Gast jack Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 wie weet of het kersen soort prunus avium een hoog of laag stam is .. en hoe hoog woord deze boom ??is dit een makkelijke kersen soort .wat snoei betreft heet hij een bestuiver nodig van het zelfde ras .of van een ander kersen ras ?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Prunus avium is geen soort, het is de latijnse naam voor de kers in het algemeen. Je kunt hiermee alle rassen zoete kersen op alle onderstammen bedoelen. Waarschijnlijk heb je dit van een etiket staan, staat er nog iets meer op? Meer informatie over het ras kun je vaak vinden in de vorm Prunus avium "Rasnaam". De onderstam staat vaak op het prijskaartje of een plantpaspoort, maar er zijn ook bedrijven die het je niet vertellen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Prunus Avium is de allomvattende Latijnse benaming voor "zoete kers" Dit houdt in dat er weer duizenden verschillende soort (rassen) zijn van zoete kersen met allemaal hun specifieke kenmerken (kleur) smaak,..etc. Groeikracht is afhankelijk van het specifieke soort die bij een varieteit horen maar ook het type kersenonderstam waarop deze varieteit is ge-ent. Deze twee factoren + de manier van snoei bepalen of je boompje klein blijft 2 a 2,5 meter. Meest gebruikelijke laagblijvende onderstam van tegenwoordig is type GiSeLa 5 Zo ook met de bestuiving, er zijn zelfbestuivers bv. (stella) (Lapins) (Skeena) die geen andere bestuivers nodig hebben. maar er zijn ook rassen die elkaar juist wel nodig hebben om tot vrucht vorming te komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Prunus Avium Meest gebruikelijke laagblijvende onderstam van tegenwoordig is type GiSeLa 5Voor proffesionals ja, maar in een tuincentrum zijn die niet te verkrijgen hoor Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Stella en lapins waren hier bij Intra,.... zo te krijgen, voor Skeena moet je bv bij Fleuren zijn dat klopt, maar ook voor particulieren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 En in belgie zijn die ook te vinden. bvb bij Calle in wetteren zijn vrij veel rassen verkrijgbaar op gisela 5. Hoewel het zeker nog geen meerderheid is in belgie , je moet nog redelijk goed zoeken om ze te vinden.Belgie is naar mijn gevoel wel vaker wat achter op nederland als het over onderstammen gaat . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 ik zag deze op een etiket staan er staat het volgende op Botanische naam prunus avium ras kellerisonderstam prnus avium is het raadzaam om deze soort in een achtertuin te zetten en hebben ze dan een bestuiver nodig van het zelfde of een ander kersenras ?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Alleen wanneer je een liefhebber van zure kersen bent, Kelleris is namelijk een Morel. Wel zelfbestuiver.Onderstam Prunus Avium ? Nou dan groeit de boom zo'n meter of 8 en dat is fors ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Alleen wanneer je een liefhebber van zure kersen bent, Kelleris is namelijk een Morel. Wel zelfbestuiver.Onderstam Prunus Avium ? Nou dan groeit de boom zo'n meter of 8 en dat is fors ! Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 als ze zuur zijn .nee helaas moet ik ze niet .... hou liever gewoon van een zoete kers ...... . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen) Wanneer dit zo gebeurt krijg ik toch de indruk dat je als consument vaak besodemieterd wordt in dit wereldje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen) Wanneer dit zo gebeurt krijg ik toch de indruk dat je als consument vaak besodemieterd wordt in dit wereldje. volkomen gelijk heb je besodemieterd worden we zeker in deze wereld en we laten het allemaal maar toe Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen) Wanneer dit zo gebeurt krijg ik toch de indruk dat je als consument vaak besodemieterd wordt in dit wereldje. Waar ik me aan erger is dat tegenwoordig overal een ik-kies-bewust logo op staat. Ik heb het nagezocht, wat blijkt; er staat ik-kies-bewust op (in de blauwe variant) als bepaalde suikers en vetten vervangen worden door andere stoffen. Dus straks heb je sigaretten met een ik-kies-bewust logo Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Wat wil de uitdrukking zeggen ''maar op colt"" ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Op de onderstam Colt (http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/veredelen/onderstammen_soorten.htm voor meer info) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 oke ik snap hem weer bedankt, maar waarom is het besodemieteren als een kers op een colt onderstam gezet is ipv zaailing onderstam ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Ik zal het even uitleggen. Op het etiket staat als onderstam "Prunus avium". Dat kun je natuurlijk begrijpen als een "wilde" kers als onderstam; wat dus een hoge groeikracht oplevert. Gelukkig worden op tuincentra meestal alleen laagstammen verkocht en bedoelen ze dus met "Prunus avium" dat het een kersensoort is die als onderstam is gebruikt. En dan is Colt het meest algemene. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Dat begrijp ik nog niet, de colt onderstam is dus minder groeikrachtig dan wilde onderstam,maar wat is dan in praktijk het verschil waneer je groeikrachtige of minder groei krachtige onderstam gebruikt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 De hoogte Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 ow nou ik ben geloof ik beetje simpel, maar niks aan de hand dus met een colt onderstam deze blijft gewoon laag dat willen meeste mensen lijkt mij ook, dus nu begrijp ik weer niet waarom mensen zich besodemieterd voelen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Kersen plukken kun je op verschillende manieren: Onderstam Gisela 5 met keukentrapje Op Colt met gewone ladder Op Zaaling Limburgse boskriek met een uitschuifbare ladder of brandweerladder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Giesela 5 op de grond.Colt met keukentrapje.Boskriek ladder. Vind ik realistischer (voor mensen die zo lang zijn als ik tenminste = 1.85m (stalkers, noteren!)) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast jack Geplaatst: 16 januari 2012 Share Geplaatst: 16 januari 2012 wel interesant zo vraag je welke kersen soort .en dan krijg je meer info dan mijn hersens kunnen onthouden .... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
senne Geplaatst: 16 januari 2012 Share Geplaatst: 16 januari 2012 Iemand uit de kempen een adreske waar ze Lapins verkopen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.