Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kersenboompje

Gast jack

Aanbevolen berichten

wie weet of het kersen soort

prunus avium een hoog of laag stam is .. en hoe hoog woord deze boom ??

is dit een makkelijke kersen soort .wat snoei betreft

heet hij een bestuiver nodig van het zelfde ras .of van een ander kersen ras ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prunus avium is geen soort, het is de latijnse naam voor de kers in het algemeen. Je kunt hiermee alle rassen zoete kersen op alle onderstammen bedoelen. Waarschijnlijk heb je dit van een etiket staan, staat er nog iets meer op? Meer informatie over het ras kun je vaak vinden in de vorm Prunus avium "Rasnaam". De onderstam staat vaak op het prijskaartje of een plantpaspoort, maar er zijn ook bedrijven die het je niet vertellen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prunus Avium is de allomvattende Latijnse benaming voor "zoete kers"

Dit houdt in dat er weer duizenden verschillende soort (rassen) zijn van zoete kersen met allemaal hun specifieke kenmerken (kleur) smaak,..etc.

Groeikracht is afhankelijk van het specifieke soort die bij een varieteit horen maar ook het type kersenonderstam waarop deze varieteit is ge-ent. Deze twee factoren + de manier van snoei bepalen of je boompje klein blijft 2 a 2,5 meter. Meest gebruikelijke laagblijvende onderstam van tegenwoordig is type GiSeLa 5

Zo ook met de bestuiving, er zijn zelfbestuivers bv. (stella) (Lapins) (Skeena) die geen andere bestuivers nodig hebben. maar er zijn ook rassen die elkaar juist wel nodig hebben om tot vrucht vorming te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in belgie zijn die ook te vinden. bvb bij Calle in wetteren zijn vrij veel rassen verkrijgbaar op gisela 5. Hoewel het zeker nog geen meerderheid is in belgie , je moet nog redelijk goed zoeken om ze te vinden.

Belgie is naar mijn gevoel wel vaker wat achter op nederland als het over onderstammen gaat .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag deze op een etiket staan

er staat het volgende op

Botanische naam prunus avium

ras kelleris

onderstam prnus avium

is het raadzaam om deze soort in een achtertuin te zetten en hebben ze dan een bestuiver nodig van het zelfde of een ander kersenras ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen wanneer je een liefhebber van zure kersen bent, Kelleris is namelijk een Morel.

Wel zelfbestuiver.

Onderstam Prunus Avium ? Nou dan groeit de boom zo'n meter of 8 en dat is fors !

Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen)

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zetten ze prunus avium neer maar staat hij niet op een zaailing maar op colt, komt niet vaak meer voor dat ze gewoon op zaailing zetten. (behalve bij hoogstammen)

Wanneer dit zo gebeurt krijg ik toch de indruk dat je als consument vaak besodemieterd wordt in dit wereldje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer dit zo gebeurt krijg ik toch de indruk dat je als consument vaak besodemieterd wordt in dit wereldje.

volkomen gelijk heb je besodemieterd worden we zeker in deze wereld

en we laten het allemaal maar toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik me aan erger is dat tegenwoordig overal een ik-kies-bewust logo op staat. Ik heb het nagezocht, wat blijkt; er staat ik-kies-bewust op (in de blauwe variant) als bepaalde suikers en vetten vervangen worden door andere stoffen. Dus straks heb je sigaretten met een ik-kies-bewust logo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het even uitleggen. Op het etiket staat als onderstam "Prunus avium". Dat kun je natuurlijk begrijpen als een "wilde" kers als onderstam; wat dus een hoge groeikracht oplevert. Gelukkig worden op tuincentra meestal alleen laagstammen verkocht en bedoelen ze dus met "Prunus avium" dat het een kersensoort is die als onderstam is gebruikt. En dan is Colt het meest algemene.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik nog niet, de colt onderstam is dus minder groeikrachtig dan wilde onderstam,

maar wat is dan in praktijk het verschil waneer je groeikrachtige of minder groei krachtige onderstam gebruikt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow nou ik ben geloof ik beetje simpel, maar niks aan de hand dus met een colt onderstam deze blijft gewoon laag

dat willen meeste mensen lijkt mij ook, dus nu begrijp ik weer niet waarom mensen zich besodemieterd voelen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...