Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoop dat een nieuwe topic goed is ipv mijn vraag in de peper 2022 topic stellen. 

Beginnersvraag. Ik ben enkele maanden geleden begonnen met mijn peper en paprikaplanten vanaf zaad. Erg laat ivm verhuizing etc en ik verwacht ook geen oogst, maar wil wel ervaring opdoen zodat ik het volgend seizoen goed kan doen. 

Tijdens de hittegolf  van deze maand gaf ik mijn planten iedere ochtend water totdat ik zag dat de bladeren gingen krullen (zie foto). Ik dacht vanwege de hitte, maar met mijn vochtigheidsmeter en met vinger kwam ik erachter dat de grond juist te nat was, tenminste dat dacht ik. Ik heb daarna enkele dagen geen water gegeven en mulch weggehaald. Het leek echter niet veel aan de planten te verbeteren. Toen we onlangs na de hitte een flinke regenbui kregen had ik angst dat het funest zou voor de planten, maar ze zijn juist flink gegroeid. Ik snap dus even niet meer waar ik op moet letten om in te schatten of ze water nodig hebben of juist niet. 

Wat bepaalt bij jullie of de planten water nodig hebben? Hebben jullie een schema en daar houden jullie aan? 
Tot ver onder de grond moet je meten om te bepalen of de grond droog is of nat? Mijn meter gaf bijvoorbeeld vanaf 8cm onder grond aan dat de aarde erg nat was. Was dat te diep om te meten?

Mijn planten staan in 12liter growbags en staan buiten.  

Hieronder een foto tijdens de hittegolf en een foto van vandaag in de zon. 

8BD9FBCF-8D89-4678-9547-18DA6F8F5717.jpeg

EBCA94B3-BA8C-41AB-BF1B-28AA98A9764C.jpeg

Geplaatst:

Zover ik weet krullen bladeren ook bij veel hitte/grote temperatuurs verschillen, en is het dus mogelijk dat het ongerelateerd was aan de watergift (als dit foute info is corrigeer me dan :)) 

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Door de pot op te tillen weet je of het water nodig heeft of niet (bij zeer droge pot is het gewicht heel erg laag itt de grote pot), je kunt ook je vinger erin steken (2 vingerkootjes) en kijken of het vochtig is ofniet. Wat voor voeding geef je en hoe vaak?

aangepast door Jack T
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Beste Swincky

Het krullen van de bladeren heeft niet veel te maken met water geven. het heeft waarschijnlijk meer te maken met de temperatuur, maar ook groene of oranje luisjes prikken de groeipunt aan en dan vergroeit het blad een beetje. Luizen treden ook dan op wanneer de plant gestrest raakt door idd te nat, te droog, te warm of juist te kout. Als het blad ouder wordt zijn de luizen vaak weer vertrokken daar het blad harder word en voor de luizen minder interessant. Ook is het mogelijk het aanprikken door tripsen.

Spuit een plantversterker: Brandnetelgier (1:10 verdunnen) met een oplossing van 2% alcohol en 2% suiker om de tripsen uit hun schuilplaatsen te lokken.

Dit middel werkt ook uitstekend tegen luizen, en in brandnetelgier zitten heel veel hoofd en spoor elementen die de plant opneemt door het blad.

Kijk ook eens op: plagen-in-paprika-biologisch-bestrijden/ Ook vind je hier uitgebreid informztie over het maken van gieren en aftreksels voor het spuiten of juist de planten bemesten alles natuurlijk en biologisch, je kunt het zelf maken.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...