Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Granny Smith appel zaaien?

Missmass

Aanbevolen berichten

De kans op een appelboom is heel groot. De meeste zaadjes zullen boven komen.

Maar verwacht echter niet dat je een granny smith boom zult kweken.

Appelen en peren zijn niet zaadvast. Hetgeen uit uw zaadjes komt is onvoorspelbaar.

Het kunnen gezonde bomen zijn , groeikracht waarschijnelijk sterk. Waarschijnelijk dus hoogstam bomen. Bij zaaien van een paar duizend appels , zal er misschien 1 boom tussen zitten die de moeite is op te houden. Dan heb je je eigen ras , je mag die dan met trots de missmass appel noemen

Eerlijk , tis misschien eens leuk om te doen , maar verwacht er niets van.

Ik heb met mijn kindjes ook wel al eens appelen gezaaid , om ze het verschil te tonen hoe het in de natuur gaat , en hoe papa de natuur bedot door te enten en te oculeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Dit was precies het advies wat ik nodig had, echt zo fijn dit forum. Zat er net aan te denken, wat als ik nou eens een zaadje van een appel ga zaaien, krijg ik dan echt appels over een aantal jaar.... Kans is dus héél klein, gaan we niet doen! Thnx Powerlite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Máár de beste appelrassen zijn toevallige zaailingen. Neem de Bramley's Seedling. 200 jaar geleden in een achtertuin gezaaid. De originele appelboom staat er nog steeds, en de appelbomen worden nog overal verkocht (in Engeland zijn zelfs de appels nog te vinden!)

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste nieuwe rassen zijn geen toevalszaailingen meer , maar een werk van vele jaren met de hand bestuiven , selecteren en opnieuw kruisen.

Om een idee te geven op de kans van toevalszaailingen.

Stel je zaait 1000 boompjes , dan ga je er pakweg een 10 tal vinden die voldoen aan de minimumeisen.

Uit die 10 zal je met geluk 1 of 2 kunnen uithalen die voldoende zijn om te verspreiden.

Als je weet dat je dan 5 tot 10 jaar moet wachten om die 1000 boompjes te kunnen beoordelen (tenzij je ze over-ent op zwakgroeiende onderstammen) dan ben je Heel lang bezig voor heel weinig resultaat.

kortweg , voor de doorsnee persoon is zaaien zinloos , enkel voorbehouden voor fanatiekelingen met veel grond zoals ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook zeker niet dat mensen het moeten doen om een goed ras te telen hoor; is compleet zinloos. Het grappige is dat selectief kruisen vaak ook een beetje toevalszaaien is. Je kiest twee rassen uit waarvan je de eigenschappen wilt combineren: kruist het stuifmeel en gaat alle zaadjes van de appels zaaien. Daarna laat je ál die appelbomen staan en selecteer je daar steeds de beste rassen uit totdat je de appelboom hebt die de beste eigenschappen van beide appels heeft.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...