George alhier Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Hallo allemaal, Droogte en hitte funest voor de moestuin bleek voor het tweede jaar achter elkaar. Heb een regenwater tank van 1000 liter,die was begin juni al helemaal leeg. Alternatief is water uit de kraan dat ging me te ver. Niet voor de kosten maar voor het milieu in het algemeen. Bijna alles uitgedroogd was het resultaat mais, courgette, kolen, prei, wortels zelfs de zonnebloemen lieten hun trieste kop hangen. Alleen de rode ui en de lavendel bleven over, een verdwaalde aardbeienplant, wat bieslook. Heb het geluk dat ik een grote tuin heb. Een gedeelte is volledig "omheind"met haagbeuk van twee meter hoog. Daar komt de nieuwe moestuin hopen dat het werkt. Op de plaats waar de moestuin nu ligt ga ik wintertarwe inzaaien, kan kennelijk wel tegen hitte en droogte. Oogsten en omspitten doe ik niet, alles voor de vogels en andere beestjes. Ook minder werk. Om positief af te sluiten. De droogte en hitte waar ik woon heeft Nederland nog niet ten volle bereikt. U heeft nog ongeveer 700 kilometer de tijd om te bedenken hoe u uw moestuin kunt redden. Succes allemaal! George 1 Quote
Arja Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Als je helemaal geen water geeft, en het regent niet, ja dan gaat alles dood. Ik baal ook dat ik kraanwater moet gebruiken, maar een regenton voldoet hooguit voor één of twee keer sproeien, en een put boren wordt behoorlijk duur gezien de diepte van het water hier. Dus jammer, maar als ik levende planten wil wordt het leidingwater. Quote
Flup Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Waar ik woon is het ook extreem droog en warm. Nu is het nog 28 graden, zonnig en uiteraard droog. Een IBC-tank van 1000 liter is echt veel te weinig om in de droge tijd de moestuin te bewateren. Ook bij minder extreme droogte! Ik heb 2 extra watertanks van 500 liter die het regenwater van het tuinhuis opvangen, maar ook dat is onvoldoende in dit jaar. Een van de tuinprojecten is om het regenwater wat op de dak van ons huis valt ook opvangen. Wordt nu al in een cisterne opgevangen, maar die ligt in de voortuin. De moestuin is in de achtertuin, dus daar moet ook nog een opvangmogelijkheid komen. Verder zul je moeten zorgen dat de bodem niet zo snel uitdroogt. Mulchen is het devies. Kan met houtsnippers, maar ik gebruik schapenwol. Kan ik gratis aankomen en dat gaat een paar jaar mee. Wat ook nog moet gebeuren is meer schaduw en windluwe plekken in de tuin, dat zorgt ook voor een minder snelle uitdroging van de bodem. Kortom, hoge struiken en bomen die goed tegen droogte kunnen. Hazelnoot doet het hier bij droogte nog best goed, aalbes ook, walnoot ook, maar er moet meer komen. Meer beschutte plekken in de tuin, zodat je minder hoeft te gieten. Ik heb deze zomer ook leidingwater gebruikt, aangezien ik veel verhoogde bakken heb op mijn terras. Alleen de "belangrijkste" planten heb ik gegoten, want ik wil ook niet dat alles kapot gaat. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.