Geplaatst: 27 juli 201113 j Inderdaad zijn ze inclusief klemmen en ring. Ze zijn misschien iets duurder dan via het web, maar je hoeft dan ook weer geen verzendkosten te betalen...Dus inderdaad handig voor een paar, of voor ongeduldige mensen zoals ik . Uitkoken in de ketel is een idee, maar is dat handig? De potten uit het hete water halen is lastig, en dan is het water ook al heet als je de potten er gevuld weer in doet. Wat doet dat met de sterilisatietijd van de groenten?
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ik kwam er net trouwens achter dat een van de weckpotjes een losse deksel heeft: ik weet dus al wat ik morgenavond eet. Hoe controleer ik dat van de conserven, zonder het vacuüm per ongeluk te verbreken?
Geplaatst: 27 juli 201113 j Auteur Boven een bepaald bedrag betaal je niet eens verzendkosten bij die webshop, en daar zat ik de laatste keren heel snel op/boven Je moet de potten toch nog vullen en dicht maken, in de tussentijd koelt het water wat af, of je vult het sowieso aan met kouder water omdat er niet genoeg in zit.Als de inhoud van de potten goed heet is, moet het water in de pan ook vrij heet zijn. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 juli 201113 j Anders heb je kans dat het glas van de potjes knapt, toch?Ik zal het de volgende keer eens proberen. Nu dadelijk nog even mijn komkommer inmaken naar Appelvrouw-recept.
Geplaatst: 27 juli 201113 j Auteur Als de inhoud van de potjes heet is, moet het water in de pan heet zijn. Is de inhoud koud/lauw, dan moet het water in de pan dat ook zijn. En de weck-tijd gaat pas in zodra het water op de juiste temperatuur (uit het recept) is. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 juli 201113 j Recept... grappenmaker. Uit welk boek? Ik heb er geen losse thermometer bij, maar hoorde het water na ongeveer 10 minuten koken. Dus dan hebben mij worteltjes maar 65 minuten in kokend water gestaan. Zou ook geen kwaad kunnen, toch?
Geplaatst: 27 juli 201113 j Auteur Ik weet niet of het kwaad kan... er is voor elke groente soort wel weer een andere kook-tijd, of temperatuur. Niet alles hoeft op 100 graden namelijk. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 juli 201113 j Inderdaad zijn ze inclusief klemmen en ring. Ze zijn misschien iets duurder dan via het web, maar je hoeft dan ook weer geen verzendkosten te betalen...Dus inderdaad handig voor een paar, of voor ongeduldige mensen zoals ik . Uitkoken in de ketel is een idee, maar is dat handig? De potten uit het hete water halen is lastig, en dan is het water ook al heet als je de potten er gevuld weer in doet. Wat doet dat met de sterilisatietijd van de groenten?Intussen heb ik wat van die weckpotten gekocht bij de Xenos, moest toch even de stad in om op te halen. Gelijk maar ff gekeken tja nieuwsgierig als ik ben Ik heb 5 potten gekocht die ik nog niet had. Ringmaat 80 en dat zijn leuke jampotjes of inmaakpotjes voor kleine dingen die toch weer niet al te klein zijn Voor die hete potten heen en weer te verhuizen van/naar t hete water in de pan heb je speciale wecktangen. Kan je bij elke weck online shop kopen of misschien zelfs 2ehands op MP. Dan kan je zo in 1 ruk door met t geweck. Het kost tijd genoeg! Good things come in small packages
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ik heb het gister met de BBQ-tang gedaan. Ging goed, maar de volgende keer gebruik ik inderdaad toch liever zoiets, haha.Ik vind het wel bijzonder dat de eigenaresse wel de ketel en de potten had, maar verder inderdaad helemaal niks van dat alles... Helly: ik heb ook een paar van die kleintjes meegenomen. Eens zien waar ik ze voor gebruiken ga, want ze zijn wel mini, maar ze komen vanzelf en keer van pas volgens mij.
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ik heb t formaat jampot gekocht. Dat is niet echt mini. Er bestaan nog kleineren! Die zijn handig voor zeg maar een half potje jam, iets met kruiden oid.Ik heb de 1e keer dat ik weckte (in een gewone pan) ook de barbequetang gebruikt. Maar wel op zoek naar een wecktang. Good things come in small packages
Geplaatst: 27 juli 201113 j Jups, stapelt makkelijker met die nieuwe weckpotten. Good things come in small packages
Geplaatst: 27 juli 201113 j Maar die hoeft dan niet in de ketel, maar zet je inclusief klemmen op kop...?
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ach, als ik dan toch al aan t wecken ben kan dat ook wel mee de ketel in Ik zit nog te wachten op de grote (echte) weckketel. Is besteld en komt na de vakantie deze kant op (vanwege afwezigheid ergens anders laten aankomen).Overigens kan je ook andere wat kleinere dingen wecken in dat soort potjes. Augurken, groente in t zuur... Edit: is t niet zo dat als je ze geheel afvult (zoals mogelijk is bij die nieuwe weckpotten) dat je ze dan op de kop hoeft te zetten omdat er geen lucht bij zit? Good things come in small packages
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ik heb werkelijk geen idee, mijn eerdere reactie was zelfs al als vraag bedoelt. Zoet-zure inmaak en jam zou je dus ook gewoon nog in de weck-ketel doen?
