Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi. 

Sinds november staat er een Elstar in mijn tuintje. Hij maakte in het voorjaar mooi blad en bloesem aan. Echter, na een paar weken zag ik dat er veel gaatjes in het blad vielen. Ik zag nergens rupsen. Totdat ik de stam eens beter ging bekijken. Daar vond ik in alle noesten op de stam en onder de banden die de boom tegen wind beschermen, hele "nestjes" van harige zwarte rupsjes. (zie foto's) Toen ging ik in de bladeren nog eens beter bekijken en zag ik ze ook daar zitten.

Iemand enig idee om welke rups / vlinder het gaat? En of ik hier iets mee moet? Ik lees dingen als een plakband rondom de stam in de herfst..

De boom leek appels aan te maken, maar de groei daarvan is ook gestokt. Ze lijken in een heel vroeg stadium al te verschrompelen. 

IMG_4804.jpeg

IMG_4805.jpeg

IMG_4810.jpeg

IMG_4811.jpeg

IMG_4812.jpeg

Geplaatst:

Dank voor de snelle respons @MSDG.

Zelf hoop ik dat er ook een biologische oplossing bestaat :) Pyrethrum voelt toch als een beetje "schieten met hagel" wat ook veel meer andere insecten kan treffen. Niet?

Geplaatst:

Dat klopt, de biologische oplossing is om ze weg te vangen en elders weer uit te zetten of te wachten op vogels. Maar omdat ik de rups niet goed herken weet ik niet of dit wel een lekker hapje is voor de vogels. In mijn ervaring is Pyrethrum voor eenmalig gebruik om de plaag onder controle te krijgen prima. Met dit weer is het na een dag of twee helemaal afgebroken en zit de boom binnen een week weer vol met insecten. ;)

• Like 1
Geplaatst:

Ik pluk de rupsen (andere, deze ken ik niet) gewoon uit de boom en laat ze vallen. Maar dat gaat dan meestal om van die spinsels, van rupsjes die hulpeloos zijn als ze ergens anders terecht komen. Van deze weet ik het zo net nog niet, die kunnen wel eens terugwandelen als je ze onder de boom laat liggen. Ze doen denk ik niets aan de appeltjes zelf hoor, dat is vast weer een op zichzelf staand probleem. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...