Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantafstand blauwe bessen


Aanbevolen berichten

Hallo!

Wij hebben onze tuin vernieuwd en 2 bakken laten metselen (open onderkant) van 90cm bij 1.40.

Nu zou ik heel graag bosbessen in 1 bak doen. (2 stuks)

Ik heb een mooi boekje gekocht over kleinfruit telen maar ik ben echt nog een leek. In het boekje staat namelijk dat de plantafstand 1-1.5e meter moet zijn. Nu kan ik met 1.40, 35 cm afhouden van de rand en 70cm van plant tot plant. Gaat dit problemen geven of is er misschien een soort die wat minder ruimte nodig heeft?

Groetjes Deborah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!!

 

Ok dan ga ik er 2 planten indoen.

Wat heeft de voorkeur? Het voorjaar of najaar? Ikzelf dacht aan het voorjaar.

Ik heb begrepen dat het allebij kan maar heb het idee dat het misschien wel een strenge winter gaat worden.

 

Als ik de bakken vulk met rhododendron (?)grond zit ik dan sowiezo goed?

In mijn boekje staat een combi van turf/molm, aarde en zand.

Maar als ik met iets kants en klaar goed zit schaf ik liever dat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe bessen bij voorkeur einde herfst tot eind winter planten.

Het lijkt mij dat gewone potgrond met toevoeging van compost ook prima is om blauwe bessen te planten.

Misschien weet Frank of iemand anders het precies te zeggen welke grond je kant en klaar kunt kopen.

 

Edit: Ik heb mijn bericht aangepast aan het antwoord van koert

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je plant ze in een bak dus de aangegeven planttijd van DVL kun je aanhouden. Zet je blauwebes op natte grond, hartje winter dan kan je plant weer omhoogvriezen en boven de grond uitkomen, dus of febr./mrt planten of gelijk na de vorst weer goed aanstampen.

Blauwe bes op potgrond of een mengsel is niet aan te raden, potgrond bevat te veel kalk, daar houd hij absoluut niet van.

Je kunt wel half compost/ half fijn hakselhout gebruiken en dan het liefst van naaldbomen. Over het mengsel nog een laag hakselhout als mulchlaag en je bent er klaar voor. Ik denk dat die rhododendron grond ook geen slechte keus is, ook zij houden van zure grond en niet van kalk, klinkt als de makkelijkste oplossing, alleen wel even een mulchlaag aanbrengen.

Als je twee planten gaat plaatsen ga dan voor 2 soorten, ze kunnen het alleen, maar kruisbestuiving geeft meestal grotere en meer bessen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

ja ik heb inmiddels 2 planten besteld! Een Bluecrop en een Goldtraube.

Ik ga kiezen voor tuinturf want die is meer dan de helft goedkoper dan Rhododendrongrond. Anders ben ik ook 50,- aan grond kwijt. Het zijn ook niet echt potten maar bakken en ze zijn 1.40 breed.

 

Wij hebben hier nu veel bladeren liggen van de esdoorn, is die geschikt als mulchlaag?

In mijn boekje staat t liefst bladeren of schors van de eik of beuk. Stro is ook goed. Maar goed die esdoornbladeren liggen hier voor t oprapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb mijn planten binnen maar nou ben ik toch een beetje onzeker.

Die 2 bakken waren nu gevuld met een zandlaag en daarboven grond die over was van het leggen van onze grasmat. Ik heb vanmidaag de bak waarin ik die planten wil gaan doen de aarde overgeschept naar de andere. Ik zag echt grote stukken klei (dus volgens mij is het kleigrond)en ik heb gelezen dat ze daar niet tegen kunnen.

 

Kan ik de zandlaag laten liggen en die dan mengen met de tuinturf. En kan ik alleen tuinturf kiezen of is die rhododendrongrond te verkiezen?

En hoe diep moet ik de laag grond maken?

 

Ik wil graag dat het goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van blauwe bessen.

Als ik zo lees over de kalk waar ze niet goed tegen kunnen dan lijkt me dat niet echt logisch in vergelijking met de praktijk.

Het stikt van de bessen in onze bossen maar vooral in de Eifel/Ardennen, vlak over de grens. Deze hele regio staat bekend om zijn kalkrijke ondergrond. Ongeveer 6 kilometer bij mij vandaan is sinds jaren een proffesioneel bessen kweker actief. Wellicht heeft hij zijn grond aangepast maar de kalk zit erin en voor de rest is de loss-grond qua structuur vergelijkbaar met zware klei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van blauwe bessen.

Als ik zo lees over de kalk waar ze niet goed tegen kunnen dan lijkt me dat niet echt logisch in vergelijking met de praktijk.

Het stikt van de bessen in onze bossen maar vooral in de Eifel/Ardennen, vlak over de grens. Deze hele regio staat bekend om zijn kalkrijke ondergrond. Ongeveer 6 kilometer bij mij vandaan is sinds jaren een proffesioneel bessen kweker actief. Wellicht heeft hij zijn grond aangepast maar de kalk zit erin en voor de rest is de loss-grond qua structuur vergelijkbaar met zware klei.

Eerlijk gezegd heb ik ook nooit gehoord dat Blueberry's niet van kalk houden. Wel moeten ze een extreem zure en humeuze grond hebben = rhododendrongrond.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van blauwe bessen.

