Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode ui


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik lees in het aardappel/ui topic dat uien goed groeien op kleigrond.. In mijn grond zit geen spoortje klei, en mijn rode uien zijn nogal klein gebleven. Wel erg lekker, maar ik had ze wel groter willen hebben.

Nu stonden ze dit jaar ook op een 'noodplekje' waar niet veel voedingsstoffen in de grond zitten, en waar we niet veel gesproeid hebben. Komend jaar gaan ze gewoon in de moestuin waar al betere grond is, en waar we 3 pop-up sproeiers hebben (oooooh wat een luxe! Nooit meer hele avonden staan sproeien met de tuinslang!)

 

Heeft iemand nog meer tips? Ik ben dol op rode ui (ik plant ze trouwens als plantuitjes, niet uit zaad), en nu waren ze maar 2x groter dan hoe ik ze kocht bij de welkoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je wel grote witte uien? Of ze op klei grond altijd beter groeien dat weet ik niet zeker, bij mij deden ze het iiig heel goed. Ook ik heb plantuitjes gepoot, de witte volgens de aanwijzing op het etiket (zijn uien van 10cm doorsnee geworden) de rode met een extra rijtje ertussen(5 cm doorsnee). Volgend jaar dus de witte ook met een rijtje extra, want ik vind 5 cm doorsnee groot zat. Ik zet ze wel weer op worteldoek, dat werkt ideaal, geen onkruid en de bodem droogt veel minder snel uit (scheuren). Op je pop-up sproeiers ben ik wel jaloers hoor, ik heb dan wel van die sproeidingen en meerdere slangen, maar die pop-ups lijken me helemaal ideaal.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had geen witte uiten, wel sjalotjes die ook klein bleven. maar dan wel meerdere kleine uitjes per 1 plantuitje natuurlijk.

Deze week plant ik herfstuitjes Radar, en daar heb ik per ongeluk 2 zakken van besteld (hihi). dus die plant ik dan ook wat dichter bij elkaar.

Die sjalotjes kan ik je wel aanraden, lekker scherp van smaak en dus een klustertje van kleinere uitjes.

5 cm zou mooi zijn! Ik had nu af en toe 2, en voor het overgrote gedeelte zelfs maar 1,5 cm denk ik. Hoe doe je dat dan op worteldoek? Dat eerst neerleggen en dan gaatjes snijden en een uitje in de opening drukken? Ik heb dat wel gedaan met Kool, al was dat geen echt anti-wortel doek. Maar gewoon plastic. Dat ging goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor de kolen werkt dat goed, het plastic is hetzelfde idee, alleen het voordeel van worteldoek is dat je grond gewoon beregend. Je kunt gewoon gaatjes knippen maar dat gaat rafelen, als je langer met het doek wilt doen moet je gaatjes branden. Mijn bedden hebben (bijna) allemaal de zelfde afmetingen (op 2 na die zijn iets korter maar wel net zo breed, dus het doek na de teelt schoonspuiten, drogen en volgend jaar met de wisselteelt mee naar het nieuwe bed. Je kunt vrij veel op dat doek telen: kolen, erwten/bonen, aardbeien, sla, rode biet, augurk,komkommer/courgette noem maar op. Alleen teelten als wortel-achtigen, radijs, ruccola etc. dat werkt natuurlijk niet. Hieronder wat info:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/ajuin-planten-onder-worteldoek/

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/de-teelt-van-sla-op-worteldoek/

Gasbrandertje en buis zoals beschreven is ideaal, maar een conservenblik verwarmd op kooltjes in de bbq werkt ook heel goed....... als je tenminste hele dikke handschoenen aan trekt

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

2x groter dan het plantuitje is inderdaad klein.

Ik plant ook alleen rode uien, stengelui, busselui en sjalotjes. Normale uien vind ik niet de moeite waard.

