EdelSpint Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Spruitjes groeien als kool, totdat we de plant stimuleren de bladknoppen in de oksels te doen groeien: spruitjes! Nu laten de meeste mensen, denk ik, de plant groeien tot circa knie tot heuphoogte, waarna (METHODE 1) de onderste bladeren geplukt/geknipt worden. Anderen laten die juist nog even ongemoeid en (METHODE 2) knippen de top(=hart) van de plant af. Dit laatste zou zelfs grotere spruiten geven, wat ik me wel kan voorstellen, aangezien dit nog de enige intacte groeipunten van de plant blijven (en apicale dominantie verbroken wordt). Mogelijk kunnen ook beide methoden gecombineerd toegepast worden tot op zekere hoogte. Aan welke methode geven jullie de voorkeur? Iemand die beiden beproefd heeft? De zoekfunctie leverde niet veel relevants op. Quote
Vinky Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 De spruitplanten hier mogen groeien zoals ze willen en ik ga er niet in figuurzagen. Wel haal ik losse flodders weg: spruiten die al in een vroeg stadium los worden. Nee: ik heb geen voorkeur voor je genoemde methoden, en heb er ook geen ervaring mee. Toch heb ik elk jaar genoeg vaste spruiten om lang van te smullen. Ben benieuwd naar andere reacties. Quote
EdelSpint Geplaatst: 1 april 2022 Auteur Geplaatst: 1 april 2022 @Vinky vallen de onderste bladeren er bij jou vanzelf af? (Alhoewel dat waarschijnlijk later en in mindere mate gebeurt). Ik heb geen ervaring met het toppen, maar kan me voorstellen dat dit bijv handig is aan het einde van het seizoen, om de bovenste spruiten nog ff een boost te geven. Echter zag ik dus meerdere filmpjes op YouTube waar ze al vrij vroeg toppen, dus niet met de door mij genoemde reden. Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen. Quote
Patrijs Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Let even op: De oude soorten spruiten blijven doorgroeien en je kan de spruitjes van onder oogsten terwijl de plant van boven doorgroeit. De nieuwe soorten geven tegelijk alle spruitjes zodat de de planten in een keer machinaal geoogst kunnen worden met even grote spruiten als oogst. Koppen kan dan meer oogst geven. Welke soort spruiten kweek jij? Quote De moestuin van Patrijs
Vinky Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Op 1-4-2022 om 21:00, EdelSpint zei: vallen de onderste bladeren er bij jou vanzelf af? Ja, ze vallen er vanzelf af. Tegen de tijd dat het echt koud en kil wordt, gaan ze van onder af steeds meer verleppen en vergelen en vallen. Afhankelijk van het weer is dat vanaf oktober. Als ik veel vergeelde bladeren weghaal is het altijd ijskoud. Maar het is net zoals @Patrijszegt, het is heel erg afhankelijk van het soort dat je hebt. Ik heb al jaren een oud ras, Roodnerf. Tevreden over. Geen behoefte aan iets anders Met nieuwe rassen zoals F1-soorten heb ik geen ervaring. Ik kan je dus ook geen advies geven over bladpluk of toppen. Verder ben ik ook nieuwsgierig naar het soort spruiten dat je gaat kweken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.