MeurerT Geplaatst: 31 januari 2023 Geplaatst: 31 januari 2023 (aangepast) Hallo iedereen, Wij hebben afgelopen week een kas gekocht die in de voorjaarsvakantie opgebouwd gaat worden. Nou leek het ons een goed idee om eerst de tuin op te hogen. Op dit moment ligt er op de plek van de kas zo'n 30 cm aan ophoogzand wat ik er uit wil gaan scheppen om de rest van de tuin mee op te hogen. Het probleem is alleen dat ik dan zo'n 2,2 kuub aan grond nodig heb waarop dan uiteindelijk de kas komt te staan. Het ophogen moet sowieso gebeuren en dan leek het mij handig om het zand van de kas eruit te halen en vervolgens een beter/vruchtbaarder grondsoort toe te voegen in het gat wat ontstaat waar dan uiteindelijk mijn kas op komt. Mijn vraag luidt dan ook: welke grondsoort kan ik het beste in dat gat gooien? Is dat verrijkte/bemeste teelaarde, potgrond of toch wat anders? Ik wil vooral tomaten, pepers en paprika's gaan kweken en ik weet niet of dat nog invloed zou kunnen hebben op de keuze. Ik heb hieronder al gekeken met jullie tips over het laten zitten van de zandgrond en deze mengen met kleigrond. Maar omdat ik graag de tuin op wil hogen leek het hergebruiken van het kas-zand ideaal hiervoor. Het is dan ook daarom dat ik de vraag net anders stel, omdat de situatie anders is. Enorm bedankt alvast, ik ben enorm benieuwd naar jullie tips, reacties en wijsheden. Artikel van MdeJongh over kasgrond EDIT: We zijn vandaag begonnen met het uitgraven en het lijkt erop dat de vorige bewoner een cadeautje heeft achtergelaten. Enorme rijen tegels met daaronder nog meer zand. Het is dus zo'n 60 centimeter voordat we bij de kleigrond uitkomen. Ik kan dit zand allemaal goed gebruiken om de resterende tuin op te hogen. Maar het enige is dat ik daardoor niet 2,2 maar 4,32 kuub grond nodig heb om het kasgat op te vullen. Ik vraag me af of ik niet een stukje zand kan laten liggen en/of mengen met de kleigrond. Of dat het toch beter zou zijn om 4,32 kuub verrijkte teelaarde neer te leggen daar. Ik ben enorm benieuwd wat jullie zouden doen. 31 januari 2023 aangepast door MeurerT Meer informatie toegevoegd na ontdekking in de tuin. Quote
MeurerT Geplaatst: 1 februari 2023 Auteur Geplaatst: 1 februari 2023 Ik heb even gesproken met een aantal tuincentra. Zij raden aan om 40cm op te hogen met bemeste tuinaarde en de bovenste 20cm te vullen met een mix van bio compost en potgrond. Lijkt dit jullie een goed idee? Quote
Liekie Geplaatst: 2 februari 2023 Geplaatst: 2 februari 2023 Je kunt ook een lokale grondwerker een 4kuub container laten leveren met zg 'zwarte grond'. Dit is (lokaal) afgegraven grond en vast stukken goedkoper dan tuinaarde laten komen van een tuincentrum, die verkopen natuurlijk wat ze hebben. Deze zwarte grond kun je dan ieder jaar verrijken met (eigen) compost of evt meststoffen naar behoefte. Als geld geen rol speelt kun je er vanalles in gooien uiteraard, alles is beter dan klapzand! Succes met graven en denk aan je rug! Quote
MeurerT Geplaatst: 2 februari 2023 Auteur Geplaatst: 2 februari 2023 Ik kreeg van een leverancier vandaag de tip om een deel van het gele zand te laten zitten en de rest met bemeste tuinaarde op te vullen. Het zand deels door de tuinaarde te mengen om ervoor te zorgen dat de grond niet te zout is en dat de grond niet te dicht is en er geen wortels kunnen groeien. Overigens bleek ik veel meer geelzand te hebben dan nodig bleek te zijn voor de ophoging. Dus 20 cm zand overhouden en dit mengen met 40 cm bemeste tuinaarde lijkt mij de beste optie. Het kost wat maar hopelijk heb ik dan ook iets. Ik hoop vooral dat de wortels van mijn tomatenplanten niet zullen verbranden maar dat hoop ik met deze constructie tegen te gaan. Het graven gaat gelukkig prima, genoeg jong volk weten te ronselen die wel even willen helpen met het afgraven. Ik hoop dat het lukt en dat ik aan het eind van dit jaar een mooie tomatenoogst heb gehad als de kas eenmaal staat. Mocht iemand nog andere tips of ideeën hebben hoor ik het overigens graag. Wij gaan eerst maar is beginnen met graven! Quote
Swa Geplaatst: 2 februari 2023 Geplaatst: 2 februari 2023 40 cm is al zat diep voor tomaten en 60 cm zeker. Een derde zand en twee derde tuinaarde is best lichte grond. Er zal geen enkel plantje moeite hebben om daar wortels in te maken. Hier hebben we zware leem en dat is het eerste jaar ietwat moeilijker maar ook daarin groeit alles goed hoor. Een bodem zal met de jaren snel verbeteren omdat je hem vertroeteld met compost en bedekking enzovoort. Als ze aangeven dat er verdund moet worden wegens risico op hoog zoutgehalte (in de zin van keukenzout/strooizout/zeezout) in die tuinaarde dan zou ik er ver van wegblijven. Ik steek dat zelfs in de categorie vervuiling. De kost zit voor het grootste stuk in het vervoeren van de aarde. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 3 februari 2023 Geplaatst: 3 februari 2023 Van 'bemeste tuinaarde' moet je ver wegblijven. Er is een reden waarom dat spul zo goedkoop is. Is afval, rotzooi, meuk. Verder moet je rekening mee houden dat bemeste tuinaarde gaat inklinken, zeker als je grote hoeveelheden gebruikt. Het beste is bij een loonwerker 'zwarte grond' kopen. Hierbij moet je echter ook opletten want deze grond kan vervelende wortelonkruiden bevatten en je wil geen zevenblad of kattenstaart in je kas hebben. Van gezeefde grond is de structuur verdwenen (geen kluitjes) en deze grond moet een tijd rusten voordat de structuur terugkomt. Nooit ongezien zwarte grond kopen ALTIJD eerst ter plaatse gaan kijken wat je krijgt. Papier is geduldig en praatjes vullen vele gaatjes! Voor de meeste groente planten is 50 cm meer dan voldoende om in uit te wortelen. 1 Quote
