Frans Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Heeft iedereen zijn sneeuwbril opgezet ? Kijk dan verder naar het begin van het seizoen 2012 van Frans . Als je naar onderstaand winters plaatje kijkt , en via weeronline de vooruitzichten voor de komende veertien dagen ziet, dan laat een serieuze start van het seizoen 2012 nog wel even op zich wachten. Vandaag heb ik de laatsten van de vorig jaar gegroeide aardappels geoogst die nog onder de grond zaten. Ik had nog wel een grijpvoorraadje maar omdat er eind van de week strenge vorst verwacht wordt , en ik het dikke pak bladeren dat als vorstbescherming diende nu beter voor de gojibessen kan gebruiken , heb ik het restant vandaag maar gerooid. V.w.b. de producten van het vorige seizoen is de tuin nu wel zowat leeg op wat prei en spruitkool na (zie plaatje boven) en staat er nog winterbloemkool die als de winter afgelopen is in vrij korte tijd bloemkolen zal gaan produceren. Gelukkig heeft het vandaag gesneeuwd zodat de sneeuwlaag ze wat beschermd tegen de strenge vorst die hier eind van de week verwacht wordt. Het zijn twee rassen winterbloemkool , Dalton F1 en Amadeus F1. Dalton moet normaal strenge vorst kunnen verdragen maar omdat de Amadeus wat minder vorstbestendig is komt de sneeuwlaag voor die laatste goed uit. Voor de aardbeien die ernaast staan is die sneeuwlaag overigens ook beter. De eerste nieuwe plantjes van dit seizoen zijn er inmiddels ook . Kropsla die nu toch wel dringend kouder moet worden gezet omdat ze fileert , en 3 wedstrijdaubergines en 3 tomatenplantjes. De aubergines en tomaten zijn wel wat vroeg maar dat komt omdat ik wat zaad wilde testen. Met tomaten zaaien voor het echt serieuze werk wacht ik liever nog een paar weken maar de voor de wedstrijd bestemde aubergines en ook de eerste paprikazaden gaan in de loop van deze week de zaaibakjes in. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Helly Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Dat is een aardig wit plaatje. En zo te zien kun je nog even door met de aardappelen Good things come in small packages
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Kan het niet vinden,of ik lees er over heen,maar wanneer heb jij de aardappels gepoot dan? of had je ze ingekuild?
Raxia Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Dat vroeg ik me ook al af Jeanne, hoe hij dat zo laat nog voor elkaar krijgt!
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Ongelooflijk dat je om deze tijd nog aardappels uit de grond haalt. En wat voor een aardappels.ik zie de foto, dus geloof het natuurlijk wel! Onder een dikke laag blad zeg je. En geen last van "grondvreters zoals woelmuis e.d. ( wat is het aardappelras eigenlijk?)Petje af We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frans Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Geplaatst: 30 januari 2012 Het ras is Nicola en dit zijn aardappels die ik begin april vorig jaar gepoot heb en waarvan ik na het afrijpen alleen maar het loof heb verwijderd. De knollen laat ik in de de grond zitten en ze worden gedurende het jaar naar behoefte gerooid. Je moet dan inderdaad geen last van woelmuizen/ratten in je tuin hebben hebben ! Voordeel van deze methode is dat de aardappels uitstekend bewaard blijven zonder kiemremmingspoeder te gebruiken . Het schilletje blijft bovendien mooi dun en verkurkt niet zoals dat bij aardappels in bovengrondse opslag gebeurt. De methode is natuurlijk alleen maar kleinschalig bruikbaar omdat je de aardappels die bij invallende vorst nog onder de grond zitten moet gaan beschermen tegen bevriezing (of je moet ze tegen die tijd alsnog allemaal rooien). -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2012 Geplaatst: 31 januari 2012 Ja wat een fijne manier om je aardappels te behoeden voor t uitlopen, en ze drogen niet uit! Ik had ook late nicola`s en die zijn al flink aan t spruiten.Als ik ooit mijn grondvreters de "deur" uit kan werken doe ik dat ook zo! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten