Moonsparkle Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Ik weet niet of iemand mij het antwoord zou kunnen geven, maar aan de hand van een artikel over bpa wat blijkbaar in heel erg veel plastic zit vroeg ik me af of dit ook in bloem/kweekpotten zit? Als ik Google krijg ik wel speciale sites waarbij ze bpa vrij zijn, maar betekend dit dat het in de andere potjes wel zit? En kan bpa vervolgens door de wortels worden opgenomen en zo in je groente terecht komen? Quote
redzebra Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 https://echa.europa.eu/nl/hot-topics/bisphenol-a , Bisfenol A zit normaal niet in de plastiek kweek/bloem potjes het wordt gebruikt voor harde plastiek polycarbonaat. Producten van gerecycleerde plastiek kunnen dan wel weer bepaalde hoeveelheden bevatten, het werd vroeger veelvuldig gebruikt. En waarschijnlijk heb je het al meermaals vastgenomen ( de vroeger thermoprint etiketjes in de supermarkt) "In October 2019, ECHA recommended BPA to be included in the REACH Authorisation List (Annex XIV to REACH). The decision on the Annex XIV inclusion is taken by the European Commission." En dit is niet zomaar iets, normaal moet doorgegeven worden van grondstof -> producent/invoerder-> groothandels/verdelers->winkels/winkelketens of er zulks een component in zit en dan moet er een waarschuwing/veiligheidseisen op het product staan (soms voor bepaalde producten, soms helemaal verboden). Als producent probeer je die stoffen dus zoveel mogelijk te mijden, bij import is de importeur verantwoordelijk om na te gaan of zijn producten REACH compliant zijn, maar als je rechtstreeks iets koopt in China dan heb je geen idee wat erin zit. Ook sommige importeurs gaan nog al eens nonchalant om met de regels. Als je echt wil weten welke stoffen gevaarlijk zijn moet je REACH maar eens doornemen, Dus eigenlijk moeten ze niet zeggen dat het BPA vrij is dat is nu standaard als er niks vermeld wordt. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 28 april 2021 Auteur Geplaatst: 28 april 2021 Bedankt voor je antwoord, dan had ik nog een vraag. Ik kweekte weleens wat in plastic zakken, kan het bpa daarvan in de wortels en in de groente komen? En hoe schadelijk zou dat zijn? Ik heb me wat af gegoogled maar ik vind deze specifieke antwoorden lastig te vinden🤭 Quote
redzebra Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 (aangepast) Dat is ook zachte plastiek, normaal geen bpa. Hoe en hoeveel via grond en wortels in een plant terecht kan komen, daar heb ik geen idee van. Maar je moet het ook wat relativeren, die hoeveelheid zal totaal in het niets vervallen met hetgeen wij als Westerse mens al binnen hebben gehad. Het werd meer als 60 jaar in grote hoeveelheden in vele toepassingen gebruikt. Babyflesjes, coating bij voeding om metaalsmaak tegen te gaan, plastiek bekers (waarschijnlijk ook die plastiek champagne glazen), speelgoed, in de medische wereld, de thermoprint... je kan het niet bedenken. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken. 28 april 2021 aangepast door redzebra correctie 1 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 28 april 2021 Auteur Geplaatst: 28 april 2021 Bedankt, wel een interessant onderwerp. Ik had er dus ook nog nooit van gehoord en nu ging ik er opeens over na denken😉 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.