Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schorseneren blijven dun (en kleine planten)


svdr

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar of twee probeer ik schorseneren te kweken, zonder veel succes. De wortels zijn amper een centimeter dik. Ik heb de juiste grond (zandgrond, voldoende kalk en voldoende voedingsstoffen volgens een bodemanalyse) Ik rijk de bodem elk jaar aan met zelfgemaakte compost en geteerde stalmest. Verder een beetje kunstmest en wat patentkali. Ook voldoende diep gespit... Als ik elders schorseneren zie groeien blijkt het een uitbundig gewas. Bij mij blijven het maar iele plantjes, en dan nog eens supergevoelig voor meeldauw. Pfff....... Vorig jaar in oktober vond ik het de moeite niet om ze te rooien, dus staan ze nog in de grond. Denk dat ik ze maar ga laten staan, we zien wel. Er wordt gezegd dat ze dan wel minder lekker worden. Wie weet raad, want wij zijn dol op verse schorseneren!

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag svdr. Het is voor mij toevallig 2 jaar geleden dat ik ze geteeld heb maar ook hier werden ze toen niet overdreven dik maar wel voldoende in de lengte. Wanneer zaai je ze en op welke afstand? Je mag gerust in April beginnen.

 

Overigens is de kans groot dat de plantjes die je nu laat staan straks in het zaad schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien doe je teveel

 

Ik heb vorig jaar voor het eerst schorseneren gezet, op grond die jarenlang geen onderhoud heeft gehad. Klei-achtige grond (itt dus tot jouw zandgrond) uitsluitend losgemaakt tot bepaalde diepte. Gedurende het groeiseizoen kregen de - uitbundig - groeiende planten ook nog gezelschap van het nodige onkruid. Eigenlijk heb ik ze gezaaid en geoogst (en gefotografeerd), tussendoor nauwelijks onderhouden. Geen mest, geen kali, niets. En ik had prachtige schorseneren al zeg ik het zelf. Niet helemaal strak en recht, maar ja dat doet aan de smaak niets af.

 

Ik had er een die eind augustus al bloemen maakte, die heb ik eruit getrokken. De rest deed het prima. Ik heb ze begin oktober geoogst omdat ik er zin in had. Als ik ze dit jaar weer 'doe' dan laat ik ze langer staan, om later in het jaar nog vers te kunnen eten.

 

tschorseneeronkruid30251331228866.JPGtschorseneeroogstc32941331228805.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schorseneren zijn al jaren mijn favoriete groenten ( de asperges van de armen zeiden de oude mensen vroeger).

Mijn vrouw is hardstikke blij dat ik ze zelf schoon maak.

Heb vanavond nog een bakje gegeten met mijn zoon, bijtgaar in de diepvries, even in de magnetron en met een lekker croma/melk/bloem en boullionpoeder-sausje op het bord, culinair hoogstandje van mezelf , noodgedwongen, mijn vrouw en dochter zitten op de hondenshow in Birmingham.

Back to the item.

Ik zet ze al jaren in onze zware loss-grond, alleen zo goed mogelijk (en diep) los gemaakt, compost en kalk, that's it.

Algemeen advies is goed verteerde stalmest onder te spitten.

Verleden jaar heb ze een paar keer moeten bij-zaaien omdat nogal wat zaad niet opkwam.

Verder toch nog heel wat chinees-bakjes gevuld, sommige 3 cm dik maar ook best veel dunnere"zij-wortels", inherent aan de zware grond.

Trouwens de planten die in bloei dreigden te komen heb ik niet gerooid, de stengel eruit gehaald en gewoon gebruikt, niks mis mee.

Niet hol of hard geworden.

Te vroeg zaaien (maart) geeft meer kans op doorschieten. Advies 2e helft april zaaien rooien tussen oktober en maart.

Ze zijn redelijk wintervast en overleven de winter onder de grond, heb wat kleintjes laten staan die er nu nog goed uitzien.

Gewoon blijven proberen ze zijn het waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien doe je teveel

 

Lijkt mij ook een goede verklaring.

 

Of:

 

- gebrek aan een bep. sporenelement

- overschot bep. sporenelement blokkeerd opname ander (sporen)element

- vruchtwisseling, op de betreffende grond hebben al vaak composieten gestaan. (sla, lof, kliswortel)

 

In de natuur (Spanje) groeit Schorseneer op zanderige oevers en zandverstuivingen. Op verstoorde grond iig. Grond waarin voedingstoffen gemakkelijk uitspoelen. De plant gaat snel de diepte in en slaat ze op in de penwortel. Een teveel aan voedingsstoffen (en humus) maakt de plant onnodig lui waardoor de penwortel kleiner blijft. Op overdreven stikstofrijke grond geeft de plant daarbij ook nog eens veel blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties, maar tot dusver kom ik er niet uit.