MeurerT Geplaatst: 4 februari 2023 Auteur Geplaatst: 4 februari 2023 Oei dat klinkt niet zo best, Er werd bij meerdere leveranciers aangegeven dat de bemeste tuinaarde zout was en dat dit niet zo erg is zolang je het mengt. Volgens hen zat dit in het verteerde veen en dat je hier niet veel aan kon doen. Maar dit klinkt toch alsof er wat minder zuivere koffie gebrouwen is. Maar jullie geven dus als tip om het ophoogzand weg te scheppen en een (goede kwaliteit) zwarte aarde in het gat te gooien en dan zelf door middel van compost en bemesting de voedingswaarden in de grond te krijgen die je nodig hebt om planten te kweken? En ik maar denken dat dit het makkelijkste onderdeel van het veranderen van mijn achtertuin zou zijn. Is het niet makkelijker om dan een product als verrijkte teelaarde aan te schaffen? Dit is 50% zwarte tuingrond en 50% compost? Mocht iemand een specifiek product hebben waar hij/zij goede ervaring mee heeft (het liefst in losse zakken van 40-70l verkrijkbaar) hoor ik dat graag. Ik begin namelijk door de bomen van keuzes het bos steeds minder te kunnen zien. Nogmaals enorm bedankt voor alle tips en ideeën. Het is echt fijn om mensen met ervaring te hebben die geen financiële prikkel hebben en een duidelijke uitleg geven. Quote
Swa Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 Je moet weten van waar het komt en er vertrouwen in hebben dat is eigenlijk het belangrijkste. Je gaat er tenslotte van eten. Kijk eens op 2de hands of marktplaats of er niemand in de buurt wat grond weg doet omwille van de heraanleg van de tuin of bouwen van een huis. De bovenste 'zwarte' lagen moet je hebben want dat is meestal heel goede grond. In onze streken komt zoiets regelmatig beschikbaar. Bel ook eens naar de gemeente, milieudienst bvb, misschien hebben ze wel een goede bron voor aarde en compost. Vraag raad bij de plaatselijk stadstuin organisatie. 2 m³ à 4m³ leg je ook niet op een gewone aanhangwagen hé. Dat weegt al gauw anderhalve tot 2 ton per kuub. Dus meerdere ritjes voorzien als je dat zelf doet. Nog iets: Je hoeft ook niet alleen maar aarde in die 'put' te gooien. Een lasagne techniek kan ook. Takken en stronken, snoeisel, hooi, stro, gras, paarden/koeienmest, eigenlijk alles wat organisch is mag er in. En ik wil het je zelfs aanraden. Op termijn breekt dat allemaal af, wordt dus compost, en zorgt ook heel lang voor voedsel voor de plantjes. Het zal ook veel vocht opslaan en dat is zeer nuttig voor de droge maanden zeker in de kas. 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 Buiten welke grond je zou toevoegen zie ik mogelijk een probleem. Als ik het zo lees nu tot 60cm de grond los maken en terug opvullen ? Welke serre heb je gekocht ? Een glazen serre is toch een redelijk gewicht en als je dan kijk naar de oppervlakte dat deze op de grond steunt is toch heel wat Kg/m². En als je dan veel funderingen van serres bekijkt op internet komt je zelf niet aan de 60 cm los zand die zich nog wat ga zetten vooral het eerste moment . Nu grond losmaken en binnen de maand moet deze grond de serre dragen ? Quote
MeurerT Geplaatst: 4 februari 2023 Auteur Geplaatst: 4 februari 2023 Swa, bedankt voor de goede ideeën. Het idee van een lasagne opbouwen met organisch materiaal klinkt eigenlijk best slim. Ik merk dat de meesten hier vooral denken aan het gebruik van schone zwarte aarde (mocht ik dit ergens kunnen verkrijgen) en dan zelf compost en andere bemesting toe voegen om de juiste voedingsstoffen in de grond te krijgen. Dat lijkt mij dan ook een goed idee om te gaan volgen en daarin te verdiepen. De kas die ik gekocht heb is een 2e hands Arkoo tuinkas (broertje van deze: https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-terras/kassen/m1939869084-kas-tuinkas-hobbykas ) De fundering gaat bestaan uit opsluitbanden en deze gaan niet diep de grond in omdat de kas relatief uit de wind staat. Quote
Swa Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Waaslander heeft daar ook wel een punt. Ik zou pas graven na dat de serre gezet is. Zeker ook niet al te dicht aan de rand graven, of toch minstens zorgen dat het 45° schuin is afgegraven zodat de grond nog voldoende ondersteunend is. Je wilt niet dat die serre gaat klinken, zelfs geen centimeter eigenlijk, dan staat alles onder mechanische spanning en breekt het glas veel sneller. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.