Sybian Geplaatst: 21 augustus 2022 Geplaatst: 21 augustus 2022 Hi iedereen, Klein vraagje. Iedereen heeft het over zomer en winter snoei. En dat de druif kan gaan bloeden bij snoeien op het verkeerde moment. Maar mag ik de druif wel bij snoeien nu? Er zijn uitlopers die ik wel weg wil halen aangezien die ergens heen groeien waar ik niet wil. De druif is in April dit jaar gepland. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee. Dank alvast Quote
fre3ke Geplaatst: 21 augustus 2022 Geplaatst: 21 augustus 2022 Dat mag hoor. Het bloeden gaat over het zogenaamde oude hout. Dus alles wat er al was bij de aanplant, in jouw geval. Alles wat daarna is gegroeid, kun je zonder problemen snoeien. Quote
MSDG Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 Zomersnoei is nu prima, mits niet te drastisch. Kan je mij overigens uitleggen hoe je iets erbij snoeit? Een aantal boompjes kunnen dat prima gebruiken en scheelt me weer een paar jaar wachten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 Bij snoeien, bijsnoeien.. klinkt vrijwel hetzelfde, ziet er vrijwel hetzelfde uit, maar betekent het tegenovergestelde.Druiven kun je beter niet snoeien tussen zeg februari t/m april, ivm de opkomende sapstroom. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
fre3ke Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 (aangepast) 13 hours ago, acpronk said: beter niet snoeien tussen zeg februari t/m april, ivm de opkomende sapstroom. ...en ook daarna is die sapstroom er nog, dus ook dan niet snoeien tot de bladval, september-oktober. Vervolgens kun je snoeien tot februari ongeveer. Tenzij het om nieuw hout gaat, dan mag het ook nu (zoals ik eerder schreef, maar ik herhaal het even om verwarring te voorkomen). N.b. @MSDG, er staat niet 'erbij' snoeien, maar 'bij'. Het betekent hier, als onderdeel van een werkwoord, zoiets als 'behorende bij' (het betreffende werkwoord). Het geeft meestal aan dat het om een geringere mate of activiteit gaat, ten opzichte van het betreffende werkwoord (dat de hoofdmaat of hoofdactiviteit aangeeft). Vergelijk bijvullen, dat niet betekent 'erbij vullen' en evenmin betekent 'vullen' maar betekent 'gedeeltelijk, tot het gevuld is'. Dus ook @acpronkis abuis, het is niet het tegenovergestelde van snoeien. Het is een beetje snoeien, of op het niveau brengen van gesnoeid zijn. Weinig mensen lijken te weten dat het een héél suffe woordspeling is, geen taalkundige correctie. Zelfs als vraagsteller per abuis een spatie te veel heeft gebruikt, blijft het een suffe woordspeling. Stelletje druiven 😉 22 augustus 2022 aangepast door fre3ke 1 Quote
Sybian Geplaatst: 23 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2022 Dank voor de reacties allen! Ik ga gelijk aan de slag. Weer wat geleerd over druiven snoeien en de Nederlandse taal:) 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.