Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mogelijkheden met kefir


Rantje

Aanbevolen berichten

Ja ik was net aan het denken dat je dan evengoed de mixer er om het kwartier doorheen kunt halen om het mooi gelijkmatig te krijgen. Had het ook in de vriezer gezet vanmiddag, maar er vormen zich waterkristallen in het ijs, als je snapt wat ik bedoel....niet echt lekker...heb graag een homogene massa

 

 

ik denk dat ik de volgende portie andersom doe....eerst in de vriezer en als het al heeeeeel goed koud is....in de ijsmachine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geedee, de bak van de ijsmachine, is die niet lek.

De substantie die er in zit zorgt dat de bak bevriest, en dat je er ijs mee kunt maken.

Hij mag niet in de vaatwasser, want dan raakt hij lek,

en loopt leeg.

Had ik dus ook gedaan.

 

Mijn kefir werkt wel , alleen groeit het nog steeds niet.

Nog steeds dezelfde hoeveelheid korrels die ik van Jorieke heb gekregen.

Doe ik iets fout Gebruik wel halfvolle melk, zou dat de oorzaak zijn.

De pot staat In een aanrechtkastje in het donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:shock: op de composthoop????? watskebeurt??

 

Nou, ik had steeds al buikloop als ik een glas dronk..en ging eens testen..niet als ik niet dronk, wel als ik wel dronk van de kefir..ik heb een hoge gevoeligheid voor bacteriën in eten. Misschien omdat ik het eerst een paar dagen niet had gebruikt offe... ik weet het niet.

Maar ik vertrouwde het niet meer en ben ermee gestopt...ik wilde het ook niet aan een ander geven en dus is het experiment gesneuveld in de compostbak ..voor de wormen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou da's jammer appelvrouw

 

Greetje de bak is niet lek, misschien had ik teveel erin.

 

De kefir is goed gegroeid hier. Ik heb hem eerst steeds gewoon op het aanrecht laten staan...en 2 x per dag doorroeren met een plastic lepel.

 

Ik gebruik nu een literbak en vul die helemaal. Gaat dan de koelkast in voor een aantal dagen...de laatste keer bijna een week. Dan groeit de kefir nauwelijks.

 

Heb dan lekkere yoghurt....zet de kefir weer in de volgende liter volle melk en gebruik het geleegde pak om de yoghurt in te doen.

pict3264a77991339757645.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een Frans merk Magimix ijsm/c .

De ijsm/c. deze vriest wel tijdens het bereiden,en als je sneller wil binnen een half uur dan even alkohol gebruiken tussen de m/c en bak.

Ze zijn prijzig maar de moeite waard.

 

Je kan op dom kefir au .ook veel over kefir tegen komen.

Domeniek uit Australie

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:shock: op de composthoop????? watskebeurt??

 

Nou, ik had steeds al buikloop als ik een glas dronk..en ging eens testen..niet als ik niet dronk, wel als ik wel dronk van de kefir..ik heb een hoge gevoeligheid voor bacteriën in eten. Misschien omdat ik het eerst een paar dagen niet had gebruikt offe... ik weet het niet.

Maar ik vertrouwde het niet meer en ben ermee gestopt...ik wilde het ook niet aan een ander geven en dus is het experiment gesneuveld in de compostbak ..voor de wormen

***********************************************************************************************************************************

ik had al een aantal keren een flinke witte droge laag op de melk/kefir die leek iets op schimmel ik heb die heb die ook weg gegooid en de kefir goed afgespoeld en aantal keren herhaald, nu staat er weer een kaasje uit te lekken.

ik roer hem trouwends vaak niet om en merk dat er na een dag niet roeren ook een laagje op staat die trouwens niets doet aan de smaak, ik laat hem nu 2 dagen staan buiten de koelkast en roer hem om de dag en dan gaat ie door een zeef dan door de doek en dan heb ik een heerlijk smeerkaasje met verse kruiden voor op brood.

wel vraag ik me af of dat laagje echt een ( goedaardig)schimmeltje is en of iedereen dat heeft ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel vraag ik me af of dat laagje echt een ( goedaardig)schimmeltje is en of iedereen dat heeft ?

 

Dat laagje zie ik ook...roer het gewoon mee onder...ik zie al na een dag koelkast ook ineens kleine baby-kefiertjes ronddrijven...dus niet alleen groeit de bestaande aan...er vormen ook mogelijk nieuwe??....moet toch eens even dat boekje gaan halen van P Bauwens....is misschien toch makkelijker dan steeds googlen.

