Ga naar inhoud

Pasta saus met tomaat, paprika en courgette wecken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb van de oogst dit jaar pasta saus in potjes met draaideksel gemaakt. Ze zijn vacuüm getrokken. Alleen vraag ik mij nu af of dit wel goed is. Tomatensaus kan wel zonder wecken heb ik begrepen vanwege de zuurgraad. Maar nu heb ik er ook courgette en paprika bij gedaan. Kan dit kwaad?

Geplaatst:

Ik zou dat persoonlijk wel altijd wecken, juist omdat je er paprika en courgettes bij doet. Zelf weck ik ook altijd mijn tomatensaus , omdat ik er ook van alles in doe. 

• Like 1
Geplaatst:

Dag Tom, leuk dat je het forum hebt gevonden.

Zou zelf de potjes zeker nog even wecken. De inhoud is toch al gekookt.

En als je dan eens 1 potje niet weckt, kun je later zien of er verschil is qua houdbaarheid. :cool:

Geplaatst:

Wecken voegt niets toe.

Als de saus kokendheet in de potjes is gegaan, en de potjes meteen zijn omgedraaid, heb je hetzelfde bereikt als bij wecken. Waarom zou je dat nog eens herhalen door te wecken? 

Wecken is een methode om in te maken zonder te koken. Bij fruit geeft dat een mooier eindproduct. Als je toch al kookt, is daarna wecken onzinnig.

Tomaten hebben niet per definitie de juiste zuurgraad. Al mijn pure tomatensaus was te laag in zuur dit jaar. Courgette en paprika zijn nog minder zuur. Te laag zuur kan ruimte geven aan ontwikkeling van botulisme in de potjes. Als je de inhoud na het openen 10 minuten kookt, en dan pas eet, zijn de eventuele toxines echter vernietigd. Dus dat zou ik wel doen. En verder niets.

Geplaatst:

Op de kop zetten is niet nodig. Het zuur uit je fruit en groenten tasten namelijk dan je deksel aan van binnen uit. Vroeger zat er een plastic beschermlaag in deksels, maar tegenwoordig mag er geen hardmaker meer in zitten, en lost t dus op in je potje met je versgemaakte saus. Lijkt mij niet zo lekker ook. 

Geplaatst:

Ik doe het omkeren om het deksel te ontsmetten. Het hoeft inderdaad niet. Zolang het deksel en de ingesloten lucht maar 80 graden (uit mijn hoofd) wordt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...