Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geweldig, greetje; alvast bedankt!

Is dat dan poeder of de 'knolletjes'; want wat ik gelezen heb is dat poeder maar beperkt vermeerderbaar?

Geplaatst:

Greetje11 zou ik van jou melkkefir mogen hebben? Portokosten worden uiteraard vergoed.

Ik heb nu poeder melkkefir en dat groeit/vermeerderd zich niet.

Geplaatst:

Lekker,ik doe er ook wel honing door,met kruiden. Cake maak ik er ook vaak mee. En ook als ijs met vers fruit is het zalig. Ik ben de enige hier die de kefir zo drinkt/lepelt. De rest van het gezin alleen in verwerkte vorm

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hier te lezen: welke bacteriën in kefirkorrels zitten

http://www.rauwpower.nl/wetenscapen/

hier kun je - als je in de buurt van Zwolle woont - ook verse kefir kopen (merk: rauwpower) ; helaas is dat te ver bij mij uit de buurt en mijn eigen melkkefirkorrels doen het nog niet zo goed

moet er misschien beter voor zorgen?

maar je kunt van waterkefirkorrels ook melkkefir maken:

"Om de korrels om te zetten hebben ze rijke en romige melk nodig. Gebruik de waterkefirkorrels na het spoelen om de melk te enten. Zet alles op een vrij warme plaats (20-24ºC) en laat 48 uur staan tot de melk ingedikt is. Het help om af en toe te roeren. Zeef de melk op de gebruikelijke wijze (plastic zeef) en laat eventueel wat narijpen. Ook waterkefir zal in het voor hem ongewone melkmedium niet aangroeien. De smaak van het eindresultaat is lichtzuur maar mist het typische tintelende van de klassiek bereide melkkefir." na Peter Bauwens Waterkefir/Melkkefir

Geplaatst:

Nee,je kan van melkkefir,water maken,maar andersom wil niet.Je kan wel de smaak evenaren,maar het wordt absoluut geen melkkefir. En die poeder is echt wel iets anders als de echte kefir roosjes. Ik heb allebei,en de waterkefir groeit als kool. Melk kefir iets langzamer,maar ook daarvan kan ik straks wel uitdelen,dus Gwen,als je een paar weekjes geduld hebt,dan heb ik voor je.

Geplaatst:

Ha dank. Iemand anders van hier had al iets aangeboden. Ik hoop dat het goed gaat. Heeft de kefir altijd dezelfde bacteriesamenstelling of kan het ook verschillen?

Zo ja, dan probeer ik ook graag de jouwe uit.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik merk nog niet echt iets. De melk is wat vlokkerig rond de kefirkorrels en verder niet veranderd qua structuur. De korrels ruiken behoorlijk zuur, is dat de bedoeling?

Ik gebruik als melk verse volle biologische melk uit de koeling en laat de kefirkorrels met melk 36 uur buiten de koelkast in een glazen pot staan met een stukje bakpapier over de bovenkant. Is dit procedee goed?

Geplaatst:

ook bij mij nog geen joghurt-achtige substantie, maar nog gewoon melk. ook vlokken rond de kefirkorrels, melk wordt wel zurig van smaak en ietsje prikkelend.

Ik gebruikte eerst volle melk, ben nu overgestapt op halfvolle maar geen ander resultaat. Ik gebruik een weckpot en neem nu iets minder melk dan in het begin.

Geplaatst:

Yes! Vandaag leek het er al iets meer op!! Ik heb nu de korrels gespoeld en merk wat ze behoorlijk hard groeien en vermeerderen. Leuk om te merken. En ik heb geen idee hoe ze dat precies doen, haha. Kan je de korrels zelf trouwens eten?

Geplaatst:

Of je de korrels kunt eten ??? geen idee

Dames ik doe het met houdbare melk.

En ik doe er ook geen halve liter melk op maar iets van 200ml.

Verse melk wordt zuur buiten de koelkast.

Het wordt wel dik maar iets minder dik dan yoghurt.

Vind het toch vreemd dat jullie nog steeds niet echt resultaat hebben.

Ieg niet afspoelen met water, want dan moet het elke keer opnieuw opstarten .

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...