Vóór doorroeren zie je op het oppervlakte iets drijven...ik denk "baby's"

pict326399841339757704.JPG

 

ZOOM

pict3263b63791339757982.jpgpict3263bc71751339757983.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben het over door roeren.

Ik doe dat niet(gebruik al 2 jaren kefir).

Gewoon de korrels in de wekpot en daar lauwe melk op.

Laat het wel 4 dagen staan,zo op het aanrecht.

Deze gebruik ik dan voor het verse kaas maken.

Spoel de kefir korrels ook niet steeds schoon 1 x per mnd

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@Gedee,ik heb ,denk ik ,dezelfde ijsmachine.Mij bevalt ie prima.Ik laat de bodem(vriesgedeelte) gewoon in de vriezer tussen het ijsmaken in.Dan is hij altijd bevroren als ik ijs wil maken

Ik heb m laten draaien net zolang totdat de roerstaafjes omhoog klappen.Dan is het een beetje smeuig koud geheel.Vervolgens schep ik het in een ijsbak,en dan zet ik die in de vriezer.Ik heb tot nu toe alleen met yoghurt en kefir ijs gemaakt,en dat lukt goed.Ik heb wel gemerkt dat als je verse vruchten mee laat draaien je sneller ijskristallen er in krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik heb natuurlijk niet goed opgelet en heb de waterkefir, die ik zondag van Sonia heb gehad, voor gebruik nog even afgespoeld..in een metalen zeef

Doet het het nu niks meer?

Volgens de beschrijving die ik kreeg zouden er korrels omhoog komen en weer zakken..na een uurtje, maar beide fenomenen heb ik niet gezien in de afgelopen uren.

Een kunststofzeef heb ik niet, wel een likeurzak, die gebruik ik dan wel de volgende keer..(als het nog leeft... )

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja In Indy, ik heb daar altijd oren naar....heb mn kerfir nu "geparkeerd"in de vriezer.

 

Kun je van dat pinterest ook linken overnemen en hier plaatsten??

 

 

(Het ijs maken lukt nu veel beter intussen....alle ingrediënten een uur de vriezer in en dan maakt die machine prima ijs.....had er laatst met oploskoffie gemaakt...heerlijk!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkefirdrank was klaar en ik heb een paar glazen gedrongen. Niet vies!

Moet er werkelijk zoveel suiker/honing in? Tot nu toe heb ik het met honing, abrikoos en citroen gemaakt.

Piroska wat doe jij met al die kefirkorrels die je overhoudt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Appelvrouw er moet inderdaad vrij veel honing/suiker in, je past het daarna aan aan je smaak, dus als je het te zoet vindt dan doe je minder erin. Ik begon eerst ook met Honing maar het werd mij iets te prijzig elke 2 dagen, dus we doen het nu met suiker.

 

Het gaat pas later aangroeien en als het verdubbeld is geef ik het weg, op de moestuindag bijvoorbeeld Ik ga ook een gedeelte drogen, voor als ik het per ongeluk "vermoord". Afspoelen onder de kraan, uitleggen op een theedoek, beetje deppen en soms keren tot ze hard en een beetje gelig worden, dan in een potje en onder in een donkere kast bewaren. Zo heb ik altijd nog iets voor later.

 

Ik vond hem zelf wat bitter worden van abrikozen, mijn voorkeur gaat uit naar vijgen, maar je kan gewoon experimenteren met vanalles natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord.

Dan maak ik de volgende met 10 gram minder. Dat kan dus voor de bereiding..minder suiker/honing? Tot hoe laag zou je kunnen gaan? Of wordt het dan niet meer lekker?

Voorlopig met honing, want ik heb zondag een mooie deal gemaakt voor de honing.

 

Dat drogen om te bewaren ga ik dan ook doen denk ik.

Ik heb geen vijgen in huis en dus abrikozen, die wel bio zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het in theorie zonder toevoeging van zoetstof maken, je moet dan wel extra veel vruchten gebruiken, ikzelf vind het dan niet lekker meer zuur/bitter, maar ik zou zeggen, probeer het gewoon! had ik al gezegd dat als je het na 1 dag weken drinkt dat het dan laxerend werkt, met 2 dagen neutraal en met 3 dagen stoppend.. kan handig zijn als je juist DAT nodig hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...