Dutchess Geplaatst: 3 februari 2012 Geplaatst: 3 februari 2012 Vraagje over de amandelboom, ik heb er een gekocht (soort houden jullie te goed) bij een tuincentrum. Het is een potvariant, dwz eentje die het goed/beter doet in een pot. Hij staat nu nog in de kleinere pot waar hij in kwam maar ik wil hem in het voorjaar overzetten naar een maatje groter. Wanneer kan ik hier vrucht aan verwachten? Hij is nu ca 1 m hoog. Quote
Menph Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Zo'n dwergamandel is eigenlijk meer een curiositeit.De productie van vruchten zal tegenvallen. Verwacht na een paar jaar enkele kleine/kromme vruchten. De groeivorm (rond, kleinblijvend) en bloei zijn de belangrijkste eigenschappen van deze plant. Je kunt wat steenslag/leem aan de potgrond toevoegen. 'S winters graag op een koele, beschutte plek. Quote
Dutchess Geplaatst: 4 februari 2012 Auteur Geplaatst: 4 februari 2012 @Menph: Hm... dat vertellen ze er nooit bij op het label.Zo eens een kijkje gaan nemen of hij er nog een beetje goed bij staat want hij staat wel op een koele maar niet op een beschutte plek. Thanks! Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Zo'n dwergamandel is eigenlijk meer een curiositeit.De productie van vruchten zal tegenvallen. Verwacht na een paar jaar enkele kleine/kromme vruchten. De groeivorm (rond, kleinblijvend) en bloei zijn de belangrijkste eigenschappen van deze plant. Je kunt wat steenslag/leem aan de potgrond toevoegen. 'S winters graag op een koele, beschutte plek.Is gelukkig vaak niet zo hoor. Tegenwoordig hebben tuincentra gewoon jonge bomen die in vorm gesnoeid zijn en verkopen die als "minibomen", het is dan eigenlijk altijd gewoon Amandel "Robijn" en met de juiste snoei zijn die klein te houden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Dutchess Geplaatst: 4 februari 2012 Auteur Geplaatst: 4 februari 2012 Ah er is dus nog hoop! Als ik nu dat verrekte label nog kon vinden om te zien wat het is... Edit: ik heb hem gevonden, het is een boompje van Patio Fruits, Prunus Dulcis Quote
hansm Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Prunus dulcis zijn de eerste 2 latijnse namen van amandelboom, er hoort nog een derde naam bij je boom.de derde rasnaam is eigenlijk wat je wilt weten, zodat je daarmee ras eigenschappen kan opzoeken. Quote Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Opgelost via PM (label bekeken), het is een Robijn Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Wat ik me afvraag,.. is die Robijn(Amandel) nou een knop-mutatie van een gewone perzik of ? een soortkruising tussen Dulcis en Persica? Je kunt het niet echt een 'ware amandel' noemen vind ik, die zien er toch iets anders uit, zelfs het blad van de Robijn heeft meer weg van een nectarine. Is er een 'patent' registratie over te vinden of een paspoort? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Interessante vraag, ik heb zelf ook wel eens gehoord dat het misschien geen "zuivere" amandel is. Ik ga eens kijken of ik meer kan vinden! Edit:http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/amandelnoten.htm Kruising met prunus persica. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Dennis29 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ja ik ben ook wel benieuwd. Ik heb een robijn, prachtige boom met prachtige bloemen, nog geen vruchten gehad die verwacht ik dit jaar. Een 'echte' amandel, bloeit die ook zo mooi? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Niet duidelijk genoeg misschien, ja; het is een kruising met prunus persica. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Oke , dankjewel Frank 2 foto's echte amandel Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Even ter vergelijking. Voordeel van Robijn: - Geeft makkelijk vrucht & is zelfbestuivend. - Is krulziekteresistent. - Heeft door kleine vruchten relatief minder warmte nodig. Voordeel van gewone amandel (maar dan dus rasecht): - Amandelen zijn van véél betere kwaliteit. Amandel zaaien: - 1 grote loterij Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Helemaal correct FrankEchter,ik heb tot nu toe al meer prijzen gewonnen in deze grote 'zaai-loterij' dan ergens anders Bovendien geeft het mij wanneer er iets moois uit voortkomt 1000x meer voldoening dan ik ooit ergens kopen kan. Quote
hansm Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ja ik kan met dat voorstellen Persica Quote Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Helemaal correct FrankEchter,ik heb tot nu toe al meer prijzen gewonnen in deze grote 'zaai-loterij' dan ergens anders Bovendien geeft het mij wanneer er iets moois uit voortkomt 1000x meer voldoening dan ik ooit ergens kopen kan.Als er een superboom tussen zit dan hoor ik het wel, dan gaan we hem vermeerderen! Prunus dulcis "Persica's Best Seedling" vind ik wel toepasselijk Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.