Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

historische aardbeirassen


hansm

Aanbevolen berichten

Een nieuw plan voor de groetetuin is om een rij met buxes vakken te maken en hierin verschillende historische aardbeirassen te kweken.

Ik heb erg leuke rassen gevonden, bv de framboosaardbei, de ananas(witte aardbei), bosaardbeitjes, en een zwarte aardbei.

Heeft iemand hier historische rassen van aardbei soortjes?

Vooral bij Vreeken kun je hele leuke soortjes vinden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Gigantella Maxim' is zeker een heel leuk soort, ik denk niet dat deze bij historische rassen hoort maar omdat hij zo groot is maakt het de aardbei

soort al heel erg leuk.

Heeft deze werkelijk zulke grote aardbeien, (valt me op foto's altijd op dat ze door een kinderhand worden vast gehouden )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,is voor mij ook wel spannend.Ik zal je dan nog wel wat laten weten.Ging toch nog wat nieuwe plantjes maken/stekken hoe ik het ook moet noemen.

 

Maar het kan ook dat ze dit jaar nog niet zo groot zijn als jaar daarop.Eerste jaar is nooit zo een goede opbrengste als andere jaren.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In iedergeval toch leuk om je ervaring te lezen ermee, al denk ik dat je gelijk hebt dat je pas tweede jaar echt opbrengst hebt.

Maar wie weet heb je dit jaar wel een aardbei in je tuin tengrote van een appel, leuk ras om wedstrijd grootste aardbei mee te doen is weer wat anders dan grootste pompoen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De Gigantella Maxima is een verzinsel naam van de Firma Bakker uit Hillegom. Het Postorderbedrijf. Ik kan het weten wij leverde ze aan hun. Eigenlijk heet het soort gewoon MAXIM. zo staat hij bij de NAKT ingeschreven.

De aardbei van dit soort is inderdaad groot. vooral het 2e jaar na planten zijn het echt joekels. 6cm en 100 gram is normaal voor de eerste aardbei van de tros. Daarna worden ze wat kleiner maar nog steeds groot.

Wat ook echt grote soorten zijn is de Elianny( Vroeg soort) en de Selva( doordrager).

 

Kijk voor kweektips over aardbeien op www.kweduivenvoorden.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wel ervaring met de gigantella maxima.

het eerste jaar na uitplanten (dan spreek ik van uitlopers) krijgen ze geen grote opbrengst maar hebben aardig grote maar(naar mijn smaak) waterige, en een beetje smakeloze aardbeien.

ik heb van alles geprobeerd maar zo groot als een appel werden ze nooit

het tweede jaar na uitplanten werd de opbrengst groter maar de aardbeien kleiner! de smaak ging ook meteen een stuk vooruit...

het jaar erop werd de oogst maar ietsjes kleiner.

het 4de jaar had ik nog amper oogst, maar dat gebeurt volgens mij bij meerdere rassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Ervaring van Eva klopt wel aardig. Wat smaak betreft over de Maxim valt niet te twisten. er zijn zeker beter smakende soorten, maar dan natuurlijk niet zo groot.

Het eerste jaar van productie zijn de aardbeien het grootst, dat klopt. Dat is bij elk soort zo. Het tweede jaar geven ze het meest, klopt ook. Bij enkele soorten geven ze het derde jaar nog meer maar bij de meeste niet.

Mocht dit het geval wezen het is zeker dat ze het vierde jaar inderdaad bijna niets meer geven.

Als je zelf wilt stekken maak dan na de 2e oogst een nieuw bed.

Houdt met zelf stekken rekening met een paar dingen. Was de oogst goed van de Moederplant en is de plant nog steeds gezond!!!!!

Zo niet, stek dan niet want de kans dat de oogst het jaar erop tegenvalt is dan zeer groot.

Wij kweken vanuit virusvrij matriaal. dit mogen wij maar 4 jaar. Dan zijn de planten ook verkocht. Wij houden de luizenpopulatie onder controle om geen virus te krijgen ( Alleen luis en aaltjes brengen virus over). Wij spuiten dan chemisch omdat de NAKT een 0 tolerantie hanteerd.

Op het moment dat de planten bij jullie in de tuin komen ga ik ervan uit dat er niet of nauwelijks meer wordt gespoten( Zou ik ook niet doen, de aardbeien die ik in de kas kweek zet ik een natuurlijke vijand in). Er komen ongeveer 25 soorten virus voor in de aardbeien die allemaal hun effect hebben op smaak en productie. Het wordt er in elk geval niet beter op.

Daarbij kan je plant ook nog een schimmel in zich hebben( Verticillium= Verwelkingsziekte). dit geeft de plant ook door aan de stekken. Houdt daar rekening mee.

 

Ik schrijf dit niet om meer planten te verkopen( al lijkt dat er wel op) maar ik hoor teveel verhalen dat oogsten mislukken op allerlei manieren en hoop dat de mensen enkele dingen gewoon in de gaten houden voordat ze ergens aan beginnen. om teleurstelling te voorkomen. Het is ook zo zonde van de energie die erin wordt gestoken.

 

Zorg ook voor een goede vruchtwisseling HEEL BELANGRIJK!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlopers wortelen vanzelf in de grond, kun je ze later uitsteken, hoef je niks aan te doen. Als je zoals ik op grondoek teelt, kun je potjes met potgrond nemen en daar met een gebogen ijzerdraadje je uitlopers op vastzetten.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...