelig voor vocht en schimmel e.d. en maar de vraag of ze, in ieder geval zeer laat, uberhaupt rijp worden. De kunst is om het in de hand te houden. Helemaal zonder fruitmotjes zal niet lukken vaak, maar je moet het steeds wel proberen te beperken. (Om het actueel te zeggen: reproductiegetal liefst flink lager dan 1). Dit zijn gangbare methodes om fruitmot in de hand te houden. - Geen fruit onder de boom laten liggen dat valt, maar opruimen. (de laatste generatie motjes overwintert in vruchten die blijven liggen en in de grond, zijn de eerste generatie volgend jaar...kun je die erg beperken, dan beperk je aantasting al zeer sterk). Kippen een paar dagen in winter onder een boom laten scharrelen ruimt ook lekker op. - Fruit met rotte plekken en vruchten die beschimmeld blijven hangen in de winter (dat heet mummies) opruimen. - Zorgen voor een open en luchtig gestel in je boom. Ventilatie, uv van licht en goed opdrogen na regen helpen om boom gezonder te houden. - Hoewel kostbaar voor een particulier met een paar bomen kun je overwegen om ecologische hulp in te roepen als het echt uit de hand loopt om de populatiegroei ter plekke terug te dringen. Je kunt denken aan feromoon-vallen die specifiek de mannetjes van alleen dit motje wegvangen. Er bestaat ook een nematode die alle overwinterende wormpjes van alleen deze soort opruimt en een enzym dat je in de boom spuit en alleen dit motje doodt. Ik heb zelf een 70 appelbomen en wil in het najaar die nematode proberen. - Er bestaan ook niet-ecologische insecticiden die alle insecten, ook de broodnodige, opruimen...maar daar zal ik zeker geen reclame voor maken....vind ik persoonlijk voor een liefhebber uit den boze. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jxp Geplaatst: 18 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2020 Bedankt voor je reactie. Ik ga de komende jaren zeker de deltaval gebruiken. Het schade beeld komt sterk overeen met dat bij mijn appels. Elstars zijn blijkbaar niet aantrekkelijk voor de fruitmotten. Quote
weknow Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Ja. Dat is fruitmot. Daarnaast blutsen van het vallen waarschijnlijk. Je ziet trouwens goed dat grote delen van die appels nog bruikbaar zijn. Dat bruine op de onderste foto bij het mesje zijn de keuteltjes waardoor het zo slecht smaakt als je daar bijt. De rest van de appels zijn wel eetbaar...noodrijp, zoals hier, zelfs aanzienlijk vroeger dan de gave appels die langer blijven hangen. Hoezo zouden Elstars niet gelust worden door fruitmot? Ik denk in principe alle appels, maar inderdaad kan het per soort wat schelen. Dat Elstar daar beter uitkomt is mij nooit opgevallen....integendeel zelfs. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mellie Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Aha! Ik heb alle appels geplukt en had een stuk of 5 appels met wormengangen erin. Dat was dus de fruitmot. Uit 1 appel kroop een wittige rups. De dader in kwestie... helaas is dat pal naast de sloot, áchter het hek, dus de kippen daar laten scharrelen is me iets te veel Russisch roulette. Maar fijn te weten wat het exact is geweest. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Wij hebben een Elstar (als het tenminste ECHT een Elstar is... ze zien er iig wel zo uit en smaken ook zo) en de schade is daar dit jaar erg groot. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jxp Geplaatst: 19 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2020 Wat is jullie indicatie om Elstars te gaan plukken? Ik kijk of de pitten bruin zijn, of kan ik ze al eerder plukken om schade te beperken. Ik gebruik ze om appeltaarten mee te maken en om uit de hand te eten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Daar kan je beter een nieuw topic voor aanmaken Jxp. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.