Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weck-ketel


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik ben wat aan het rondkijken voor een weck-ketel. Heeft iemand op dit forum daar ervaring mee? Het wordt dat een electrische, maar dan heeft Brouwmarkt nog steeds een hele pagina aan keuzemogelijkheiden.

Wordt het er 1 van kunststof, emaille, of RVS?

 

Ik ben alleen wat onzeker over de weck-tijden die men in mijn kookboekje aangeeft. Ik houd wel van groenten uit pot, maar het moet niet van die slappe stukgekookte zooi zijn. Heeft iemand daar ideeen over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb de ketel binnen. Heb hem besteld via Marktplaats (wel nieuw), dat scheelde vele tientjes met de prijzen van brouwmarkt.

Nu nog even wachten tot er wat te wecken valt uit eigen tuin

 

Het is de emaille variant geworden. Met tijdklok en thermostaat.

Ik wil van alles gaan wecken, maar voornamelijk maïs en pompoen omdat die niet echt goed gingen op de jam-methode. Veeeeel maïs, want daar zijn we hier dol op.

 

Ook hebben we een boel kippen, en leggen die vooral in de zomer veel eieren. In die tijd van overvloed wil ik cake en ander gebak gaan inmaken (ik wist niet dat dat kon, maar er staan aardig wat recepten in mijn weck-kookboekje) waar eieren in gaan. Dan mis je ze in de winter niet zo, en hoef je dan geen eieren in de supermarkt te kopen omdat je eigen kippen een winterstop houden.

(we werken ook aan lampen in de kippenschuur, om het leggen te verlengen. Maar dat zal dan sowieso met minder kippen zijn.)

 

En zodra we 1 van onze varkens laten slachten, valt er ook een boel lekkers in te wecken. (ik hoop dat ik nu geen mensen afschrik om mijn verdere avonturen te volgen )

 

Wecken jullie? Het is wat oudbollig, maar komt weer helemaal terug! (net als het moestuinieren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat zielig dat arme mooie varken, nee hoor ik zou het niet kunnen maar hij of zij heeft prima leven gehad bij je.

Wecken lijkt me best leuk maar op zuur of olie kan ook vrij veel en meeste gaat in diepvries,

ik weet nog niet of dan wecken nog nodig is voor me zelf dan.

 

Mijn kippen zitten verwarmd 5 graden (omdat 1 ras geen onderveren hebben) deze leggen gewoon door in de winter.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je een punt, het kost wel veel energie, nouja wieweet als ik dit jaar veel oogst dat ik dan ook denk het heeft nut om te wecken.

 

Ik heb, Moderne vechthoentjes, Serama en Hollands kuifhoentjes de Serama moet minimaal vorst vrij dus hier 5 graden en automatisch de rest van de kippen ook en ze leggen alle 3 de rassen gewoon nu ook eieren.

Daar door denk ik dat het mischien eerder warmte dan licht is waardoor je kippen niet leggen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ie marktplaats bedoeld, waar mensen voor hun huisdiervarkens een nieuwe plek zoeken en dan met dikgedrukte letters er bij schrijven ABSOLUUT NIET VOOR DE SLACHT

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nee hoor ik denk dat veel mensen in impuls een mini big kopen die toch heel erg groot wordt, en ook denken dat een varken in huis kan leven.

Deze mensen zijn best wanhopig waneer het groeid en groeid om het varken kwijt te raken zo te zien.

Dat ze hopen op iemand met een boerderij waar hij zijn leven lang mag wonen lekker in een wei begrijp ik, maar of dat reeel is met zo'n hoog aanbod te groot geworden " gratis mini-huisvarkens"" geloof ik niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net als met honden, of welk ander beest.. er staan er ontzettend veel op marktplaats. Maar zodra je een bepaald ras zoekt (zoals wij, het Kunekune ras. Niet te klein, niet te groot, en erg lekker) dan is het aanbod een stuk kleiner.

En wat als zo'n varken de hele boel sloopt? Dat mensen hem daarom weg doen? Dat merk je ook pas als hij voor de zoveelste keer je hekwerk heeft gemold.. en om hem dan nog weer weg te doen.. Ik ben er altijd wat huiverig om/over (of hoe zeg je dat).

 

Maar goed, daar ging het niet over . Je kunt een boel lekkere dingen maken van varkensvlees (ook bij de biologische boer te koop ) en het dan wecken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat vertel ik wel nadat je het gegeten hebt...

ok ok...ik eet het natuurlijk ook dus niet al te rare dingen hoor

verder hangt het natuurlijk ook van het seizoen af!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...