Ga naar inhoud

Corsicaanse munt zaaien, twee vragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nu heb ik die kleine muntzaden in huis en heb er eerst wat vragen over, voordat ik ermee bezig ga.

Corsicaanse munt, Vreeken

vraag 1

Volgens het zaaiadvies moet het 'zeer fijne' zaad met bentonietmeel vermengd worden. Is er een alternatief voor? Bijvoorbeeld kalk of talkpoeder, zelfrijzend bakmeel of poedersuiker, ik roep maar wat. :lol:  Een pakje bentonietmeel kopen jaagt de kosten wel erg op, twee tientjes in totaal voor het kruipplantje is wel erg veel.

vraag 2

Maart is de tijd om te zaaien volgens het zaaiadvies. Ik zou graag binnen alvast wat voor willen zaaien, dat moet toch gewoon kunnen? Zo niet, dan hoor ik het graag, zodat mijn zuinige 20 zaadjes niet bij voorbaat tot mislukken gedoemd zijn.

Geplaatst: (aangepast)

Ik had het zaad gemengd met fijn zand, maar poedersuiker is ook wel een idee. Edit: misschien toch niet want suiker onttrekt vocht aan zijn omgeving, dus zand is wel beter.

Mijn eerste zaaironde was in augustus of september, dus ik had al jonge plantjes toen de eerste vorst kwam, toen zijn ze naar binnen gegaan en hebben ze een winter in een koele kamer overleefd. Maar nu binnen zaaien lijkt me zonde, het zijn lichtkiemers en ze zullen niet kiemen of niet groeien en je loopt vooral risico dat ze wegschimmelen. Mijn advies is om zelfs pas begin juni buiten in een pot te zaaien, dan hebben ze een goede start en nog een hele zomer om te groeien. Het zijn vaste planten, dus vroeg zaaien is nergens voor nodig. 

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Bedankt voor de vlotte reactie.

Duidelijk verhaal van het licht, had ik niet aan gedacht.

Ik ga je zaaiadvies zeker opvolgen, en waar ik het ook in zaai, het zal fijn gezeefd worden.

Misschien heb ik tegen die tijd wel een pakje bentonietmeel in huis, om toch optimale kansen te hebben.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De kattenbakvulling is een mengsel van bentoniet met o.a. silica gel, dat sterk absorberend is. In prijs verschilt het - zo te zien op het internet - niet zoveel met pure bentoniet. Kattenbakkorrels worden ook niet met kleine hoeveelheden verkocht, maar ik zal eens kijken naar een voordelige verpakking. Anders ga ik toch maar een klein pakje puur bij Welkoop halen.

Geplaatst:

Het bentoniet is maar zaailhulp. Bij wortel heb ik de truuk gezien van het gebruik van gel. Ik weet niet meer waarvan het werd gemaakt, maar met agar-agar of wat gewone gelatine zou het moeten lukken. Eigenlijk vanalles wat een beetje volume maakt en de ondergrond kan zijn voor dunne zaadjes. (slagroom, mayo, scheerschuim, maar misschien toch maar niet bij zaaigoed)

Of je maakt een zaailintje. reep papier, plakstift, pincet en je plakt de mini zaadjes aan papier voordat je ermee naar buiten gaat.

Geplaatst: (aangepast)

Leuke zaaihulpjes en -tips komen hier tevoorschijn! Ik was net bij de super en daar staan toch wél kleinere verpakkingen kattenbakkorrels met bentoniet. Voor € 3,19 is mijn keus gemaakt.

Die lekkernijen die jij noemt halen de tuin echt niet. De laatste slagroom ging eergisteren nog over geroosterde krentenbollen gedrenkt in Port, overgebleven van de feestdagen...

Dus het wordt fijngestampte bentoniet, waarmee ik het zaad vermeng om dun uit te strooien in wat gezeefde compost bovenop de tuingrond. Ik kan het zaaibed nog vochtig houden zoals bij postelein tot kieming, door doorzichtige folie (om het licht door te laten) er overheen te leggen. Wat ik overhoud kan ik bewaren voor volgende zaaironden met fijn zaad.

aangepast door HuubvG
  • Like 1
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:
Op 4-1-2023 om 19:03, jasmin zei:

goedkoop kattengrit kopen op basis van bentoniet en dat fijnstampen? De rest van de zak kan je kwijt in de tuin als je op zand zit.

Een quote is soms handig om de draad weer op te pakken, vandaar even een een quote. :angel:

De methode met kattengrit heb ik geprobeerd, maar totaal falen is het besluit. De kleikorrels (want dat zijn het) gedragen zich zoals bedoeld is voor de katten; het vocht binden in klonters. En dat werkt tegen. Kijk maar, als het opdroogt, wordt het een keiharde klomp. Krimpscheuren in het oppervlak, waardoor de ondergrond nog sneller uit gaat drogen. Twee tot driemaal per dag benevelen met water dus, met kans dat de boel verzuipt en verstikt. Had ik maar gewoon fijn zand genomen.

Maar toch, ontkieming.

bak3.jpg

De kleine zaden heb ik vermengd met gemalen korrels, na het zaaien heb ik er ongemalen korrels overheen gestrooid. Maar het is geen zand dus, en gedraagt zich heel anders. Weer wat geleerd van mijn eigen foutje, maar ze leven, ze zijn er.

Geplaatst:

Dat is nog niet zo slecht verlopen. Hier hebben ze trouwens in de vollegrond de winter weer overleefd. Er groeit wel wat onkruid doorheen. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik doe nooit een laagje kattengrit. Ik strooi met losse hand tot de grond bespikkeld eruit ziet. Dat herhaal ik later nog een keer (twee weken later of zo, wanneer die spikkels allang weer verdwenen zijn. Mocht er weinig regen vallen, dan hark ik ze heel licht in. Voor mij is het grit een bindmiddel, de klei moet de toplaag een beetje plakkerig maken (en niet afdekken dus).

Maar toch mooi dat de zaden ontkiemd zijn, @HuubvG Top!

Geplaatst:

@jasmin, dank voor de uitleg omtrent het gebruik van kattenbakkorrels. Ik begrijp dat ik om deze tijd ook buiten had kunnen zaaien. In de zaaibak binnen had ik nooit dat laagje korrels moeten strooien, ik snap nu waarom. Maar wel blij dat ze opgekomen zijn, inmiddels zie ik veel meer van die kleine groene puntjes. De korrels bewaar ik om inderdaad heel dun uit te strooien over de tuingrond. Voorlopig sproei ik een paar keer per dag om de boel vochtig te houden.

Begrijp ik het goed dat jullie ( @fre3ke en @jasmin ) ze destijds buiten gezaaid hebben?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...