Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Twee weken geleden kocht ik in een tuincentrum plantjes sla, brocoli en tomaat

vorige week lag ineens deel van de sla plat… ik dacht te weinig water, of teveel zon dus ben dagelijks beginnen gieten en slakkenkorrels. Drievan de zes gered.

vorig weekend lag ineens een van de tomatenplanten plat, ik weet niet hoe dit komt. Ik geef water via flessen in de grond om de bladeren niet te raken. Vandaag was de tweede ook plat, bladeren slap. Ik heb nu gekeken en de eerste heeft geen wortels meer. De tweede wel, die heb ik naar buiten verplaatst. 

in de serre heb ik ook brocoli geplant, daar is 1 plant vandaag plat gevallen, als ik keek zijn de wortels ervan weg. Een ander plantje lijkt aangegeten. Ik heb hier ook slakkenkorrels gegooid. 

het is de eerste keer dat ik een serre heb met glas. Zou het zonlicht te sterk zijn, te weinig water, ongedierte die wortels van planten eet?

Geplaatst:

Slakken eten geen wortels. 

De ergste wortelvreters die ik ken, zijn engerlingen. Die houden vooral van sla. En dan ligt deze ineens slap, dat herken ik.

De kever graaft zich in en legt eitjes. Dan moet er dus vorig jaar een kever de kas zijn ingegaan.

Als je sla slap gaat, kun je de engerling direct onder de wortel vinden.

Het kan ook dat bij het planten wortels zijn beschadigd, en de zon en warmte toen de genadeslag gaven?  

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor je antwoord, ik heb daar nog nooit van gehoord. Even verder afwachten of de rest ook opgegeten wordt voor ik andere dingen erbij plant. De radijsjes, rucola en spinazie die ik zelf gezaaid heb doe, het wel goed. 

het kan dus niet van teveel zon zijn? Ik heb een doek voor in de serre te hangen maar deze heb ik nog niet geinstalleerd

Geplaatst:

Wortels verdwijnen niet van te veel zon. Wat voor grond heb je? Eventueel kan het ook een veenmol zijn. 

Geplaatst:

Ja veenmol (een groot insect dat uitstekend kan graven, goed kan zwemmen en redelijk kan vliegen) moest ik ook direct aandenken.  Indrukwekkend om te zien, maar ze kosten mij af en toe een plantje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic