Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin kalender


William Jellesma

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vandaag weer een heerlijke dag, af en toe regen met hier en daar wat natte sneeuw, maar na een aantal familie bezoekjes door het hele land reed ik zondagmiddag langs de moestuin vereniging in Soest en zag ik een aantal auto's voor de poort staan. Nu zit ik al een aantal dagen te springen om IETS te doen in de tuin maar weet alleen niet wat! Ik dus snel naar de tuin om "af te kijken" wat iedereen zoal doet. Uiteindelijk bleek dat bijna iedereen bezig was met omspitten of zoals ik doe: "af kijken". Ik blijf dus met vragen achter

 

1.Ik ben bang dat ik te laat ben voor een aantal essentiële zaken zoals bemesten, of compost op de tuin gooien. Probleem is dat ik niet weet wanneer de goeie tijd voor bemesten is. Waar hangt dit vanaf of maakt het niet zoveel uit wanneer en wil ik het gewoon te goed doen?

2. Ik lees de informatie van m'n zaadzakjes van boven tot onder en dan 3 keer, maar als er staat dat je ze in maand 2-3 kunt zaaien, moet ik dan wel de vorst afwachten en pas na ijsheiligen gaan starten? Of bespaar ik een hoop ellende als ik gewoon start met m'n moestuinseizoen als er 100% zekere geen vorst meer komt?

3. Welke plantjes kan/moet ik nu alvast gaan opkweken zodat ik niet te laat ben om ze uit te planten?

 

Over-all vraag: Is er een moestuin kalender die aangeeft wat te doen in welke periode? en hoe moet ik omgaan met de vorst?

 

Bedankt alvast.

 

William

 

update moestuin: het lag er net zo bij als vorige week,

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een goed moestuinboek, daarin staat alle informatie die je hier vraagt. En die kun je ook vaker nalezen. De kalender van Velt heb ik een paar jaar geleden gedownload en daarin staat veel. Kom je daar met googlen niet uit, dan kan ik je die wel sturen via de mail.

Maar na de winter komt de lente weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha had net ongeveer hetzelfde getypt Musje

De velt kalender is hier te downloaden: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2 (PDF)

 

1. bemesten kan je nu nog doen mits de mest of compost goed verteerd is. Bij koemestkorrels lees je eerst de aanwijzingen op de verpakking.

2. nee je kunt nu in februari al langzaam gaan starten met zaaien: Voor zaaien van sla, prei, kolen, erwten op een koele vorstvrije plaats en paprika, pepers, aubergine binnenshuis. Maar zoals geschreven, het is nog vroeg, in maart begint het pas echt. Ook kunnen fruitstruiken en bomen nu nog gesnoeid worden.

3. dat zijn de paprika's en pepers. De rest heeft absoluut nog geen haast

 

Een goed moestuinboek (ik raad je het velt handboek ecologisch tuinieren of de groente en fruit encyclopedie aan) zal je zeker wat geruststelling geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de bibliotheek het boek over groenten telen van Peter Bauwens. Hij heeft nog meer boeken geschreven over fruit/groente etc. Duidelijk, speels en origineel. Zowel over de traditionele groenten/fruit als een beetje buiten de gebaande paden. Hij heeft ook een website met wat aparte (vergeten) groenten en kruiden.

 

Verder zijn er op google tig tuinkalenders te vinden. Persoonlijk heb ik de Velt tuinkalender geprint en aangevuld met wijsheden uit het boek van Bauwens en internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...