Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar platte ik een partij aardappelen van het merk "Sevilla" Bio. Het veld werd bemest met paardenmest en er werd ook Kiserit op gezaaid. Het was mooi om te zien als ik de aardappels uitstak zo'n grote mooie gezonde aardappels. Helaas was mijn vreugede vlug gedaan toen ik er enkele doormiddens sneet, allemaal waren ze gewoon hol vanbinnen en van rot wat er geen sprake. Weet iemand waar dit aan kan liggen of is dat een ziekte? Een jaar vroeger had ik deze soort ook geplant en waren ze super goed! Kan het aan de weersomstandigheden gelegen hebben?
Met vriendelijke groeten,
Cyriel.

Geplaatst:

Ik heb een vriend met een boerderij, die had een flinke bult koemest van zijn mesthoop getrokken en dat ondergeploegd.

Ik dacht dat er drie rijen aardappels stonden maar het was loof van een rij, anderhalve meter lang en liggen over de grond.

Amper aardappels er onder, wel wat krieltjes aan de stengels.  😁

Aardappels licht mesten of compost of op oude kracht.

Er zijn ook soorten die sneller hol groeien.

Holheid (pcainfo.be)

Algemeen

Het is niet precies bekend hoe holheid of holle harten ontstaat. Duidelijk is dat, hoewel er rasverschillen bestaan, dit verschijnsel het meest voorkomt bij rassen met grote lange knollen. Van belang voor het ontstaan van deze stoornis zijn factoren die een onregelmatig groeipatroon tot gevolg hebben zoals hoge lucht- en bodemtemperaturen en een onregelmatige vochtvoorziening. Andere factoren die invloed hebben op het ontstaan van holheid zijn bodemvruchtbaarheid, bemesting en plantdichtheid. De kwaal wordt verergerd als voor knolgroei gunstige omstandigheden worden vooraf gegaan door een periode met ongunstige omstandigheden, zoals droogte en hitte. Op zandgronden komt holheid meer voor dan op kleigronden. Omdat ze nauwelijks kunnen worden uitgesorteerd vormen holle knollen een ernstig probleem bij consumptieaardappelen en aardappelen voor de verwerkende industrie.

Geplaatst:

Beste Allen,  Jullie informatie heeft me goed geholpen ,ga volgend seizoen met jullie antwoorden rekening houden.

Bedankt allemaal.

Met vriendelijke groeten,

Cyriel Primus

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...