Als ik zo lees over de kalk waar ze niet goed tegen kunnen dan lijkt me dat niet echt logisch in vergelijking met de praktijk.

Het stikt van de bessen in onze bossen maar vooral in de Eifel/Ardennen, vlak over de grens. Deze hele regio staat bekend om zijn kalkrijke ondergrond. Ongeveer 6 kilometer bij mij vandaan is sinds jaren een proffesioneel bessen kweker actief. Wellicht heeft hij zijn grond aangepast maar de kalk zit erin en voor de rest is de loss-grond qua structuur vergelijkbaar met zware klei.

Ik vermoed dat wat bij jullie groeit en gekweekt wordt de blauwe bosbes(Vaccinium myrtillus) is, dat is een ander soort dan de blauwe bes(Vaccinium corymbosum),te herkennen aan de bladeren die in de herfst verkleuren naar vuurrood en zover ik weet niet in het wild te vinden. Echter ook de bosbes houdt niet zo van kalk en daar staat de grond in jullie omgeving inderdaad bekent om. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van blauwe bessen.

Als ik zo lees over de kalk waar ze niet goed tegen kunnen dan lijkt me dat niet echt logisch in vergelijking met de praktijk.

Het stikt van de bessen in onze bossen maar vooral in de Eifel/Ardennen, vlak over de grens. Deze hele regio staat bekend om zijn kalkrijke ondergrond. Ongeveer 6 kilometer bij mij vandaan is sinds jaren een proffesioneel bessen kweker actief. Wellicht heeft hij zijn grond aangepast maar de kalk zit erin en voor de rest is de loss-grond qua structuur vergelijkbaar met zware klei.

Eerlijk gezegd heb ik ook nooit gehoord dat Blueberry's niet van kalk houden. Wel moeten ze een extreem zure en humeuze grond hebben = rhododendrongrond.

Inderdaad ze hebben een extreem zure grond nodig, maar door te bekalken gaat je PH-waarde omhoog en wordt de grond minder zuur, dus niet meer geschikt voor blueberry's.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo'n deskundige op het gebied van blauwe bessen.

Als ik zo lees over de kalk waar ze niet goed tegen kunnen dan lijkt me dat niet echt logisch in vergelijking met de praktijk.

Het stikt van de bessen in onze bossen maar vooral in de Eifel/Ardennen, vlak over de grens. Deze hele regio staat bekend om zijn kalkrijke ondergrond. Ongeveer 6 kilometer bij mij vandaan is sinds jaren een proffesioneel bessen kweker actief. Wellicht heeft hij zijn grond aangepast maar de kalk zit erin en voor de rest is de loss-grond qua structuur vergelijkbaar met zware klei.

Eerlijk gezegd heb ik ook nooit gehoord dat Blueberry's niet van kalk houden. Wel moeten ze een extreem zure en humeuze grond hebben = rhododendrongrond.

Inderdaad ze hebben een extreem zure grond nodig, maar door te bekalken gaat je PH-waarde omhoog en wordt de grond minder zuur, dus niet meer geschikt voor blueberry's.

Daar heb je een punt, maar om zulke grote verschillen te maken heb je grote hoeveelheden kalk nodig.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kan me helpen?

 

Ik heb de planten binnen en mijn vriend heeft dus 10 zakken rhododendrongrond gehaald. De bakken zijn 0.90 bij 1.40 en heb begrepen dat ik zeker 60 tot 70 diep moet graven voor de grond. Maar goed die 10 zakken zijn zeker niet genoeg. Denk dat er wel nog zeker 5 bijkunnen. Maar dat wordt wel een hele dure grap want die zakken waren 7 euro per stuk.

 

Nu heb ik wel heel veel aarde met zand gemengd over wat ik eruit heb geschept. Kan ik rondom de kluit zoveel mogelijk die rhododendrongrond doen en de rest aanvullen met die aarde+zand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Debsy,

 

Ik verwacht dat dit wel kan, er wordt namelijk met de rododendrongrond uitgegaan van de meest ideale situatie.

Als je alles goed mengt gaat dat goed komen. En eventueel mulchen zoals eerder voorgeschreven door Koert en Frank.

Dat kan met de esdoorn bladeren als je die toch voor handen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Nou bessen staan inmiddels al een tijdje.

Nou heb ik een boekje van velt en die vermeld dat je het beste de eerste twee jaar na het planten alle bloemknoppen kan verwijderen?

Zodat ze stevige scheuten kunnen gaan ontwikkelen.

Zijn die knoppen die er nu aan komen de bloemknoppen of komt dat later?

Sorry voor de misschien ietwat suffige vraag maar ik ben nog een leek

 

o73qt347901371399074.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Debsy, vanaf de foto is het een beetje moeilijk te zijn maar de bloemknoppen bij de blauwe bes veel dikker dan de bladknoppen. Je zou ze makkelijk moeten herkennen. Als je een krachtige struik wilt met sterke scheuten dan haal je het eerste (en het tweede jaar) alle bloemknoppen weg. Je hebt dan ook geen oogst natuurlijk maar je struik wordt er steviger van. Maar ja wie heeft daar nou het geduld voor Ik niet.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...