 

Met genoeg ruimte en goede grond (vruchtbare en goed gedraineerde grond) komt het volgend jaar wel goed. En natuurlijk op tijd planten (maart geloof ik) want uien hebben een lang groeiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik ga zeker dat met het worteldoek proberen! Ik weet nu al zeker dat mijn vriend glinsterende oogjes krijgt als hij hoort dat hij gaatjes mag branden in plastic Dat is beter dan onkruidtrekken!

 

Vraagje: ik snap jouw volgende zin niet:

Alleen teelten als wortel-achtigen, radijs, ruccola etc. dat werkt natuurlijk niet.

 

Waarom werkt dat 'natuurlijk' niet? Ik zou ook wel graag worteltjes willen telen op deze manier. Daar heb ik altijd zo'n pech mee, in potten gaat het goed maar in de volle grond niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm... het zou misschien wel kunnen werken, maar dan zou je een heleboel kleine gaatjes moeten branden en dan in ieder gaatje 1 zo'n minuscuul zaadje moeten stoppen. Dat is mij in ieder geval teveel gepriegel, laat staan zonder loep en pincet, lijkt mij misschien wel zo goed als onmogelijk.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar heb ik wel aan zitten denken, maar ik denk dat je dan je doek niet strak genoeg krijgt en wind vangt, of dubbel slaat met zware regenbui. Lijkt mij niet stabiel genoeg of je zou met ijzerdraad door het doek heen geweven moeten werken of zo. Ik heb de rijen tussen de wortels flink gemulchd met champignonmest en dat heeft het behoorlijk lang onkruidvrij gehouden. Wat ik ook doe is na het zaaien van de rijtjes afdekken met geel zand, blijft langer vochtig en de kleigrond scheurt dan niet en tot dat de wortels opkwamen, want dat duurt bijna een maand, afgedekt met een enkelzijdig dekbedhoes (of vliesdoek)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg,

Je trapt me op mijn ziel, gewone uien niet de moeite waard ?

Ik kom veel in Zeeuws Vlaanderen, hectares uien.

Maar het is geen vergelijk met de onbemeste/onbespoten uien die je zelf uit je tuin haalt. Mijn uien zijn inderdaad ook maar 7/8 cm groot maar je hebt wel een scherp mes nodig om ze te snijden, zo hard zijn ze. De uien van de telers, die je dus in de winkel haalt, zijn gewoon zacht en hebben mantels van een halve cm, zo "gedreven" zijn ze.

Overigens ben ik ook een liefhebber van rode ui (konijn in het zuur/zelf ingemaakte haring, jammie) en de langwerpige rode sjalotten.

Als er trouwens collegae-tuinders zijn die russische uien (jonge uien bovenop de stengels) hebben, houdt ik me aanbevolen. Mijn schoonvader had ze vroeger en de mijne hebben enkele jaren geleden de winter niet overleefd.

gr. Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu in de volle grond staan, misschien doen ze het daar beter en knakken ze niet zo om..? Ze zijn gewoon wel geinig, en ik heb een hele verzameling uitjes. Dus die moesten er ook bij

Jos: Ik graaf van de week 2 bolletjes met loof op, en stuur die naar je op. Er zitten op het moment geen kleine uitjes meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

Ik ben weer geholpen.

Omtrent de smaak, kan ik me herinneren dat mijn schoonvader ze "pittig" vond.

Datzelfde vind ik trouwens van de langwerpige rode charlotjes die ik al een paar jaar bij de AVEVE(vroegere Boerenbond) haal.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de groei en bloei van deze maand staat over deze ui het volgende:

Natuurlijk blijft deze ui niet fier overeind staanop zijn steel.Op een goed momentknakt de steel door, zodat zijn uitlopende bolletje, broed geheten, op de grond beland om daar te wortelen.

Je kunt zo'n broedbolletje natuurlijk oogsten en ergens anders planten.

Of het broedbolletje in teentjes uiteen pellen en die planten. Of opeten, als knoflook. Of ze uitdelen.

Verder staat nog in het artikel dat ook het loof bijna het hele jaar door te snijden is voor in de keuken.

 

Groetjes Emmy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...