Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Graag advies...!

Mijn bessenstruiken begonnen goed, hebben van de winter mest gehad, en een dikke mulchlaag van houtsnippers. Ze hebben mooi gebloeid maar nu beginnen ze bijna allemaal bruine bladeren te krijgen .. ze zien er niet uit. We hebben geprobeerd de aangetaste bladeren weg te halen maar er is geen beginnen aan. 

Bessenbloedblaarluis? (Wat een naam...) 🙄

en wat doe je er tegen? 🧐😩

ik heb nog een fles biologisch bestrijdingsmiddel staan van de vorige eigenaar....

BDA91BDB-F0E9-497C-B771-88BEC9AC3BEB.jpeg

Geplaatst:

Is het niet cronartium ribicola? Zwarte bessen-roest? Ik heb zelf bessenbloedblaarluis in mijn rode en zwarte bes, maar dat blad sterft niet af. Het krijgt allemaal rare rode bobbels, en dat zie ik bij jou niet.

Geplaatst:

Dan denk ik toch een verder stadium van de bessenbloedblaarluis. Ik heb het alleen nooit zo gehad als jij nu. Misschien is er een meer ervaren iemand die raad weet.

Geplaatst:

Ik heb al een aantal jaar bessenbloedblaarluis in de aalbessen zitten, maar heb nog nooit dit schadebeperking gehad. Ook op de groene bladeren zie je geen rode bollende vlekken dus ik denk dat het wat anders is, maar wat?

Hieronder een foto van mijn bessen - met wat rode vlekken - van van de week. Door de vele regen zijn ze enorm gegroeid. 

C6AE45FD-3BDD-4E32-909E-C47F1B7237C6.jpeg

Geplaatst:

Ik heb het ook wel eens, maar dit is nieuw voor mij. Heb dit niet eerder gezien. Is dit wat er gebeurt als je de aangetaste bladeren laat zitten?? Hmm...
Aangezien ik geen idee heb wat het wel is, weet ik alleen wat ik zelf zou doen in zo’n geval. Gewoon de boel snoeien en dan zien wat er gebeurt. Maar ik ben nogal makkelijk daarin geloof ik.

Geplaatst:

Levenswijze

De bloedblaarluis overwintert als ei op de takken van bes. De stammoeders komen in maart uit het ei en produceren enkele generaties ongevleugelden op de onderkant van het bessenblad. In de zomer worden gevleugelde luizen geproduceerd die vervolgens migreren naar kruidachtige planten. In de zomer worden enkele generaties ongevleugelden gevormd op kruidachtige planten. In september migreert een gevleugelde generatie weer naar bes om daar na paring eieren af te zetten op de scheuten.

Maatregelen

Voorkom zoveel mogelijk de aanwezigheid van kruidachtige planten in en om het perceel.

Spaar en stimuleer natuurlijke vijanden, zoals gaasvliegen, lieveheersbeestjes, sluipwespen en zweefvliegen.

In de winter of het vroege voorjaar kunnen, wanneer veel eieren op het hout voorkomen, deze gedood worden door een bespuiting met minerale olie.

bron: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Bloedblaarluis

---

Ik zou de bladeren met de besmetting wegnemen. Niet op de compost, maar in de grijzebak om verspreiding te voorkomen. Elke keer als je een blad tegen komt waar het op begint meteen wegnemen. Zodat de populatie steeds minder wordt. En dan zoals in de tekst hierboven staat, het struikje een winter behandeling geven.

Dan had ik van iemand hier op het forum te horen gekregen paar jaar terug, dat je de bessen struiken niet al te veel moet bemesten, omdat dat plagen aantrekt. Ik had elke keer weer last van luis in de aalbes, maar sinds dat ik de struik minder bemest met stikstof zit er geen luis meer in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...