Geplaatst: 27 juli 201113 j Ik moet nog even wat doorspitten wat t inmaken betreft. Dacht niet dat t echt in de weckpan moest worden gekookt, maar t kan wel geweckt worden in de potjes. Er staan genoeg voorbeelden op azijn (ook groenten) in boeken. Ik heb vanmiddag t boekje Perfect Conserveren bij de bieb opgehaald en er al t eea uit gehaald. Handig hoor, boekjes (t forum ook!) Good things come in small packages
Geplaatst: 27 juli 201113 j Helly, ik vind het zonde van (het geld van) de weckflessen als je er jam in doet. Die dingen zijn vrij prijzig, en lege jampotjes ed met draaideksel zijn gratis... en je hoeft dan niet extra al die tijd te gassen... (ben een zuinig miepje hoor... soms...) http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 28 juli 201113 j Auteur Helly: worden er in dat boek niet teveel niet-moestuin producten gebruikt? Het korte verhaaltje op Bol.com klinkt goed, maar ik heb dat wel vaker.... en dan blijken er allemaal recepten in te staan met rozijnen, citroenen, mango's en ananas. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 augustus 201113 j Ik moet nog even wat doorspitten wat t inmaken betreft. Dacht niet dat t echt in de weckpan moest worden gekookt, maar t kan wel geweckt worden in de potjes. Er staan genoeg voorbeelden op azijn (ook groenten) in boeken. Ik heb vanmiddag t boekje Perfect Conserveren bij de bieb opgehaald en er al t eea uit gehaald. Handig hoor, boekjes (t forum ook!)hallo hellyik maak courgette of rode biet in zuur-zoet in gerecycleerde jampotjes draai ze dicht zet ze op hun kop en laat ze staanpas de volgende dag ga ik ze nog eens wecken zodat elk deksel goed ingetrokken is ongeveer 30 min op 100°ze bewaren minstens 1 jaarwat echter niet lukt zijn zuivere courgetteblokjes weckende potten zijn dicht na het wecken en na een week of twee gaan ze open ??? raarik snij de courgettes in blokjes - vul hiermee de weckpotten doe er water in met zout ongeveer 3/4 van de pot en weck dan 45 min op 100° net zoals ik boontjes doe - en toch gaan ze open heeft u hiermee ervaring ?ik heb geen inmaak-weckboek dus doe ik het op grootmoederswijze ... soms gokkenreeds in de bib boeken hierover gevraagd maar dat is oudbollig bij ons blijkbaar : wie doet dit nu nog voel mij een buitenaards wezen dan net zoals ik op zoek was naar een kersenontpitter bij ons in de supermarkt terug hetzelfde antwoord maarja als je een moestuin hebt en het is ook na mijn fulltime job en mijn gezin de enig hobby die ik kan doen blij dat er op dit forum toch nog anderen zijn die het wel terugdoenindien je recepten uitprobeert zijn deze altijd welkom als ik je kan helpen laat je het maar weten groetenkathleen
Geplaatst: 3 augustus 201113 j Ik kwam het inderdaad ook ergens anders tegen: inmaak en jam kan geweckt worden op 100 graden voor 30 minuten om de houdbaarheid te vergroten.Oké dan, dan kan ik gerust nog wat meer jam en dergelijke maken (ik was al bang dat ik anders veel te veel zou krijgen om voor de kerst op te eten ). @Kathleen: ik las ergens dat boontjes erg lastig te wecken zijn, vanwege nagisting in de pot. Misschien dat zoiets ook met je courgette gebeurt? Het zou wel het opengaan van de potten verklaren. Misschien is het een idee om het eerst in te maken en daarna te wecken? Ik zag ook dat de Welkoop momenteel een vrij uitgebreid assortiment heeft voor jam maken en wecken. Ik heb er nu een pottentang vandaan voor de weckpotjes en nog een tulppotje, met wat extra klemmen. Joh, ze hadden er zelfs een echte weckketel te koop staan, gewoon in de winkel. Kersenontpitters lagen er ook, dus misschien daar eens kijken?
Geplaatst: 3 augustus 201113 j Wecken nadat je jam hebt gemaakt hoeft echt niet hoor, zonde van energie enzoOp de gewone manier jam maken blijft meer als jaar goed, zelfde geld voor zoet/zuur totaal geen zin om dat allemaal nog een x in weckpan te stoppen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 augustus 201113 j Maar jam van 2:1 blijft slechts een half jaar goed, toch? Dan kan het wel van pas komen, om hem wat langer houdbaar te maken.
Geplaatst: 3 augustus 201113 j zelf geloof ik daar niet in, inmaak recepten komen vrij nauwkeurig, en ik hou me gewoon aan de recepten als ikzelf jamrecept te zoet zou vinden zou ik het niet maken, waarschijlijk is jam dan niet je ding, maar ik vindt dat reuze meevallen hoort gewoon zo, gebruik je toch gewoon minder ervanop je brood,Zelfde met de limonadesiroop dan doe je gewoon meer water bij het inschenken ik zie dat suiker "'probleem''' wat mensen op forum schijnen te hebben niet zo, waarschijlijk dikkerts die aan de lijn doen Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 augustus 201113 j Alle 2:1 geleisuiker jam van vorig jaar is nog goed. Dat het een half jaar houdbaar is betekend dat het minstens een half jaar houdbaar is en dat het daarna kan gaan gisten. Maar vaak is het wel enkele jaren houdbaar als je schoon werkt.
Geplaatst: 3 augustus 201113 j Auteur @Hans: Bij mij appellimonade proef je dan alleen nog maar suiker. Omdat de vrucht zelf gewoon niet heel sterk van smaak is. Ik heb nix tegen suiker Ik ben ook niet bang voor roomboter, of vet in vlees. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.