Geplaatst: 22 maart 201213 j zowie zo moet je kattenstaart of herenmoes eerst kneuzen voor je ze bespuit. Het is net als een vetplantje en de bladeren hebben een beschermingslaag waardoor ze het niet kunnen opnemen. Daarom kneuzen dan komt het wel in de plant. Persoonlijk gebruik ik geen chemische middelen. Kattenstaart houdt van verdichte, verzuurde grond. Je kan dus beter zorgen dat je water goed weg kan lopen en dat de grond luchtig is doormiddel van mulchen. (grellinette kan helpen de grond open te breken) En bekalk goed daar houden ze beslist niet van. En de schoffel er continue goed doorheen halen zodra je de beginselen ook maar ziet.
Geplaatst: 22 maart 201213 j Ik gebruik ook geen gif. Dan kan evengoed kopen in de winkel, want de echte tuinders hebben betere materialen en technieken ter beschikking om gecontroleerd te spuiten Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 22 maart 201213 j Tja ieder op zijn eigen manier, maar een paar jaar wachten om te starten met mijn volkstuin is ook weer wat.En kattenstaarten ontwikkelen zich via sporen en via de bodem wortels van 1,5 meter diep. Het is dus wel degelijk een wortelonkruid Grtz Ja sorry, ik kom er eigenwijs als ik ben toch even op terug. Nu zijn de wortels opeens zelfs 1,5m diep. Al gaan wortels 10 meter diep op een droge helling ofzo ( rozen en druiven bv ), maakt dat een plant nog niet tot wortelonkruid. Hoogstens onkruid met een wortel, en een diepe wortel misschien. Dat kan. Wortel onkruiden ( zevenblad, pispotten, paardenstaarten zijn echte wortelonkruiden. Brandnetels kan je er ook wel onder scharen, evenals munt ) zijn daarom lastig omdat de plant zich verspreid door een uitgebreid wortelstelsel wat overal invasive opduikt. Kattestaart doet dit niet. Voelt het zich thuis, zaait het als een gek. Elk plantje begint klein en is polvormend. Niet eens echt polvormend, maar een verhoutende basis waar nwe uitlopers op komen. alles op en aan 1 plant. Hoewel ik nog nooit gehoord of ervaren heb dat de wortels van een kattestaart 1,5 meter diep gaan , maakt dat helemaal niks uit. Kop eraf, eventueel wat dieper weg dan op het maaiveld, nieuwe scheuten weghalen en de plant sterft af, binnen 1 seizoen. Niks opduiken van dezelfde plant 3 meter verderop oid. Wel zaailingen ja. Zijn die nog klein? Schoffel. Weg. Dat boeren niet tuinieren is natuurlijk vanzelf. Die nemen andere maatregelen. Die hebben niet de tijd, de zin , en kunnen niet de moeite nemen om te tuinieren waar een tuinier dat wel kan. Dat maakt de tuinier tot tuinier, en is een boer een boer. Niets ten nadele van de boer. Alle respect. Verder mag je spuiten wat je wil hoor. Daar niet van. Maar ik vond de reden ( kattestaart ) wat vreemd. Maar goed, als je grondje er mee vergeven is, zal dat wel lastig zijn ja. 1x ploegen of spitten was ook echt afdoende geweest. ( tegen alleen die kattestaart dan )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.