 

- gebrek aan een bep. sporenelement

- overschot bep. sporenelement blokkeerd opname ander (sporen)element

 

Hoe zoek ik dat uit? Volgens de bodenanalyse is alles prima qua mineralen, ik zit alleen laag op humus en stikstof, maar da's typisch voor zandgrond, en schorseneren geven niet om humus, ze zouden het normaal prima moeten doen in mijn grond...? Stikstof mest ik wat bij met rijpe stalmest en eigen compost.

 

Ook geen stikstofoverschot want overdreven veel blad geven ze ook niet. En zaaien doe ik idd 2 helft van april. Misschien eerder nog te weinig stikstof? Brandnetels groeien hier ook maar met mate, dus misschien eerder in die richting denken? Hoewel, al de rest groeit zeer goed...

 

Weet 't niet...

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van dat "overdreven stikstof" kan het best wel eens zijn.

Ondanks het best behoorlijke kalkrijkdom van onze loss-grond, strooi ik toch nog jaarlijks kalk bij.

Ik betrek mijn kalk via een kennis bij de veiling. Daar worden zakken kalk in de koelcellen met appels en peren gelegd teneinde de stikstof die er vrij komt op te laten nemen. Dus als ik het goed begrijp krijgen mijn planten niet alleen kalk maar ook een behoorlijke stoot stikstof. Mijn schorseneren en ook de witlof hebben over het algemeen een behoorlijk bladerdek maar ik denk niet dat dat, in tegenstelling wat vaak gedacht wordt, ten koste van de wortel moet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar worden zakken kalk in de koelcellen met appels en peren gelegd teneinde de stikstof die er vrij komt op te laten nemen

 

Dat is niet juist,hoor. Appels en peren geven geen stikstof af, maar ethyleengas. Ethyleen is een plantenhormoon dat zorgt voor de rijping. Als het ethyleen zich ophoopt, gaat het fruit alsnog versneld rijpen, ook in de koelcel. Het ethyleen wordt weggevangen met kalk, en er wordt calciumcarbide gevormd. Verder worden de koelcellen met stikstofgas gevuld om de zuurstof te verdringen, teneinde het rijpingsproces nog verder te vertragen.

 

Maar dat is stikstofgas, en dat is chemisch inert. Het komt dus ook niet in de kalk terecht.

 

En ik weet nog altijd niet wat er met mijn schorseneren schort

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ethyleen, idd.

 

Ontopic: de weinige humus in je bodem kan er voor gezorgd hebben dat stoffen als kalium (wortels, vruchten) en bep. sporenelementen zijn uitgespoeld. Let wel, een open/braak liggende grond kent altijd uitspoeling. Met name zand. Er zijn specifieke grondtesten voor sporenelementen. Gewoon naar vragen bij je leverancier.

 

Een schorseneer is een tweejarige plant. Om te kunnen concurreren met hoog opschietende grassen op het rivierduin in het 2e jaar. Ze word zo groot als de planten om haar heen welke dezelfde voedingsstoffen ter beschikking hebben. Laat me raden, je komt in je moestuin ook veel zaadonkruiden tegen als straatgras, spurrie, veldrus?

 

advies: humus, humus, humus, humus, humus

 

edit: van een goede compost he. Geen veen. Daar zitten weinig sporenelementen in. Reageren op een topic als deze blijft giswerk. Mijn inziens is het ´t ene uiterste (teveel voeding) of het ander (gebrek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

...zaadonkruiden als straatgras, spurrie, veldrus...

 

advies: humus, humus, humus, humus, humus

 

Had ik al verwacht. Ik heb een kleine m³ zelfbereide blad/groentenafval/takjescompost die goed gerijpt en erg fijn is. Moet wel voldoende zijn om mijn tuintje (250m²) een shot humus te geven. Ik zit hier echt op zeer arm... zand. Ik kan jaarlijks ongeveer eenzelfde hoeveelheid compost bereiden van mijn snoei en groentenafval

 

We zullen zien wat we dit jaar krijgen. Alvast bedankt!

 

Aan 't einde van 't seizoen ga ik dit jaar een wintertarwe zaaien als winterdek en groenbemester. Schijnt zeer gunstig te zijn.

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorrij Stefan.

Ik heb eigenlijk geen verstand van wat er vrijkomt bij het koelen van het fruit.

Ethyleengas klinkt me bekend in de oren dus ik ga ervan uit dat je helemaal gelijk hebt.

Ik haal jaarlijks een zak of 5 op de veiling (ook voor mijn mede-tuiniers).

Ze hebben me dat enkele jaren geleden uitgelegd maar dat ben ik het natuurlijk weer vergeten.

En dan val je door de mand als er een deskundige meekijkt.

De fruitboeren gooien de inhoud van die zakken tussen hun boompjes ondanks het feit dat we hier op behoorlijk kalkrijke grond werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...