Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantafstand blauwe bessen


Aanbevolen berichten

Hallo!

Wij hebben onze tuin vernieuwd en 2 bakken laten metselen (open onderkant) van 90cm bij 1.40.

Nu zou ik heel graag bosbessen in 1 bak doen. (2 stuks)

Ik heb een mooi boekje gekocht over kleinfruit telen maar ik ben echt nog een leek. In het boekje staat namelijk dat de plantafstand 1-1.5e meter moet zijn. Nu kan ik met 1.40, 35 cm afhouden van de rand en 70cm van plant tot plant. Gaat dit problemen geven of is er misschien een soort die wat minder ruimte nodig heeft?

Groetjes Deborah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!!

 

Ok dan ga ik er 2 planten indoen.

Wat heeft de voorkeur? Het voorjaar of najaar? Ikzelf dacht aan het voorjaar.

Ik heb begrepen dat het allebij kan maar heb het idee dat het misschien wel een strenge winter gaat worden.

 

Als ik de bakken vulk met rhododendron (?)grond zit ik dan sowiezo goed?

In mijn boekje staat een combi van turf/molm, aarde en zand.

Maar als ik met iets kants en klaar goed zit schaf ik liever dat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe bessen bij voorkeur einde herfst tot eind winter planten.

Het lijkt mij dat gewone potgrond met toevoeging van compost ook prima is om blauwe bessen te planten.

Misschien weet Frank of iemand anders het precies te zeggen welke grond je kant en klaar kunt kopen.

 

Edit: Ik heb mijn bericht aangepast aan het antwoord van koert

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je plant ze in een bak dus de aangegeven planttijd van DVL kun je aanhouden. Zet je blauwebes op natte grond, hartje winter dan kan je plant weer omhoogvriezen en boven de grond uitkomen, dus of febr./mrt planten of gelijk na de vorst weer goed aanstampen.

Blauwe bes op potgrond of een mengsel is niet aan te raden, potgrond bevat te veel kalk, daar houd hij absoluut niet van.